Före och efter jobbet

Skogsutbildning eller inte!

14 inlägg 11605 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsutbildning eller inte!

Johan Nilsson  
#136358 Hej!
Jag funderar starkt på att bryta upp ifrån jobbet och utbilda mig till skogsmaskinförare.
Jag jobbar på en industri idag som avdelningsansvarig och ställare vid manuellpressar, montering och trumling och är 30 år.

Men tveksamheterna är många med fru, två barn och hus.

Jag har egentligen ingen erfarenhet av skogsjobb men det som lockar mig är just att få köra maskiner, ta hand om dessa och att få komma ut i det fria.
Jag körde grävmaskin i lumpen för tio år sedan och jag tror att jag med rätt vägledning och utbildning kommer att kunna lära mig att köra både skotare och skördare. Jag inser att det är stor skillnad på att köra grävmaskin i lumpen och att köra i skogen.

Det som inte känns så bra är att jag har inte mekat mycket i mina dar men jag har intresse för att lära mig och jag är händig och tekniskt intresserad. Så jag undrar hur det ser ut på utbildningen vad gäller reparationer och underhåll.

Sen funderar man på hur det ser ut på jobbmarknaden. Jag kommer inte kunna ligga borta och köra som regel utan vill kunna jobba på smålänska höglandet med pendelavstånd till jobbet så det försvårar ju att få en anställning visst kommer jag att kunna ligga borta kortare perioder.
så jag undrar lite hur ni ser på framtiden i skogen och då som maskinförare. Även fördelar och nackdelar med jobbet i stort.
En granne till mina föräldrar har kört skotare i många år så jag funderar på att gå över när jag hälsar på nästa gång och pumpa honom med frågor men det vore kul om ni berätta eran syn på jobbet.

Sen undrar jag om ni har någon erfarenhet att dela med er av om utbildningen i Värnamo.
KY utbildning skogligt basår 1 år och skogstekniker (tror jag den hette) 1år.
Hur är skolan och utbildningen?
Kommer man kunna lära sig ifrån grunden?
Drömmen är att köra skördare (hellst) eller skotare men jag vill även lära mig att fälla manuellt.

Ja det blev många frågor och mycket dravvel ifrån min sida men det vore kul att få höra om ni har några synpunkter.

MVH Johan Nilsson

Till admin. Hoppas att jag startade tråden i rätt del annars får ni gärna flytta den.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

JD 2006  
#136387 Välkommen till forumet...Jag tror nog du kan lära dig från grunden för det har väl alla gjort :?: :???:

Jobb finns det väl alltid om man är intresserad av jobb, läste idag att skogsjobb är uppe på en femteplats bland de yrken som är svårast att rekrytera folk till. Så det borde väl visa på ett stort behov i framtiden nu när många förare tar pension.

Ska man räkna för och nackdelar så blir listan väldigt lång :lol: .....Mest fördelar :???: :wink: .

Det är ju inte lätt att lämna ett fast jobb för något nytt och osäkert, men man tillbringar för mycket tid på jobbet för att otrivas så man skall nog göra det som känns roligt och givande på sikt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsutbildning eller inte!

totte  
#136404 Håller med JD fullständigt!

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

Micke.Osby  
#136875 Hej Johan!

Gick själv KY - utbildningen i Värnamo. Både Basåret och skogsbrukstekniker (SBT) året.
Började där direkt efter gymnasiet där jag läste Vattenbruk så jag hade väll ingen större kunskap om skog och skogsbruk. Nu skall jag precis börja på en anställning som skotarförare i norra småland.
Alla i min klass har nu fått jobb (vi var visserligen bara 5 st, detta året är SBT 14 st). Jag och en till kör Skotare och dom andra kör Skördare.

Under basåret får du grundläggande skogs kunskaper. Grönt kort, motorsågs körkort AB, ADR-S osv
endast två veckors skotar körning (2st JD 1100D samt 810C/D)

Ang SBT utbildningen så är den väll helt OK.
+

3 bra och nya maskingrupper, 2 JD 1070E / 1 1070D (skall bytas mot "E") samt 1 810E / 2 810D (skall bytas mot "E"). 8 veckors maskin körning.
Mycket bra klassföreståndare som lyssnar på önskemål och klagomål.
Mycket studiebesök hos entreprenörer och andra.
Tar Guldkortet.

-

En del lärare e lite "svåra" och oengagerade.
Boendet är ytterst bristfälligt, ibland jätte kallt på rummen å ibland en bastu. Det blåser rakt igenom fönstren. Samt att han som har hand om boende och fakturering är 100% inkompetent.
Maten är tyvärr också ytterst bristfällig. (Halv kokt potatis, röd köttfärs mm)

Hinner inte skriva mer nu... Vill du veta mer? PMa mig.

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

Johan Nilsson  
#136995 Tack för svaren!
Det lät ju inte bra med oengagerade lärare och dålig mat.
Att boendet inte är så bra kan jag leva med.
Jag får fortsätta fundera.
Mvh Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

snubblaren  
#137000 EN liten hint är ju att det även finns yrkesutbildningar i alfta älvdalen och sunne. :)

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

Johan Nilsson  
#137098 Tack för hinten.
Det verkar som att både alfta och sunne bara har en maskinförarutbildning så då måste jag gå basåret i värnamo och sedan ett år där.
Intressant tipps.

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsutbildning eller inte!

Golddigger  
#137099 En sak som du måste ta i beaktande är att du får en betydligt lägre lön om du börjar i skogen.
Jag har lämnat skogen bla pgr av den dåliga lönesättningen.Hade högsta lön som skördarförare och började med lägstalön inom industrin och har ut samma pengar.

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

snubblaren  
#137132
Johan Nilsson skrev:Tack för hinten.
Det verkar som att både alfta och sunne bara har en maskinförarutbildning så då måste jag gå basåret i värnamo och sedan ett år där.
Intressant tipps.

MVH


I sunne och älvdalen behöver du ingen tidigare skoglig utbildning. :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsutbildning eller inte!

Mörlund  
#138370
Golddigger skrev:En sak som du måste ta i beaktande är att du får en betydligt lägre lön om du börjar i skogen.
Jag har lämnat skogen bla pgr av den dåliga lönesättningen.Hade högsta lön som skördarförare och började med lägstalön inom industrin och har ut samma pengar.


Är det så jädra illa pinkat med skogslönerna?

Fast jag minns, när jag var anställd (egen idag) så ville facket att vi skulle ha MINDRE löner än vad vi hade.

:-)

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

Lnu.se Skog och trä  
#143729 Hej Johan! Nu förstår jag att du verkar mest intresserad av maskinförare, men jag tänkte ändå väcka en tanke hos dig. På Linnéuniversitetet i Växjö ges utbildningar inom Skog och trä på distans, inte för maskinförare men för andra sysslor i branschen. Skogs- och träprogrammet kräver endast allmän behörighet och ingenjörsprogrammet särskild behörighet. Jag tänkte ändå på dessa utbildningar i ditt fall eftersom det går att läsa på deltid och distans, något som ju underlättar om man har familj och inte vill flytta på sig. Läs mer:
http://lnu.se/amnen/skog-och-tra

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

Gubben  
#143735 Glöm det. Jag försöker själv komma från skogen för det finns ingen framtid. Det är dåliga löner, boende i kojor och en känsla av att man alltid kunde ha gjort mer. Jag är själv ent och vill ändå vill jag härifrån. Företaget går inte dåligt men det är en berg och dalbana som inte är kul. Det är ingen skillnad att vara anställd eller egen anat än när skiftet är slut kan man fara hem. Jag skulle inte råda någon människa att börja i skogen som det ser ut i dag.

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

jols  
#190429 Johan!

Det finns ju KY utbildningar nere i Småland också.

http://www.kyutbildningar.se/jord_skog_ ... 246__.html

Det har jag själv varit sugen på att gå - men jag bor i Stockholm och här finns det inga skolor som erbjuder något liknande.

Avatar Fallback

Re: Skogsutbildning eller inte!

superglue  
#190441
jols skrev:Johan!

Det finns ju KY utbildningar nere i Småland också.

http://www.kyutbildningar.se/jord_skog_ ... 246__.html

Det har jag själv varit sugen på att gå - men jag bor i Stockholm och här finns det inga skolor som erbjuder något liknande.




Är ju dom utbildningarna han har pratat om redan. Jag går själv den "nya" 3 terminers skogsbrukstekniker i värnamo och vi är 24 elever och full klass, dock ska c:a hälften vidare till skinnskatteberg efter 2 terminer då det första året ger behörighet dit.

Om skolan kan jag instämma i det nån föregående skrev om att den är rätt bra, men att boendet maten och faktureringen av boendet är bristfälligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).