Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117017 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139636 Har provkört en 560 i ca en vecka/30tankar! trevlig såg....ful som stryk....men effekten...mja....inget utöver det vanliga skulle jag vilja säga! satt 15" 325 på den......obetydligt snabbare än mina stihl 261or med 18" picco......i skäret...så jag vet inte riktigt vad jag ska säga?? den kanske går till sig!! handlarn sa att den "släpps" nästa vecka! är nog aningen "upphypad" skulle jag vilja säga! den gick orent som fasen i början...bytte stift...gick bättre sedan! men vilket ministift dom satt i den?? jag är skeptisk......men dom har väl provat antar jag men..... ska lämna tillbaks den i veckan! blir inget köp för mig!....ännu....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jijohans  
#143727 Noe nytt ang denne? Snakket med forhandleren min idag, og han mente den kom over nyttår... Så en pdf presentasjon hos han, men kunne ikke finne den på nettet...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

peter399  
#143794
Huggarn skrev:Har provkört en 560 i ca en vecka/30tankar! trevlig såg....ful som stryk....men effekten...mja....inget utöver det vanliga skulle jag vilja säga! satt 15" 325 på den......obetydligt snabbare än mina stihl 261or med 18" picco......i skäret...så jag vet inte riktigt vad jag ska säga?? den kanske går till sig!! handlarn sa att den "släpps" nästa vecka! är nog aningen "upphypad" skulle jag vilja säga! den gick orent som fasen i början...bytte stift...gick bättre sedan! men vilket ministift dom satt i den?? jag är skeptisk......men dom har väl provat antar jag men..... ska lämna tillbaks den i veckan! blir inget köp för mig!....ännu....


Måste vara en sjuhelsikes såg så partisk som du är huggarn ;) Sätt samma svärd och kedja på den som till 362:an så får vi se om du vill släpa runt på 362an sen.
Var hos Stihlhandlaren igår och är inte övertygad av kvalitetskänslan hos Stihl. 241:an var den jag tyckte bäst om. Ytterst tveksam till Stihls plasthantag (främre bågen). Och sen då MS201 som ska ersätta den gamle kungen MS200. Platsbågen till att börja med men inte nog med det, i änden på den sitter den en liten tanig, fjuttig, ynklig fjäder mellan plasthandtag och sågkropp. Hur detta ska kunna hålla ett helt arbetspass i skogen är för mig en gåta. Man får verkligen hoppas att folk inte drar i sågen när de sågar fast ;-)
För att inte tala om det lilla "gängade" stiftet som håller luftfilterkåpan .. Skulle kanske köpt en 200a medan de fanns.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143826
peter399 skrev:För att inte tala om det lilla "gängade" stiftet som håller luftfilterkåpan .. Skulle kanske köpt en 200a medan de fanns.


Jag har en ms200 som jag är mycket nöjd med men det är lite kul att du kommenterar just låset för luftfilterkåpan. För just det är jag lite missnöjd med på 200:an. Det har gått upp av sig själv några gånger och kåpan har trillat av. Det är lite dumt när man sitter uppe i ett träd och inte så lätt får upp kåpan igen. (men det funkar utmärkt att köra sågen utan kåpa :grin: )

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

viktor meck  
#143842 vi har 5 ms200 kvar på lagret :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143857 :grin: :grin: ja ....försöka duger ju!! köp du husqvarna Peter! dom håller ju bättre och har bättre funktionalitet än stihl enligt dig! så varför du ens var in i stihlbutiken är ju en gåta? :wink: när det gäller den lilla fjädern på 201an så håller jag med dig! om den håller ska vi kanske låta framtiden visa...eller hur? stihls kvalitetskänsla! hur många timmar per år hugger du proffsionellt med ex vis ms261 o 362? för att kunna avgöra kvaliteten på dessa sågar?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

peter399  
#144249
Huggarn skrev::grin: :grin: ja ....försöka duger ju!! köp du husqvarna Peter! dom håller ju bättre och har bättre funktionalitet än stihl enligt dig! så varför du ens var in i stihlbutiken är ju en gåta? :wink: när det gäller den lilla fjädern på 201an så håller jag med dig! om den håller ska vi kanske låta framtiden visa...eller hur? stihls kvalitetskänsla! hur många timmar per år hugger du proffsionellt med ex vis ms261 o 362? för att kunna avgöra kvaliteten på dessa sågar?


Jag behövde lite foder på lantmännen och lantmännen säljer ju Stihl i alla fall här nere i söder. Så jag var så illa tvungen att gå förbi. Det var nästan så jag kräktes när jag tog i 201an ... Nejdå ;) Hugger inte professionellt med varken 261 eller 362. Jag är endast en självverksam skogsägare med 130ha skog och stort motorsågsintresse. Vi körde Stihl förr i tiden på gården, Stihl 08, 020, 024 och 026. Nu dock bara HVA. 024an gick bra men 026an fick vi aldrig pålitlig. Har haft tur med mina HVA i alla fall. 262an är ju odödlig. Det jag ville förmedla var egentligen att kvalitets->känslan<- på de nya Stihlarna i alla fall är på nedåtgående i mitt tyckte jämfört med äldre modeller. Och då menar jag hantag, kåpor, infästningar av desamma etc. Så är det ju hos de andra också till viss del. 262an kan nog köras över med stridsvagn, det går nog inte med en 346a. En svärdsmutter på MS241, visst, funkar säkert, plastbygel. Känns som man tagit på det mesta och ändå inget under av vikt / effekt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#145178 En fråga jag har funderat på är:
Till vilken målgrupp är denna såg vänd?
Förutom alla sågnördar, mej själv inräknad, som hänger på forumet såklart :wink:

Jag menar att manuellhuggning försvinner alltmer....

Även de självverksamma skogsägarna verkar försvinna mer och mer för att ersättas av maskinellt utrustade entreprenörer och dessa har oftast större fällsågar med sig.
Man har helt enkelt inte tid att hugga i någon större utsträckning själv nu för tiden.

Till vedsågning kanske den inte är så bra, vilken är det förresten :roll:
Detta ersätts också av vedprocessorer :wink:

Är det de envist kvarstående självverksamma skogsägarna som vill ha lite "pulver" med sig ut i skogen som är den tilltänkta skaran?

En hel del går väl på utlandet förstås, men det är klart.....
amerikanarna iaf vill väl ha större grejer :P

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145184 Som jag fattat det:
555/550 de som är mäst intressanta i "normal" skogsproduktion.
Motsvarande 346NE...

560 är en stor kvistnings såg, allround såg Liknande 575, lämplig i lite grövre skog.
Liknande 262, vilkets största problem var att den inte var optimal fällsåg.

562 är nog samma i stort fast med stora fästet. Vilket gör den till en mindre, fällsåg.
Liknande gamla 162....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#145205 Jag tänkte mest på vad är det för folk som kan tänkas köpa denna modellen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145286 Menar du 560?

Det är nog tänkt till de som kör 357 idag.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#145295 Nej, jag tänker på 346:an och dess efterföljare.....

Jag tänker på vilka som kör dessa sågar....

Hemmafixare... kanske lite för bra för detta

Entreprenörer... kör mest större sågar eller maskinellt

Hobbysågare... köper nog billigare sågar

Vedkapare... mer lämpliga sågar finnes för detta ändamål

Svälvverksamma skogsägare... HÄR kan jag tänka mej att den passar in men det försvinner alltmer, eller???

Jag tänker mest på att inte många har tid att hugga manuellt idag så sågen står kvar i bilen och ersätts av gallringsskördare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145298 Till 346:an och dess efterföljare...
Det borde vara: bönder, deltids proffs, skogsägare små/medel, träd/trädgårds tjänst, kyrkor och annan inkomst bringande verksamhet där det lönar sig med bra kvalité o prestanda.

Många tar sig tid nu mer än innan, tror jag. Gallra/Röja7Hugga för motion o erfarenhet är vanligare nu än innan tror jag. Ved för eget bruk och ett par lass till grannen eller nån god vän är vanligare än för 15 år sen.

Krångliga ställen med dålig lönsamhet som tidigare bara fick stå, små instprängda dungar eller enstaka träd som torkar eller faller är det inte lönt o gå ut med bolag o ta.

Hugga för ved, flis är vanligare nu än på länge.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Kjell S  
#145313 Ja, va´f´n - inte går jag på ackord iaf.
Varför inte gå med en lite mindre, smidig såg än att slita ut sig?
Plus att jag är min egen chef...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

SawTroll  
#145546 Deleliste for 550xp er nå på nettsiden til HVA i USA, så den kommer muligens tidlig i 2012? Som ventet ser den up som en nedscalert 560xp.:smile:

Jeg har imidlertid ingen planer om å bytte ut mine 346xpg/2153WH.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).