fre 28 okt 2011, 19:25#143918
Se till att bromsen fungerar. Den står still på hydrostaten ända tills du sparkar den mekaniska hög-låg spaken i friläge.
Skogsola skrev:Se till att bromsen fungerar. Den står still på hydrostaten ända tills du sparkar den mekaniska hög-låg spaken i friläge.
Gör inte det,då börjar det brinna. Har du bromsbackarna för hårt åtdraget tar det eld när när du flyttar,det hände mej.Jag släppte på bromsen och satt å bromsade med körpedalen i stället,det funkade.
fre 28 okt 2011, 22:17#143947
Lasta den inte för mycket. Körde på heltid med 678:an för rätt några år sedan och jag hade alltid 2 omgångar bultar till hjulen med mig. De rök av titt som tätt. sen hade vi 3 havererade boggilådor och böjde en boggilåda, ändå kördes det mest förstagallring med 3m massa. Allt detta var på vagnen. Täta läckor dirrekt på taket annars ser man inte ut genom rutorna.
sön 30 okt 2011, 20:51#144166
Du skal nok også være forsiktig med sidlut. Er du van med nyere skotare, så går det omkull! Vær nøye med å feste gripen godt i lasset. Om den løsner i sidlut, og kranen er jo i flyt, så er man på siden. Du skal i det hele tatt være meget forsiktig med en Mini, men er du det har jeg god erfaring. (fra gammel maskin i 11 år). OH
sön 30 okt 2011, 21:11#144171
När hjulbultarna går av så ska de nya värmas med gas när man slår in dëm. Gör man inte det så bottnar de inte och då får man hålla på att byta dem. Vet man vad man gör så kan man väga sig fram med kranen i sidlut.
sön 30 okt 2011, 21:29#144176
körde Mini från 86 till 94. Mycket bra maskin för sin tid.Bättre än Rottne blondin med rulldrift som jag körde innan. Lite gungit är det med kran på taket men man vänjer sej. Mycket smidig maskin .Sitt inte för länge i maskin bara, du får gamnacke efter ett tag. Det gjorde nog jag ,Känns i nacken efter snart 30 år i en maskinhytt.
Senast redigerad av halleby sön 30 okt 2011, 21:44, redigerad totalt 1 gång.
jimmp skrev:hur är dom i hyttn då....klarar man sig utan hörselskydd??
Det är nog ingen fara. Körde för det mesta utan hörsel skydd,hadde proppar i örona bland men fördet mesta utan. Angånde kattskallar funkade det riktigt bra
tis 01 nov 2011, 20:29#144378
Att ha kranen på traktordelen har sina sidor. Men det är en klar fördel att kunna väga emot om man riskerar att hamna snett i livet. Särskilt nu när skördarförarna bara glor på sin dataskärm och hellre sidtiltar maskinerna än kör runt ett sidlut.
sön 26 feb 2012, 12:17#163302
Hej! Lånar tråden lite... En kompis har en 678 och igår så parkerade han den och gick in och fikade. När han sen skulle flytta den så gick det varken att köra framåt eller bakåt. Till slut provade de att flytta den genom att dra den med annan maskin. Det räckte att flytta den en halvmeter sen drev den själv igen. Någon som har ideér på vad det kan vara för fel?
lör 10 mar 2012, 16:57#165441
kan det vara bitar från ett kugghjul som låser i en boggilåda inte kul ber en bön åt alla mini ägare att ha stort tålamod för skruva med dem får man göra hela tiden
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.