Vedmaskiner, flishuggar

Kellfriklippen

7 inlägg 3450 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfriklippen

BM 35  
#144257 Hej,,,Jag vet vad ni tycker om Kellfri på denna sida

13-KK200 Kellfriklippen,,,Men hur är dom här ved maskinerna finns ju andra märken åxå,,,någon som har eller provat dom,,,det är ju ved klippen jag menar



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kellfriklippen

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144326 Kellfri och Bonnet går bort direkt (oavsett hur billiga de är).
Hade nog satsat på en klipp från Per Wikstrand isåfall.
Hur klippmaskiner fungerar jämfört med kap & klyv finns det säkert många åsiker om.
Själv föredrar jag klyv :-)

Avatar Fallback

Re: Kellfriklippen

elis  
#144328 Köpte en Bonnetklipp för ca 5 år sedan och har kört 25 - 30 m3 årligen utan problem. Cylindern hade ett läckage och de bytte den mot en ny utan något som helst knot trots att jag inte visste årsmodell ens. Har svetsat kilar på klippstålet för bättre klyvning, behövs även på de dyra. Har flyttat ned reglaget så man kan köra den fast man har problem med axlarna, reglaget sitter ju vansinnigt till men det gör det även på de dyra. Pågående är att vända motor/pump så att fläkten kommer från böset, det är också lika på de dyra. Samt att svetsa en bygel så jag kan lyfta den med Farmavagnen.

Kellfri har jag en transportör som orsakat en hel del blodsvallning. Ser man den som ett råämne för ombyggnad så känns det bättre, svetsa och bygga på undan för undan så ska den väl kunna få in veden problemfritt sedan. pågående projekt är att montera gummiflärpar på medbringarna så den får med sig veden även i lite tvär vinkel.

Avatar Fallback

Re: Kellfriklippen

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144422 Låter som du bemödat dig med en hel del ombyggnader för att få maskinerna att fungera som du vill! De delar som har högst kvalitet är väl dom du svetsat dit själv. Kommentaren att Kellfri's transportör kan ses som ett råämne för ombyggnad säger väl allt :grin:

Avatar Fallback

Re: Kellfriklippen

Husqy346  
#145679 Jag hade just den klippen efter 18 kubik såldes den bort!
Jag är sådan som litar på broschyrer .
Då de skriver att statens maskinprovning kan köra 18 m3 travat på 10 tim med hammars klipp .
Så trodde jag att den där kan inte va så mycket sämre.
18 kubik fick jag fram ur den på en månad.

Detta vart jag missnöjd med/ tröttnade på
Man får handhålla manöver spaken i båda riktningarna både neråt och åter uppgång på klyvskäret vilket tar massa tid. Anhållet är ledat alltså inte fast vilket gör att man kan få för långa klabbar om man har bråttom o kör fram stocken för hårt eller för fort.
sedan kan stocken följa med upp på tillbakavägen ,inte så roligt när den släpper sedan om man kör på max diametern 25 cm.
Sedan får man ju dra in stockarna manuellt på rullbord samt vrida dem ett kvarts varv efter vart tredje klipp ca.
kör man rå ved så fick man klyva om klabbarna en gång till med yxa och huggkubbe då fibrerna höll ihop klabbarna fortfarande.
Hade jag kört ut de till kunder så hade de inte återvändit till mig igen sedan.
Efter de korta tid som ja körde med den räckte för att kolven skulle läcka olja
En fördel dock är att den pressar sprickor i klabbarna som gör att upptorknings tiden blir kortare.
Jag sålde den på auktion o fick 7500:- för den. Sedan vart det en japa 320 tr med kedjesåg o dubbelklyv.

Avatar Fallback

Re: Kellfriklippen

BM 35  
#149580 Lämnar Kellfriklippen och frågar om....Bilke i stället,,,vad tycker ni om den

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfriklippen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149769 Jag är med i en Superpilke,som vi alla är nöjda med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).