Jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av en Alstor med hytt, eller om någon kört både med och utan hytt. För och nackdelar. Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter.
/ Mvh Mangelu
8wdHypro500 skrev:Jeg kjører alstor uten hytte nesten daglig gjennom året og savner ikke hytte. Det kommer ganske mye varme ifra motoren, selv på kalde dager er det en bra lunk rundt meg. Med hytte vil man ganske fort kaste av dørene på varme dager vil jeg tro. Er det riktig ruskevær en dag, får man heller gå litt tidlig hjem...
En annen sak er eksosen som svever rundt en hele tiden, den kan være ganske irriterende. Har fundert å bygge om motoren til gassdrift, kanskje ikke det lukter like ille.
Mangelu skrev:Hur är driftsäkerheten vid daglig användning, håller det även vid lite tuff körning?
SkogiNorrland skrev:Har haft en Alstor i flera år utan hytt, sålde den dock i år. Jag utvärderade tidigare hytt varianten men tyckte att den bullrade alldeles för mycket, blev resonans i hytten. Var också tvungen att alltid ha på mig hörselkåporna samt att det var besvärligt att ta sig in och ut ur hytten.
Skulle inte rekommendera hytt varianten, på den version jag utvärderade så lossnade ljuddämpningsplattorna i taket samt på väggarna då det blev fuktigt ute!
Det var dåligt passform på delarna vilket medförde att det kom in snö om det blåste kring dörrarna. Det blev också avgaslukt i hytten samt att det blev fär varmt (kommer in för mycket värme från motorrummet). Blev också imma på rutan vilket leder till att du inte ser ut
Generellt så skulle jag vilja tillägga om alstorn att den kostar alldeles för mycket oavsett om det handlar om hytt varianten eller den vanliga.
Inledningsvis så var jag nöjd ändå men du kommer reltivt snart.....efter att den inledande förälskelsen har lagt sig att inse att den lastar alldeles för lite.
Körde ganska mycket med min Alstor dock så var det mycket delar som gick sönder.....och när du köper en Alstor så får du skriva under ett avtal där man frånsäger sig garanti anspråk (vet inte om det fortfarande är så)......du får reservdelar men få stå för transport kostnaderna (till - från) själv och mecka får du också göra själv!!
Maskinen tippar också relativt enkelt (vagn delen) och har du då otur så går drivningen mellan framvagen -och den bakre vagnen sönder.
Bromsarna eller avsaknad av bromsar är ett annat problem, det finns en handbroms och en fotbroms både går till samma axel dock två olika bromsskivor. Dessa klarar inte av att bromsa maskinen om du åker utför.
I manualen så finns en rekommendation om att nyttja variatorn......ja ja nu pratar vi om en maskin som skall gå i terräng och det är inte lätt att fin gasa i terrängen......konsekvensen blir att du får högre fart istället och med fullt lass så får du bara hoppas att du har en "liten backe".
Vet att det finns många som bara älskar maskinen men tyvärr så tror jag att många inte vill medge en dåligt affär......
Tycker att man kan ställa större krav på en maskin som kostar 500,000 (den saknar alldeles för mycket i grunden), det blir lite löjeväckande att inse att den endast lastar en (1) frötall..........
Kan skriva hur mycket som helst om min tidigare erfarenhet av maskinen, känns dock som om det blir en roman ;-)
SkogiNorrland skrev:Har haft en Alstor i flera år utan hytt, sålde den dock i år. Jag utvärderade tidigare hytt varianten men tyckte att den bullrade alldeles för mycket, blev resonans i hytten. Var också tvungen att alltid ha på mig hörselkåporna samt a....
......Kan skriva hur mycket som helst om min tidigare erfarenhet av maskinen, känns dock som om det blir en roman ;-)