Traktorer och processorer

Frontvinch

26 inlägg 13381 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frontvinch

norfelt  
#144336 Har monterat en frontvinch på min Leyland 704 som ska användas när (inte om) jag kört fast. Hoppas det händer snart så jag får testa.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontvinch

totte  
#144341 Hehe, det är väl bara att leta reda på ett lämpligt surhål och ge järnet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

norfelt  
#144347 Ska ta ner några övergrova aspar på en tomt och då ska den testas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontvinch

Tosca  
#144365 Var elvinschen (tycker jag det ser ut som iaf) billigare än en hydraulisk?
Vad har du för dragkraft på den?

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

ulfgustav  
#144408 Med erfarenhet från rediga surhål så tycker jag faktiskt att denna elvinsch ser lite klen ut.
Har själv en 3-tons vinsch på min BM traktor och den får ibland bekänna färg

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

norfelt  
#144417 Den kostade ca 5800 med moms å frakt och ska dra 3800 kg med enkel vajer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontvinch

Tosca  
#144421 Det låter ju överkomligt, hur mycket ström drar den ungefär, beror väl på belastningen?
Hur snabb är den?
Dragkraften är ju fullt tillräcklig iaf, har du sen några block kan du bärga ganska mycket.

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144469 Jag har en som drar 4300kg på min Jeep som jag dragit upp traktorn med ett par ggr.
Den Warnvinchen drar 430A vid full belastning och olastad drar den 19m/min o vid maxlast sjunker hastigheten till 2m/min.
Vid tunga drag ska man ändå använda block för att få ut mer lina så du kan dra på innersta varvet(max styrka) och sen fördubblar blocket kraften.

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

norfelt  
#144511 Den drar in ca 19-20m/min. Strömförbrukningen vet jag ej men skulle tro att den är ungefär som gnisten 83s Warnvinch. Jorå jag har skaffat ett block åxå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontvinch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144574 Leyland, hm vilken årsmodell är det?
En kusin hade en likadan med då hette dom Marchall

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

norfelt  
#144613 Det är en 83a. Trång i hytten, stora hjul och hög frigångshöjd funkar bra i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontvinch

Rolfo  
#151837 Fin vinch, jeg har en hydraulisk 3 tonns vinsj i snuten på min Valmet 365s, av merke Normet Farmi (finsktilverkad). Nøjd med den.

Rolfo

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

norfelt  
#151848 Var i nordnorge bor du? jag var ansatt i Tromsö tidigare

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontvinch

norfelt  
#156571 Nu har jag använt vinchen 4-5 ggr och kommit loss utan problem. Jag är jättenöjd så här långt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontvinch

torsten83  
#258141 Är frontvinch av el att rekommendera?
Ska fixa frontvinsch och funderar lite på elvinch, men e tveksam på dem.
Nån som kan rekommendera någon elektrisk eller hydraulisk till bra pengar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).