Vedmaskiner, flishuggar

Spån ifrån vedmaskinen !!!

49 inlägg 32374 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#142179 dom följande dagarna ska jag göra ett test. jag klyver ett timmer lass som jag ska kolla upp hur mycket spån som kommer från sugen och hur mycket flis jag får från klyven, sen ska jag se vad snitta priset per m3

jag får betalt per MW så det är beroende på fall det är flis eller spån.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#143426 hej alla vedproducenter

nu har kollat över spån och flis

jag kör med japa 375 och en 450
arbetstid inkl städning, kedjebyte och laddning av borden blev 23 timmar totalt
utav dom så gick det åt 2h 5min för lastning av borden

utav 80travmeter blev där 98,4 själpta m3

blev det 3,6m3 spån från fläktarna
och 6m3 flis/spån Från renstrumma och städinging

effektiv klyvning 9,3 m3s/h två maskiner
effektiv produktion inkl allt 8,5 m3s/h två maskiner

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Vedproducent  
#143433
vedhandlaren skrev:hej alla vedproducenter

nu har kollat över spån och flis

jag kör med japa 375 och en 450
arbetstid inkl städning, kedjebyte och laddning av borden blev 23 timmar totalt
utav dom så gick det åt 2h 5min för lastning av borden

utav 80travmeter blev där 98,4 själpta m3

blev det 3,6m3 spån från fläktarna
och 6m3 flis/spån Från renstrumma och städinging

effektiv klyvning 9,3 m3s/h två maskiner
effektiv produktion inkl allt 8,5 m3s/h två maskiner

Intressant detta!
Spånet har jag bra koll på för egen del och det blir 26 liter/m3 stjälpt ved 30 cm. Då kör jag med smalaste kedjan. Flis har jag inte samlat ihopa på samma sätt så där är jag lite mer osäker. Dock har jag väldigt svårt att tro att det är mer än spånvolymen för jag har ju lagt det i en hög det som kom från vedmaskinen och den var inte stor. När jag packar småsäckar så kör jag ut en skopa 1000-1500 liter på 100 m3 stjälpt. Har ingen renstrumma för jag tycker det blir väldigt lite flisor i säckarna och kunderna vill ha skräpet med. Har aldrig haft en kund som sagt att det är skräp i veden. Så varför skicka iväg det till värmeverk när du får fullt vedpris då? Men det som är väldigt avgörande är hur du hanterar klyvstålet. Jag tror säkert att du kan halvera din flisvolym om du tänker på det. Har sett i säckarna när jag lånat ut min maskin till en bekant att han har mycket mer flis och stickor där.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#143470
Vedproducent skrev:
vedhandlaren skrev:hej alla vedproducenter

nu har kollat över spån och flis

jag kör med japa 375 och en 450
arbetstid inkl städning, kedjebyte och laddning av borden blev 23 timmar totalt
utav dom så gick det åt 2h 5min för lastning av borden

utav 80travmeter blev där 98,4 själpta m3

blev det 3,6m3 spån från fläktarna
och 6m3 flis/spån Från renstrumma och städinging

effektiv klyvning 9,3 m3s/h två maskiner
effektiv produktion inkl allt 8,5 m3s/h två maskiner

Intressant detta!
Spånet har jag bra koll på för egen del och det blir 26 liter/m3 stjälpt ved 30 cm. Då kör jag med smalaste kedjan. Flis har jag inte samlat ihopa på samma sätt så där är jag lite mer osäker. Dock har jag väldigt svårt att tro att det är mer än spånvolymen för jag har ju lagt det i en hög det som kom från vedmaskinen och den var inte stor. När jag packar småsäckar så kör jag ut en skopa 1000-1500 liter på 100 m3 stjälpt. Har ingen renstrumma för jag tycker det blir väldigt lite flisor i säckarna och kunderna vill ha skräpet med. Har aldrig haft en kund som sagt att det är skräp i veden. Så varför skicka iväg det till värmeverk när du får fullt vedpris då? Men det som är väldigt avgörande är hur du hanterar klyvstålet. Jag tror säkert att du kan halvera din flisvolym om du tänker på det. Har sett i säckarna när jag lånat ut min maskin till en bekant att han har mycket mer flis och stickor där.


hej

jag rensar all min ved av olikaanledningar

en är att jag har kunder som bor i lite finare stadsdelar som inte vill ha "skiten" i singelen.

sen hanterar jag all ved löst, veden hamnar i olika fickor beroende på viken sort som jag kör. när jag sedan hanterar veden med skopa så trillar skiten ned och hamnar på botten vilket skulle gör att vissa kunder får mer skit än andra.

sen har jag en teori till. flisor/spinker ligger imellan vedträna och där med blir där ingen större volym skilnad mellan renved och ved med flisor
så genom rensningen får jag en exstra inkomst

rest produkterna består av 9.7% av den klyvda volymen om min matte e korekt


va det gäller yxan så är jag väl medveten om det. på den stora maskinen har vi en 12delad ring yxa. det blir mer skräp av en ringyxa än en vanlig.

hoppas fler har mer info

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Vedproducent  
#143475
vedhandlaren skrev:
Vedproducent skrev:
vedhandlaren skrev:hej alla vedproducenter

nu har kollat över spån och flis

jag kör med japa 375 och en 450
arbetstid inkl städning, kedjebyte och laddning av borden blev 23 timmar totalt
utav dom så gick det åt 2h 5min för lastning av borden

utav 80travmeter blev där 98,4 själpta m3

blev det 3,6m3 spån från fläktarna
och 6m3 flis/spån Från renstrumma och städinging

effektiv klyvning 9,3 m3s/h två maskiner
effektiv produktion inkl allt 8,5 m3s/h två maskiner

Intressant detta!
Spånet har jag bra koll på för egen del och det blir 26 liter/m3 stjälpt ved 30 cm. Då kör jag med smalaste kedjan. Flis har jag inte samlat ihopa på samma sätt så där är jag lite mer osäker. Dock har jag väldigt svårt att tro att det är mer än spånvolymen för jag har ju lagt det i en hög det som kom från vedmaskinen och den var inte stor. När jag packar småsäckar så kör jag ut en skopa 1000-1500 liter på 100 m3 stjälpt. Har ingen renstrumma för jag tycker det blir väldigt lite flisor i säckarna och kunderna vill ha skräpet med. Har aldrig haft en kund som sagt att det är skräp i veden. Så varför skicka iväg det till värmeverk när du får fullt vedpris då? Men det som är väldigt avgörande är hur du hanterar klyvstålet. Jag tror säkert att du kan halvera din flisvolym om du tänker på det. Har sett i säckarna när jag lånat ut min maskin till en bekant att han har mycket mer flis och stickor där.


hej

jag rensar all min ved av olikaanledningar

en är att jag har kunder som bor i lite finare stadsdelar som inte vill ha "skiten" i singelen.

sen hanterar jag all ved löst, veden hamnar i olika fickor beroende på viken sort som jag kör. när jag sedan hanterar veden med skopa så trillar skiten ned och hamnar på botten vilket skulle gör att vissa kunder får mer skit än andra.

sen har jag en teori till. flisor/spinker ligger imellan vedträna och där med blir där ingen större volym skilnad mellan renved och ved med flisor
så genom rensningen får jag en exstra inkomst

rest produkterna består av 9.7% av den klyvda volymen om min matte e korekt


va det gäller yxan så är jag väl medveten om det. på den stora maskinen har vi en 12delad ring yxa. det blir mer skräp av en ringyxa än en vanlig.

hoppas fler har mer info

Du gör säkert helt rätt att sortera veden om du har såpass mycket flisor. Själv hanterar jag heller ingen ved med skopa. Du har en viss poäng med att flisorna säkert inte fullt ut blir volym i veden, men med ett vedpris som är cirka 3 gånger högre så tror jag nog att det ialla fall lönar sig. Ja jag har ju annars också kört med en Japa 375 men den ska bort för det är en skitmaskin enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Engelthon  
#143486 Det med att trumma eller sortera veden är som jag fattar inte bara att den ska se bra ut utan spån, näver stickor binder fukt så att veden torkar sämre och lättare att få mögel angrepp.

Eller är jag fel ute?

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Vedproducent  
#143489
Engelthon skrev:Det med att trumma eller sortera veden är som jag fattar inte bara att den ska se bra ut utan spån, näver stickor binder fukt så att veden torkar sämre och lättare att få mögel angrepp.

Eller är jag fel ute?

Jo jag har hört det också. Är ju tveksam till det förstås. Det är klart att sågspån helst inte ska finnas i veden men lite stickor och näver är ju de som först torkar så att de skulle binda fukt tror jag inte på.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#143513
Vedproducent skrev:
Engelthon skrev:Det med att trumma eller sortera veden är som jag fattar inte bara att den ska se bra ut utan spån, näver stickor binder fukt så att veden torkar sämre och lättare att få mögel angrepp.

Eller är jag fel ute?

Jo jag har hört det också. Är ju tveksam till det förstås. Det är klart att sågspån helst inte ska finnas i veden men lite stickor och näver är ju de som först torkar så att de skulle binda fukt tror jag inte på.


anledningen som jag har hört och är ganska logisk är att jumer luftflöde som du har igenom veden desto snabbare torkar veden. stickor bark och skit hindrar luftflödet och det torkar sämre.

tror iförsig att det är marginelt. möjligen om man försöker snabbtorka på hösten som det kan göra skilnad.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143712 Det är väl inte stickorna etc. som är det verkliga besväret vid torkningen utan det damm som bildas mitt under en transportör.

Kör ni tex. ved i säck utan avskiljning så blir det nog en hel del sånt damm mitt i säcken, som innan det torkat binder fukt bra och ökar chanserna för tex. mögel att fästa.

Sköter man torkningen så har det dammet ingen större betydelse mer än att det kan missfärga en aning.

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

bem1965  
#143791 Att göra pellets är inte så enkelt som vissa presssäljare vill påskina!
http://pellets.info/viewtopic.php?f=36&t=6032&sid=f18f4d0240a4cb546dc4082ec5caf385

I tråden ovan beskrivs en del om processen, inte små investeringar i både pengar och kunskap om man vill få en vettig produkt!
Var själv inne på dessa tankar då jag var på gång att investera i maskinpark för att ta hand om allt röjningsvirke från skog och mark.... Visar sig att det lönar sig mest för mig att bara sälja som energived och sortera ut lämpliga stammar för husbehovsved som klyvs med yxa.

/Lars

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

volvo bm  
#152381 Intressant ämne detta! Själv använder jag spånet till o strö hos djuren här på gården. Dock är det ju inte i närheten lika mycket spån som somliga andra här producerar..

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Mojjemannen  
#152405 [quote="vedhandlaren"]jag producerar ca 6000 årskubik och har iår invensterat i en träkvarn. viket inebär att jag maler ned alla spinkor och avräns från ränstrumman och levererar sedan spån och flis till värme värk i närheten.
skickar ca 70 m3 flis och spån i månaden. det blir exstra klirr i kassan. från att ha restprodukterna som ett problem till att tjäna pengar på det. bra tycker jag.

quote]

Hej,

Varit lite inne på samma tanke, vad är det för kvarn du har, har du nån bild eller länk till tillverkare?

Klart man undrar vad den kostar också :)

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#152609
Mojjemannen skrev:
vedhandlaren skrev:jag producerar ca 6000 årskubik och har iår invensterat i en träkvarn. viket inebär att jag maler ned alla spinkor och avräns från ränstrumman och levererar sedan spån och flis till värme värk i närheten.
skickar ca 70 m3 flis och spån i månaden. det blir exstra klirr i kassan. från att ha restprodukterna som ett problem till att tjäna pengar på det. bra tycker jag.

quote]

Hej,

Varit lite inne på samma tanke, vad är det för kvarn du har, har du nån bild eller länk till tillverkare?

Klart man undrar vad den kostar också :)



hej

kvarnen som jag har är en Osmeka, det är en tysk tillverkare. hitta den till rätt pris även om vi fick renovera.

nyrenoverad och välfungerande 30lax. tror nypris är 80-100 tusen.
jag har hittat några mindre efter jag köpte min som inte tar så mycket ström.

fördelen som jag ser med min är att den har en stor tratt där jag kan tippa i tre m3 och sättaigång och gå in och hålla lunch.

dom små andra små som jag har sätt har ingen tank viket inebär att den måste vara igång under hela produktionen. man kan naturligt vis bygga en tank med flis och stikker har en förmåga att fasna och ar svårt att rinna ned i en tratt unar hatt haka uppsig.

Osmekan som jag har är en långsamtroterande kvarn med omrörare i tanken.

det viktigaste som jag ser det är att du hittar en lågvarvig kvarn.

jag har provat med hen högvarvig men det funkar inte.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Mojjemannen  
#152919
262_hout-schredder-osmeka-hz-162.jpg


Tack för ditt svar

Nåt åt detta hållet, skaplig motor verkar det som 10-15kw?



Edit:
Länken till dit jag fann bilden
http://www.turkstrasneek.nl/english/pro ... z-162.html

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#152931 ja det är en sån.

jag säkra med 63A.

där är ett ganska avanserat styrskåp. så när kopplingen slirar och det går för tungt för rotorn så byter den håll på rotorn och backar i 6 sekunder inann den vänder igen.

på så sett blir där ingen döläge i tratten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).