Skogsröjning

Lätt röjsåg

42 inlägg 33702 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lätt röjsåg

ruth  
#144238 Hej.

Jag sitter och funderar på att köpa mig en röjsåg för att röja i min fars skog. Om någon vill ge mig lite tips på vilken röjsåg jag ska köpa skulle jag bli glad.

Jag har aldrig röjt förrut, och då jag är tjej skulle jag tro att jag borde köpa den lättaste i sortimentet? Exempelvis Stihl FS 130, eller har ni något annat tips?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144245 Tror inte du behöver en lillsåg bara för att du är tjej. En bra sele löser viktproblem. En FS130 är inte mkt att skogsröja med.

Brukar finnas en del helgkurser o dyl att gå, då blir säkert tillfälle att prova lite olika sågar.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144264 http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... A5gar.html

Stihl FS 480-K
Väger bara 8 kilo, det ska du klara.
Då har du full kraft och får jobbet gjort,
köper du mindre tar det bara längre och blir inte lättare.
Viktigare är att ha vass klinga, lära sig att fila lönar sig.
Ta med utbytesklingor om du råkar stensåga.

Hur det än går så kommer du att ha ont i hela kroppen de första två veckorna i skogen
så det är bara att köra på så vänjer du dig samtidigt som snitsen blir bättre
och du lär dig att GASA, som verkar vara ett tjejproblem vad jag sett.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144266 Fila klingan är bra vad som är ännu bättre tycker jag är att han den ordentligt skrängt.
Man vinklar varannan tand åt höger respektive vänster
Men som tidigare inlägg: Gå en kurs!

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144269 Var i samma situation när min dotter skulla ha röjsåg. Vi tittade på lättare sågar. Ingen höll måttet så det blev en Stihl 480 till slut. Men visst blev hon ledbruten i början. Nu har hon en Stihl 460. Fördelen med den är att den är väldigt lättstartad. I övrigt är de likvärdiga.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144270 Huskvarnas lättaste proffsröjare heter visst 545 nu. Tar du den så får du med en betydligt bättre sele än vad Stihl har.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Mariaskogsrået  
#144286 Hej Ruth o välkommen ut i skogen!

Håller med alla tidigare svaren, jag har hållit några röjkurser för kvinnor(var bor du?) o alla har haft proffssågar, nästan, man måste ha kraften i sågen för att arbetet ska bli roligt och en bra sele gör att tyngden på sågen avlastas på höfter! Men som slurfi o röjkvist säger kommer du ha ont i kroppen i början men det ordnar till sig när kroppen har ordnat fram muskler för det nya sättet att använda kroppen.

Personligen gillar jag stihlsågar men precis som skogsola tycker jag husqvarnas sele är bättre bla för den har en fiffig extraknäppning som gör att man slipper trycka ihop bysten...
Det rådfrågas ofta om vilket märke man ska välja här på forumet o alltid skrivs det att man ska kolla i butikerna om var man blir bra mottagen, var de har god service osv vilket jag håller med om till fullo! Maskinerna är bra idag oavsett vilket märke man väljer men när de väl går sönder ska man ha tillgång till god service!

/M

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144287 Skulle ha valt en stihl 460 med x-fit sele i dagsläget jämfört med en 545a med husqvarna sele.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144308 Vi hårda män kan möjligen förlika oss med X.fit selen. För tjejer är hva-selen bättre som mariaskogsrået skriver. Stihls standardsele funkar kanske för någon timmes röjning men till yrkesarbete är den obrukbar.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

ruth  
#144393 Tack så mycket för era svar.

Jag var till min lokala handlare idag och han tyckte jag skulle köpa HV 345 för 8200kr. Den väger 8,3 kg.

De har inbyteskampanj på HV 345, så jag får 1000kr för den gamla sågen. Enligt blocket har de också inbyteskampanj på Sthil FS 480 med comfortsele. Pris 8600kr, vikt 8,1kg.

Jag kan inte riktigt se vad som blir bäst för mig. Jag stirrar mig blind på vikten, priset, och selen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144404 Här kör vi enbart med Stihl sågar och Hva/ jonsereds selar. Men det blev du väl inte klokare av. :wink:
Prova! Strunta i broschyrsiffrorna utan känn hur det känns. Tänk på att en sele som känns bra i affären kan kännas vidrig efter fem timmars röjning.

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144410 Alla selar känns vidriga, köp lokalt så har du nån att fråga sen.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144435 345 är lite smalare o smidigare.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Mariaskogsrået  
#144441 Några hundra gram på sågen kommer troligen inte att spela någon roll i framtiden när kroppen har vant sig vid arbetet med röjsåg.

Personligen föredrar jag stihlsågarna främst för att jag trivs bättre med deras pistolgrepp på gasreglaget men hqs försäljare menar att tummen är en större muskelgrupp så rimligt borde den klara en högre belastning än fingrarna. Det är en smaksak så testa i butiken!

Selen då, lite beroende av hur du är byggd är den avgörande tycker jag. Är man lång eller kort är hq bättre då man kan flytta den bak i ryggen. Stihlen kan man inte det med och det säger sig ju självt att en sak inte passar alla, tycker jag. Den ändring man kan göra där fram där man kan flytta på fästet så man slipper tryck över bysten är viktig om man har någon... sedan löper fästet där man hänger sågen bättre på hq jämfört med stihlselen är min erfarenhet så sammantaget är fördelarna större för hqselen enligt min uppfattning.

Skogsolas lösning verkar optimal i mina ögon :smile:

Det är oxå viktigt att du trivs med dem som säljer/reparerar sågen och du ska inte behöva fara onödigt långt till butiken, helt plötsligt behöver du en reservdel och den behövs oftast OMGÅENDE inte `sen när man ändå har ärende till annan ort´.

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Sedvall  
#144839 Med tanke på selen så tycker jag Husqvarna är självklart, om man får med xt-selen till 345an. Annars väger väl inte 545an så mycket mer och har ju större klinga. Har aldrig kört stihl men deras sele ser ju ut att vara ungefär som hvas gamla. Men det kan ju vara en prisfråga också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).