Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

177 inlägg 82165 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Axl  
#41842
SkogsGotte skrev:varit på en föreläsning av hagner om naturkultur... Men det känns som att hans ide kom för sent, nu är ju i princip all skog i sverige redan gallrad och det är inte så lämpligt med naturkultur då alla träd är i samma ålder, bättre om det är en stor åldersskillnad i skogen

Eftersom trakthyggesbruk är en så pass välbeprövad och effektiv metod för skogsbolagen tror jag inte att dom vill ändra den i första taget...

I dagsläget är väl också produktivitet viktigare än kvalite.... Samt att groten i framtiden troligtvis kommer bli mer betydelsefull känns det som att naturkulturens tid aldrig kom...

Men man vet ju iofs inte vad som är viktigast om 70 år!?


Vad skiljer sig mellan naturkultur och dimensionshuggning förutom planteringen? så helt nytt är det kanske inte...

Får man bra kvalite om man frihugger ett träd som stått och stampat i 50 år? är det inte bättre med träd som har mer jämna årsringar?

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

calle336  
#67267 jahopps då va de helt klart nu då
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... lmberg%20förlorade%20i%20kammarrätten

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78204 Harald Holmberg står åtalad på nytt, nu för olaga avverkning http://www.skogsaktuellt.se/?p=33098&pt=108&m=1422
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129756 ...men åklagaren lägger ner åtalet för plockhuggning http://www.skogsland.com/han-slipper-at ... 2011-05-20
/Niklas

Avatar Fallback
anlb  
#130389
Skogsante skrev:Att bruka skogen enligt naturkulturkoncept låter ju tillattbörja med bra. Jag har förstått det som att man plockhugger vissa träd och höggallrar bestånden svagt. Det resulterar i att marken aldrig kalhuggs, piojärträden missgynnas därmed. Körskador ökar eftersom man måste köra inne i bestånden. Avverknings och skotningskostnader ökar. Jag tror inte den är tillämpbar i alla skogstyper då det ibland är svårt att föryngra på detta sätt. Det bör nog vara på marker med lite högre bonitet för att man skall testa den.

Tror inte att det kan vara något alternativ för rationellt skogsbruk. Men idag då vi skall värna om känsliga biotoper och markområden kan den fylla en funktion. Jag föreslår att den tillämpas i avdelningar som har målgrupperna PF, NO och NS. Då kan ju dessa marker också ge en liten avkastning utan att man kalhugger dem.



På PF kanske. Vad gäller NS så skulle jag aldrig idka naturkultur eftersom naturkultur i sig inte alls är i sig naturvårdsvänligare eftersom den som regel bygger på att du ska nta ut de grövre färdigvuxna träden som i sig är intressantare ur naturvårdssynpunkt vilket gör att jag inte betraktar den som lämlip för ett NS bestånd, i ett NS bestånd skall endast naturvårdsåtgärdande ske vare sig de är lönsamma eller inte. I NO bestånd är inga, jag repeterar inga åtgärder att föredra... Naturvård orörd står bokstavskombinationen för, med det menas orört och inte bara det mesta orört - vill man röra den så ska den klassas om till något annat än NO. Om man sätter NO i en plan där man sedan måste gå in och göra en åtgärd för att bevara naturvärdena är helt felklassad ifrån första början enligt mig

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130392 Skogsbruksplanen är f.ö. en plan och man är inte på något sätt tvingad att följa planen till punkt och pricka. F.ö. så är det fritt fram att ändra målklassningen från t.ex NO till NS, ifall markägaren så önskar. För FSC och PEFC spelar det ingen roll om marken är klassad som NO eller NS.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Re:

MNskog  
#130403
anlb skrev:
Skogsante skrev:Att bruka skogen enligt naturkulturkoncept låter ju tillattbörja med bra. Jag har förstått det som att man plockhugger vissa träd och höggallrar bestånden svagt. Det resulterar i att marken aldrig kalhuggs, piojärträden missgynnas därmed. Körskador ökar eftersom man måste köra inne i bestånden. Avverknings och skotningskostnader ökar. Jag tror inte den är tillämpbar i alla skogstyper då det ibland är svårt att föryngra på detta sätt. Det bör nog vara på marker med lite högre bonitet för att man skall testa den.

Tror inte att det kan vara något alternativ för rationellt skogsbruk. Men idag då vi skall värna om känsliga biotoper och markområden kan den fylla en funktion. Jag föreslår att den tillämpas i avdelningar som har målgrupperna PF, NO och NS. Då kan ju dessa marker också ge en liten avkastning utan att man kalhugger dem.



På PF kanske. Vad gäller NS så skulle jag aldrig idka naturkultur eftersom naturkultur i sig inte alls är i sig naturvårdsvänligare eftersom den som regel bygger på att du ska nta ut de grövre färdigvuxna träden som i sig är intressantare ur naturvårdssynpunkt vilket gör att jag inte betraktar den som lämlip för ett NS bestånd, i ett NS bestånd skall endast naturvårdsåtgärdande ske vare sig de är lönsamma eller inte. I NO bestånd är inga, jag repeterar inga åtgärder att föredra... Naturvård orörd står bokstavskombinationen för, med det menas orört och inte bara det mesta orört - vill man röra den så ska den klassas om till något annat än NO. Om man sätter NO i en plan där man sedan måste gå in och göra en åtgärd för att bevara naturvärdena är helt felklassad ifrån första början enligt mig


Oavsett målklass sparar man ju naturvärdesträden om man vill bedriva FSC-certifierat skogsbruk, det är ju lika vare sig skogsbrukssättet är trakthygge eller kontinuitetsskogsbruk.

Om man gör så tycker jag att man mycket väl kan använda NS som målklass för målet är ju att bibehålla trädkontinuitet och skapa en större skiktning och diameters-ålders spridning i beståndet.
En mycket stor brist i de flesta skogslandskap är skiktade skogar och då speciellt skiktad tallskog.

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

sveakatten  
#133264 Ett litet trådlyft.
Är det någon som känner nån som hugger enligt Naturkultur eller liknande? Skulle vara väldigt intressant att se en sådan skog.Undrar om Skogsvårdsstyrelsen kan ha någon som man kan studera? Jag tycker att det verkar vara vettigt, i alla fall för små skogsägare som inte vill ha bara ett fall. :shock:
Jan

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

MNskog  
#133326 Mats Hagner har själv några bestånd i Lidsjöberg Norra Jämtland som det avverkades på i mitten på -90 talet.
Lättast tror jag det är om du kontaktar honom själv.
http://www-sekon.slu.se/~mats/

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Mäki  
#133356 Jag är själv intresserad av naturkultur men på detta område där jag bor finns det mycket rotröta och då sätter det i mina ögon stopp för dylikt skogsbruk för här är det nästan endast gran som man skulle kunna driva upp under.

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

sveakatten  
#133373 Jag har också rätt mycket röta, men om man hugger vid rätt tillfälle borde det fungera.
Det finns tydligen en apparat som mäter resistansen i virket så man kan avgöra om trädet är rötskadat.
Vore ju intressant om man så tidigt som möjligt kunde ta bort skadade träd och ersätta med en ny planta.
http://www.bmb.se/download/18.34aa74d41 ... vaskog.pdf
Vad jag kan se verkar lubeck metoden motsvara naturkultur metoden och dom har ju hållit på ett tag med väldigt gott resultat.
Jan

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

macke  
#144400 http://www.atl.nu/skog/metoden-som-reta ... issemanget

Här har vi en som jobbar med naturkultur.Hans företag tycks ha en framtid.
Skulle vara intressant att följa en sådan avverkning och tiden efter.
Tyvärr har man ingen egen lämplig skog för detta.Skulle vara kul och prova.

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Mäki  
#144420 Jag tror också på naturkultur som ett växande område inom skogsbruket.
Bra :grin:

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

sveakatten  
#144427 Gick en kurs i Hedemora i Naturkultur, verkar väl inte så tokigt.
Hugga mogna träd och låta dom fina träden stå kvar och växa till sig,
istället för att hugga massaved av 50-60% av all skog.
Du kan komma till baka och hugga igen efter bara 10- 20 år.Har borrat träd och ser ju att även undertryckt gran som är över 100år kommer igång.
Ju längre du håller på ju bättre skog får du.
Funderar bara på om det kommer något självföryngring av tall, men det beror väl på hur glest man hugger.
Tänker iallafall prova.

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144428 Jag sällar mig till de som sett värdet i denna metod.
Område på "halvdistans" från hus som inte önskats kalhuggna har ju i generationer skötts med denna metod och överföring av kunskap mellan generationer. Grannar säger att "där har alltid huggit grova stockar och där är ändå skog kvar".

Att tillämpa metoden i mossar och kärr har ju alltid varit en använd metod i min verksamhet. Därför är ex. Vidas totala renjöjning i mossar helt förkastlig. (Se tråden Vida avverkar i Avtal och Offerter.)

De som motarbetar kontinuitetskog är Skogsstyrelsen, som tog död på denna metoden och "luckblädning" på 50-talet.
Massaindustrin är den största motverkande kraften i dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).