Skotare

.......

15 inlägg 4401 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

.......

jimmp  
#143801 .....


Senast redigerad av jimmp mån 06 aug 2012, 09:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
jimmp  
#143915 .....
Senast redigerad av jimmp mån 06 aug 2012, 09:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: tips mini 678

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143918 Se till att bromsen fungerar. Den står still på hydrostaten ända tills du sparkar den mekaniska hög-låg spaken i friläge.

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

halleby  
#143930
Skogsola skrev:Se till att bromsen fungerar. Den står still på hydrostaten ända tills du sparkar den mekaniska hög-låg spaken i friläge.



Gör inte det,då börjar det brinna. Har du bromsbackarna för hårt åtdraget tar det eld när när du flyttar,det hände mej.Jag släppte på bromsen och satt å bromsade med körpedalen i stället,det funkade.

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

Skogshuggaren83  
#143947 Lasta den inte för mycket. Körde på heltid med 678:an för rätt några år sedan och jag hade alltid 2 omgångar bultar till hjulen med mig. De rök av titt som tätt. sen hade vi 3 havererade boggilådor och böjde en boggilåda, ändå kördes det mest förstagallring med 3m massa. Allt detta var på vagnen.
Täta läckor dirrekt på taket annars ser man inte ut genom rutorna.

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

Cat554  
#144166 Du skal nok også være forsiktig med sidlut. Er du van med nyere skotare, så går det omkull! Vær nøye med å feste gripen godt i lasset. Om den løsner i sidlut, og kranen er jo i flyt, så er man på siden.
Du skal i det hele tatt være meget forsiktig med en Mini, men er du det har jeg god erfaring. (fra gammel maskin i 11 år).
OH

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144171 När hjulbultarna går av så ska de nya värmas med gas när man slår in dëm. Gör man inte det så bottnar de inte och då får man hålla på att byta dem.
Vet man vad man gör så kan man väga sig fram med kranen i sidlut.

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

jimmp  
#144175 Tackar för alla goda råd....hur är det att köra med kattskallar..ser ju inte helt ergonomiskt ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: tips mini 678

halleby  
#144176 körde Mini från 86 till 94. Mycket bra maskin för sin tid.Bättre än Rottne blondin med rulldrift som jag körde innan. Lite gungit är det med kran på taket men man vänjer sej. Mycket smidig maskin .Sitt inte för länge i maskin bara, du får gamnacke efter ett tag. Det gjorde nog jag ,Känns i nacken efter snart 30 år i en maskinhytt.
Senast redigerad av halleby sön 30 okt 2011, 20:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

jimmp  
#144179 hur är dom i hyttn då....klarar man sig utan hörselskydd??

   TS
Avatar Fallback

Re: tips mini 678

halleby  
#144181
jimmp skrev:hur är dom i hyttn då....klarar man sig utan hörselskydd??


Det är nog ingen fara. Körde för det mesta utan hörsel skydd,hadde proppar i örona bland men fördet mesta utan. Angånde kattskallar funkade det riktigt bra

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144378 Att ha kranen på traktordelen har sina sidor. Men det är en klar fördel att kunna väga emot om man riskerar att hamna snett i livet. Särskilt nu när skördarförarna bara glor på sin dataskärm och hellre sidtiltar maskinerna än kör runt ett sidlut.

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

jimmp  
#144397 den här sitter det 600 hjul å långkran på...borde ju fresta på hjulbultarna rätt bra!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips mini 678

mattias  
#163302 Hej! Lånar tråden lite... En kompis har en 678 och igår så parkerade han den och gick in och fikade. När han sen skulle flytta den så gick det varken att köra framåt eller bakåt. Till slut provade de att flytta den genom att dra den med annan maskin. Det räckte att flytta den en halvmeter sen drev den själv igen. Någon som har ideér på vad det kan vara för fel?

Hälsningar Mattias

Avatar Fallback

Re: tips mini 678

mini 678  
#165441 kan det vara bitar från ett kugghjul som låser i en boggilåda inte kul ber en bön åt alla mini ägare att ha stort tålamod för skruva med dem får man göra hela tiden :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).