Skördare

Packa om eller se glad ut?

9 inlägg 4578 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Packa om eller se glad ut?

aspekulla  
#144498 Hej.

Har nyligen börjat köra vår "nya" Rottne Rapid SMV TGS och börjat inse att lite saker skulle vara skönt med lite mera kraft i, framför allt sväng och rotator. Kranen sticker så fort det lutar mer än typ 15-20 grader och rotator drar jag runt för hand.

Är det något särskillt jag bör tänka på innan packningssats inhandlas till svängkolvarna och är det överhuvudtaget att tänka på försöka fixa rotatorn själv?

MVH Daniel



   TS
Avatar Fallback

Re: Packa om eller se glad ut?

nordtravare  
#144614 Är det inte reglaget som läker ?Kolla det först.

Avatar Fallback

Re: Packa om eller se glad ut?

aspekulla  
#144716 Nja, vet säkert att jag har inre läckage i rotatorn iaf.. lånade en gripskopa av en kompis med 100 mm-tapp på, så det resulterade i att jag, då jag inte hade allt hemma som behövdes, fick dra gripfunktion vid sidan av rotatorn. Då upptäckte jag att jag förlora ca 10 l olja genom den plastplugg jag satte i botten på rotatorn på 45 min körning, så det är iaf nått vajsing där i..

Men visst det andra kan lika väl vara reglaget, har ni nått tips på enkla sätt att testa det?

/Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: Packa om eller se glad ut?

Tosca  
#144750 Ställ kranen så vågrätt som möjligt, fritt hängande. Stäng av och sätt huvar på svängen. Då ska du ju inte kunna vrida kranen med handkraft.

Avatar Fallback

Re: Packa om eller se glad ut?

Mahg  
#144780 Om svängkolvarna läcker fylls vridhuset upp tills det rinner över.

Användarvisningsbild

Re: Packa om eller se glad ut?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144782
aspekulla skrev:Nja, vet säkert att jag har inre läckage i rotatorn iaf.. lånade en gripskopa av en kompis med 100 mm-tapp på, så det resulterade i att jag, då jag inte hade allt hemma som behövdes, fick dra gripfunktion vid sidan av rotatorn. Då upptäckte jag att jag förlora ca 10 l olja genom den plastplugg jag satte i botten på rotatorn på 45 min körning, så det är iaf nått vajsing där i..

Men visst det andra kan lika väl vara reglaget, har ni nått tips på enkla sätt att testa det?

/Daniel



det går inte o använda plastokugg till o stoppa med hydrauloljan o trycket pressar sig förbi, du måste använda dig av stålplugg om du ska plugga bort funktioner...

Avatar Fallback

Re: Packa om eller se glad ut?

nordtravare  
#144792 Jag blev tvungen att sätta ventiler som öppnade av oljertycket på gripen aannars släppte den knippan . den var inte så dyr det kan vara värt att prova . Någon annan sanske kan förklara bättre.

Avatar Fallback

Re: Packa om eller se glad ut?

aspekulla  
#144811 Ja, meningen var att jag skulle haft stålplugg men lådan var tom på invändig plugg och inlejd gödselkörare hängde över axeln och undra om jag var färdig.. :-w

Ok, svängen läcker i reglaget.. Ska testa det med huvar på rotatorn med..

Tackartackar för tips!

/Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: Packa om eller se glad ut?

Mahg  
#144819 En rotator drar man alltid runt för hand, den är inte heltät, men det ska bara gå att dra sakta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).