Traktorer och processorer

Valtra A72, montera smal stol?

52 inlägg 41010 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#132571 Jag har lite bilder innan på den här tråden , här kommer dock lite fler.
Håll till godo Jonko!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#132577 Alltså? Kilen sitter skruvad i hytten?

den är där året om med andra ord?
Måste verkligen muttra ihop något till vintern.

Jag skulle gärna ta en bild på när rutan är uppfälld och mera detaljerat på själva kilen... om någon orkar!

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#132578 Gäddviken:

Iochmed att du har Valtra A serie med Patu vagn och servohyd. kan du ta en bild på hur dina slangar går från traktor till kärra?
Vi har "samma" ekipage, A92 med Patu 595 kran och servohyd samt patu kärra av äldre slag utan dekaler :).

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#132716 Ja kilen sitter fastskruvad i hytten , gummilisten sitter på rutan o tätar emot kilen , rutan låser/stänger numera i vädringsbeslaget . Som du ser är det ganska mycket vinklar som ska till i en plåt jag tyckte det var prisvärt att köpa den. Möjligen skulle man knåpa ihop en ram av klena vinkeljärn och klä sidorna med plexiglas o bottten med plåt ,på så sätt bättra på sikten ngt i sidled

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#132945 Där ser man ganska enkelt prinsipen med plexiglas. F.ö. är jag mkt imponerad över denna smed o bukplåten

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#137626 Snälla nån,namnge en firma som säljer kilen, eller tillome vem som tillverkar den! Vintern är nära! 17ha tröskat å 3ha lök uppe... Fåtale dagr kvar tills man får börja med plogen å sen... :)

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#137662 Lantmännen maskin Ulricehamn/Jönköping säljer den jag har Ölmstad svets o smide tillverkar en annan lite mer komplicerad se.http://www.olmstadsmide.se/PDF/Valtra%20A.pdf
Skriv gärna in med bilder hur det blev!

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#140628 Det här går ju inte lysande...
Firman som gör kilar med platt botten har slutat.
Ni som har en sån: är det "u-profil" hela vägen upp på sidorna? Och hur sitter den fäst upptill?
Ikväll får jag ta fram cadprogrammet å börja rita. Kompisens firma skulle vika ihop den åt mig.
Så, hur ser den ut upptill? Hjälp.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#140630 Bra fråga! Har precis varit ute o tittat. Det är ett U hela vägen ca 30 mm är inbockad , botten är ca 145 mm i botten lagom bred för att använda vädringsläget som låsning, och den " kilar" in till ca 10 mm i toppen . Där hänger den inte ihop , utan toppen fattas mao.F.ö är den formad efter rutan.
Själv har jag fäst den i hytten med 4 st 5 mm skruv o muttter 2 st i botten o 1 i varje sida, låter lite men än så länge har den inte visat ngt tecken på o ramla av. Plåten är ganska kraftig o konstruktionen i sig gör den väldigt stabil.
Lycka Till!

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#144342 Det börjar ta sig,

Bild


Bild


Var tvungen att gör det i två sektioner, dels för att plåten var 2000 lång och jag behövde 2300, samt att bocken inte skulle fixat så långa bitar då det är enad för takplåt och liknande...

Nu är det bara att passa in skiten och får resten på grejj...

Hittills har det kostat mig 12€ och 2 lunch biljetter...

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#144348 Snyggt! Den kan vara i två delar , reglaget ska ju in i mitten.
Förslag: På reglaget sätter du en motsvarande plåt som tätar mot fönstret och reglaget , och du gör en motsvarande plåt "tät" så att det blir tätt när du inte har reglaget i. Men det hade du väl redan i tanken.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#144350 Jag har faktiskt tänkt:

Att jag skall bygga ett fäste enligt det som finns i Valtras reservdels lista för spakar, och sedan blir det två runda hål upp igenom plåten för spakarna (kör servo hydraul) och tiden då det inte används så blir det plexi-skivor där som jag råkade ha liggandes med exakt rätt mått.

Med andra ord så blir det nog ihopsvettsat under kommande vecka.

Sedan är det bara att börja klura på hur jag skall få ihop en stol som går att svänga... eller ett mindre underrede och bockad spak för fram bak.

Vidare så är nya blinkers/positions hållare på ritningsbordet oxo, så man kommer in och ut traktorn utan att slå sig fördärvad!

Angående dörren, pratade med utvecklingschefen på valtra, man skulle tydligen bocka det där banana-liknande järnet i övre kant som gasdämparen sitter i för att få vettig vinkel att komma in och ur traktorn... sade han...

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#144357 Jaha, då blir det lite liknande som jag har det nu med mina servospakar(se bild i föregående inlägg).Där sticker jag upp spakarna underifrån och gummit tätar i de runda hålen som jag tog upp med hålsåg , cirkeln som jag sågade ut sparade jag och satte ihop med en större cirkel . de blev perfekta lock i hålen när spakarna inte är där. Alltihopa flockade jag med 1 mm svart flock .
Men det är dock bara provisoriskt jag har hemma 2 st 2mm aluminiumplåtar bockade som passar o täcker orginalhålet , den ena tänker jag sätta spakarna i, lyfta bort hela plåten när spakarna ska väck, och den andra använda som täckplåt .
Jag vill gärna se hur det blir med stol , spak och blinkers/positionsljus. Betr i o ur har jag inte tänkt på så mycket , kanske beror det på att jag körde ganska tidigt på blinkersarmen så den krökte sig , och därmed är den inte så mycket i vägen.
För en vecka sen skulle jag koppla in spakstyrningen det sket sig! Hade en s.k. NG6-ventil som jag körde oljan igenom innan orbitrolen. Orbitrolen öppnar en prioritering ventil därmed gick det inte med min ventil.
Har du några tankar på broms i bakposition?

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

MrEast  
#144358
jonko skrev:Angående dörren, pratade med utvecklingschefen på valtra, man skulle tydligen bocka det där banana-liknande järnet i övre kant som gasdämparen sitter i för att få vettig vinkel att komma in och ur traktorn... sade han...


Om detta är något du ger dig på så posta gärna nåt om det sen helst med bild :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#144359 Givetvis skall det komma bilder och info om allt som händer, det är bara det att allt går så trögt för mig... ja hinner inte med hälften av vad jag önskar...

Broms bak... nee, det är för "spännande" att köra baklänges så det kommer aldrig att ske.
Det skulle dock vara mycket behagligt med el handbroms...
Mf, deras "hus byggare" dom har det som möjlighet, och Mf är ju valtra i vissa fall...
http://www.ksplat.se/pdf/MF_skog.pdf

Ps. Om någon har klurat ut ett turbin kopplings kitt som bara är att lyfta i så köper jag det!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).