Traktorn i skogen

Bultcirklar o däckfunderingar

8 inlägg 7307 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bultcirklar o däckfunderingar

MrEast  
#144530 Har en gammal traktorvagn byggd av lastbilsbakdel som har stått oanvänd en massa år som jag funderar lite smått på att bygga nytt flak på för att skjutsa omkring lite balar på.

Sitter sk "tvillinghjul" på den idag 8,25-20 6 bultar, finns det nån chans att det kan va bultcirkel 6-161-205 såsom det är på sk lantbrukshjul?

Funderar att antingen slänga på ett par 400/60-15,5 14 eller köpa nya 8,25-20 och slänga på. 400 däcken ska tåla ca 3ton st så då pallar dom för 6ton men hittar ingen uppgift på vad 8,25-20 tål borde rimligtvis bli mer än 6ton nån som har en susning?

Brukar va folk som vet det mesta här på forumet annars får man väl vräka sig iväg o mäta lite i helgen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bultcirklar o däckfunderingar

jd6630  
#144551 de finns massor me bult cirklar till dom hjulen, ja har en gammal vagn av en ih lastbil, 4 bultar e allt
sen har ja 2 lösa hjul med volvo fälg, bra mönster o inga spickor som ligger på fälg,ingen aning om bulthålen men kan klart mäta i morron om du vill

Avatar Fallback

Re: Bultcirklar o däckfunderingar

Tosca  
#144585 Med fem-sex kilo i däcken du har kan du lassa så mycket kärran tål, de är gjorda för ganska stora laster.
Möjligt dock att 400 är billigare i inköp.
Är de skadade däcken som sitter på?
Annars får du väl stoppa i ny slang i dem och åka på.

Avatar Fallback

Re: Bultcirklar o däckfunderingar

MrEast  
#144642 1 däck är det en reva iaf dom andra är väl hyfsade med ganska mkt torrsprickor.
Kanske ska göra så byta det däck som är trasigt och i med nya slangar så lär man väl märka vilka som behöver bytas vartefter dom smäller ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bultcirklar o däckfunderingar

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144654 Vi gjorde om en gammal traktorvagn med tvillinghjul i somras, då lånade vi 400-hjul från
gamla skogskärran, de passade. Men det finns ju många olika bultmönster särskilt om kär-
ran är riktigt gammal. Ska du köpa alla däck nya blir det billigare med 400-hjul och bättre
så länge du kör på mjukt underlag.

Avatar Fallback

Re: Bultcirklar o däckfunderingar

MrEast  
#144933
ATK skrev:Vi gjorde om en gammal traktorvagn med tvillinghjul i somras, då lånade vi 400-hjul från
gamla skogskärran, de passade. Men det finns ju många olika bultmönster särskilt om kär-
ran är riktigt gammal. Ska du köpa alla däck nya blir det billigare med 400-hjul och bättre
så länge du kör på mjukt underlag.


Lär ju bli mest vägtransporter med en balkärra och borde få högre lastkapacitet med 4x8,25-20" hjul men ska ta o besikta hjulen bara jag får lite tid över till det.
Med 400 hjul så får jag en lastkapacitet på ca 6,5t och den är nog lite i underkant tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bultcirklar o däckfunderingar

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144934 400 hjul är skit däck. Så ofta man ser vagnar längst med vägar med punktering på.
Ska du rulla mycket väg ha dom du har.

Avatar Fallback

Re: Bultcirklar o däckfunderingar

jd6630  
#145026 förr i tiden så rulla vagnar me dom däck storlekarna med 10-12 tons last så du kan säkert lassa på rejält
men va ja hade gjort e att dra bort hela axeln o sätta dit en lastbils axel, finns på skrotarna för en billig slant annars har ja 4 fina axlar som ligger med,inkl däck 385/55/22,5 dom e enklast att få tag på med

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).