Skotare

Skogsjan Soft

34 inlägg 26808 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsjan Soft

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14350 E de nån som vet vad det blev av skogsjan soft projektet... hade inte cat en sån skotare med på elmia i slutet på 90 - talet.. Va vart de av allt de?? nån som har bilder filmer eller annan fakta om dom maskinerna????



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Skog  
#14355 Den sista som gjordes under Skogsjantiden alltså nr 2 i skotarutförande har man kört ut nå 2-5000 m3f med säkerligen, fast då jag körde den så var den bra slut i de mesta, lagringar lastkorg mm kran gick som ett "arsel" med 😈
Men när den var fräsch så tog den sig fram bra, smidigare maskin har nog inte byggts än i 12 tons klassen, var väll lite folk från Tyskland Österrike som var intresserad om jag inte minns fel.
Den såldes för ca 3 år sen tror jag, fast jag vet ej var.

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14361 Lite försäljningsbroschyrer på "SOFT"én :

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14362 lite till:


LL-TROLLET
SKOGSJAN SOFT
(Caterpillar köpte Skogsjan)
TIMBERKING F14 (Denna visades på Elmia, kommer inte ihåg vilket år)

Vad Timberking (Caterpillar) nu gjort av modellen vet jag inte. Ett tag tillverkade Caterpillar skogsmaskiner med namnet TK


PS. Caterpillar tillverkar ju skotare nu med, med beteckningarna 564 och 574
(fd. FABTEK maskiner) se PDF-fil:
http://cmms.cat.com/cmms/servlet/cat.dc ... mageType=9

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14372 En sak e säker att skulle dom här maskinerna finnas tillgängliga idag så skulle det va ett konkurens kraftigt alternativ till gallring och lättare slutavverkning... synd att inte eco-log tog över det här modellprogrammet åxå... eller va vet ja kanske dom ligger och trycker på det åxå... ha lyssnat med lite rävar inom branchen och kunskapen ja till och med dom flesta komponenterna ska finnas tillhands i nån lagerlokal nån stans... allt handlar väl om vem som sitter på patenträtten...

   TS
Avatar Fallback
Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14375 Det gick en sådan som flisarskyttel här i Emmaboda Nybro trakten för två år sedan. Dom körde åt Södra.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14433 Ett problem med den som jag hörde va att den hade lite svårt att orka med att hålla nivilleringen upprätt om man hade för mycket lass.
Sen är väl inte driften helt optimal eftersom de sitter en motor ute vid varje hjul i pendelarmarna. Går inte i alls lika mjukt som en kardandriven maskin. Sen skulle jag tippa på högre bränsleförbrukning också.
Märker stor skillnad på att t.ex köra på 1470n på trailern mot 580Bn som vi hade förut.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14449 Måste ju vara roligt att köra en andragallring där dem gjort vägarna i förstagallringarna till en sån skogsjan :lol:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14454 Blir mycket vägträd att ta bort då. :D

Johan_84 skrev:Måste ju vara roligt att köra en andragallring där dem gjort vägarna i förstagallringarna till en sån skogsjan :lol:

Användarvisningsbild
Skog  
#14480 Den maskin som broschyren visar är den första "Soften"
för den satt det Iveco motor i, nr 2 hade en Cat motor som jag tror det var ca 220hk så pulver fans det redan då. Den var jäkligt stark på nivelleringen att lyfta från marken med 15-16 ton timmer på var inge problem.
Det som som sagt var nackdelen var att få hjulmotorena att dra jämt samt livslängden på dem var kortare på soften än på skördarna, jäkligt tung var den med 19 ton tom. Den maskinen Cat hade på Elmia 2001 var bara dit ställd, den gick bara fram å bak samt styra, men då jag jobbade åt Skogsjan så vet jag att då Cat tog över så fanns det långt framskridna planer på en ny Soft som skulle serietillverkas.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#14481
Skog skrev:Den maskin som broschyren visar är den första "Soften"
för den satt det Iveco motor i, nr 2 hade en Cat motor som jag tror det var ca 220hk så pulver fans det redan då. Den var jäkligt stark på nivelleringen att lyfta från marken med 15-16 ton timmer på var inge problem.
Det som som sagt var nackdelen var att få hjulmotorena att dra jämt samt livslängden på dem var kortare på soften än på skördarna, jäkligt tung var den med 19 ton tom. Den maskinen Cat hade på Elmia 2001 var bara dit ställd, den gick bara fram å bak samt styra, men då jag jobbade åt Skogsjan så vet jag att då Cat tog över så fanns det långt framskridna planer på en ny Soft som skulle serietillverkas.



kommer det komma ut någon ny model av soft tror du? :) spännande maskin:D

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14489 Bild på Flisare och LL-Grävaren

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14821 grävaren såg jag när dom byggde på LL maskiner i trolestorp.. var där o presade lite slang o annat under Gudrun jobbet i Ljungby.det var väl tänkt för kabelplöjning i skogsmark.

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14829 Såg den i somras när den var utanför skeppshult och plöjde kabel.
Bild
Bild

Avatar Fallback
Huddigskördare  
#15554
kockums850 skrev:lite till:


LL-TROLLET
SKOGSJAN SOFT
(Caterpillar köpte Skogsjan)
TIMBERKING F14 (Denna visades på Elmia, kommer inte ihåg vilket år)

Vad Timberking (Caterpillar) nu gjort av modellen vet jag inte. Ett tag tillverkade Caterpillar skogsmaskiner med namnet TK


PS. Caterpillar tillverkar ju skotare nu med, med beteckningarna 564 och 574
(fd. FABTEK maskiner) se PDF-fil:
http://cmms.cat.com/cmms/servlet/cat.dc ... mageType=9


Hej - Det var kul att se sig själv på den gamla brochyren om första 2000 soft skotaren. Det var faktiskt en 4 cylindrig motor i början men sedan böt vi till 6L 6 cylindrig Iveco. Det blev skillnad. Det var mycket laborerande med hur vu kopplade pendelcylindrarna för bästa pendlingsegenskaper. The rest is history as they say. MVH, Christer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar