Sågverk (mindre)

Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

31 inlägg 33533 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

tagew  
#143208 Hej, är ny här på forumet men har läst en del inlägg tidigare.
Jag har funderingar på att skaffa en mindre stockbandsåg främst för att såga upp virke för eget bruk d.v.s. hobbysågning.
Jag undrar därför med den stora erfarenhet som finns samlad här vilket märke och modell som Ni med erfarenhet skulle rekommendera?
Jag funderar lägga mej storleksmässigt på Wood-Mizer LT15 - Forestor Pilous CTR 710 - ????
Förslag på andra märken mottas med tacksamhet, har dock fastnat för bandsåg.

Vänliga Ålandshälsningar
Tage W.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

josip  
#143229 Tja, det finns ju logosols bandsågar också. De och WM är väl mest beprövade på våra breddgrader gissar jag.

Har själv en LT15 som jag är rätt nöjd med.

Falkberg (http://www.woodmizer.fi) hade ju något erbjudande på LT10 just nu. men till den får man väl inte elmatning, vilket jag inte skulle vilja vara utan..

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

axwell  
#143233 Signaturen "blev"

http://naslundstra.se

Har en bred erfarenhet av virkesbearbetning, främst med logosol maskiner.
Skicka ett PM så får du kanske ett svar på vad han anser betr, bandsågen.

Logosol har ett forum där det skrivs både ris och ros.

http://www.logosolforum.com/se/

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

josip  
#143234 Vill tillägga att jag menade de amerikanska sågverken som logosol importerar. Lm pro främst då.

Användarvisningsbild

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143249 Varför inte satsa på en svensk produkt? Både Logosol och Lennartsfors har bra prylar. Bättre än att finansiera en massa skuldsatta amerikaner.

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

Apple farmer  
#143253 Jeg har en Logosol LM Pro. Det er bare el-motoren som er svensk-konstruert. Selve saga er fra Norwood i Canada. Foreløpig er jeg godt fornøyd med den, har også bestilt el-framdrift (som kommer fra Logosol, ikke Norwood), men har ikke rukket å montere den enda. Holder på å bygge hus over saga akkurat nå.

Användarvisningsbild

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143341 http://mekwood.se/

LT10 Serien Manuell timmerhantering
NU NYTT PRIS! 29.400:- + moms

LT10 är Wood-Mizer's enklaste modell av bandsågverk.

Det är ett enkelt sågverk för hemmasågaren som vill såga eget virke i sin egen takt.

Tekniska data

Maximal stockdiameter: 70 cm

Maximalt fullbreddskär: 64 cm

Maximal skärhöjd: 66 cm

Standard såglängd: 5,4 m

Förlängningsram: 1,95 m per sektion

Manuell höjdintällning av såghuvud (vev)

Manuell matning av såghuvud

Drivmotor

5,5 kW Elektrisk motor

Bild

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

Svenor  
#143572 Någon som har tittat på eller har erfarenhet av TTM bandsågverk som säljs av Träteknik i Alboga?

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

skogshasse  
#143588 hej tagew om du vill ha ett bekvämt sågverk så tycker jag att du ska satsa på minst en woodmizer lt 20 med helhydraulisk timmerhantering vill du få mera erfarenhet så kan du mejla mej ditt telenummer annars lycka till mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

josip  
#144372 Tagew, har du vägarna åt Närpes-hållet så kom gärna och titta på min LT15. Det finns en bild i galleriet också. Har inte hunnit såga så mycket sen jag flyttade in den under tak, men till våren så skall det nog bli såga av.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

kimme  
#144377 Har haft min LT 15 över 5 år och är riktigt nöjd, de blir bra kvalite och man klarar av att såga ensam,
har byggt tak över och den står på cementplatta, el-matningen skaffade jag senare + 2 meter till
så nu kan jag såga ca. 7 meter

Hälsningar från
Åboland

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

tagew  
#144395 Hej Kimme, då torde du ha en del erfarenhet av denna LT 15. Har denna sågen några svagheter eller nåt speciellt man bör se upp med?
Hur ofta brukar du byta band när du sågar furu och gran?
Har du egen bandslipmaskin och skränkutrustning?
Hur har du spånhanteringen ordnad, manuellt eller någon form av spånfläkt?

mvh Tage W.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

Bax  
#144445 En LT20 ute på Blocket nu.
Mycket pengar blir det.

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

kimme  
#144472 Betongplatta under sågen är nog en nödvändighet tror jag annars vindar ramen nog då man hanterar grova stockar, ca 20 stockar sågar man nog om de int e nogo orenheter, själv har jag inte barkfräs, den skulle säkert hjälpa att hålla betten vassa. Jag brukar föra mina sågbett till inportören som jag köpt sågen av, Hovard Blackborn, han bor in så långt ifrån, Senast jag talade med honom så sa han visst att han skulle sälja en vässnings utrustning till Åland, det finns visst några woodmizrar där förut.
Spånuppsamlingen har jag ordnad med en låda dit spånen far och som jag enkelt kan tömma vid endan av sågen, skyfflar den sedan i en traktorvagn dit de ryms ca. 7 m3, de blir int så mycket spån
så de funkar ganska bra.I övrigt så är det viktigt att göra alla inställningar korrekt och noggrant då man ställer upp den från början, då blir också resultatet bra och allt funkar.
Lycka till kimme.

Avatar Fallback

Re: Köpa stockbandsåg, vilken rekommenderas

skogshasse  
#144492 hej kimme var har du köpt din wood mizer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).