Traktorer och processorer

Valtra 700 -01

31 inlägg 21414 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1429 Vilken skillnad är det egentligen mellan din 700, Christofer, och nya Valtra A 75?.
Får du tex runt stolen helt i din 700?.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fredrik  
#1430 Hej,
Snyggt jobbat!
Där har du ett fint ekipage Christofer!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1436 Kan bara instämma, ser mycket trevligt ut. Där har du ju plats för kaffekopp och mackor brevid spakarna...

Funkar det bra att lyfta in paketet i traktorn?
Jag skulle vilja tillverka nån slags arm som paketet kan hänga i när det inte sitter på traktorn och som underlättar av och påmontering, som idag är en rätt tungt och klumpig manöver. Idéer?

Avatar Fallback
Christofer  
#1437
Skogshuggarn skrev:Vilken skillnad är det egentligen mellan din 700, Christofer, och nya Valtra A 75?.
Får du tex runt stolen helt i din 700?.


Skillnaden på A75 och 700 är minimal.
När vi skulle köpa 700 hade även A75 kommit ut så vi frågade en del.
Motorn är samma, skillnaden är att A75 har sidomonterat avgasrör. Sedan innuti så skiljer dom sig inte heller så mycket. Man kan däremot få A75 med mer elektronik om man vill ha det. En stor skillnad däremot är att på A75 är det elektrisk i-och ur kopplingsbar fyrhjulsdrift. Sedan utrymmena är samma. Ja det går att vända stolen helt. man kanske skulle önska att man hade mindre stolpelare på den. Men det är mer utav en vanesak. Man kommer på tekniken vart man ska ha fötterna när man snurrar runt. Jag är riktigt nöjd med ekipaket.

   TS
Avatar Fallback
Christofer  
#1438
björken skrev:Kan bara instämma, ser mycket trevligt ut. Där har du ju plats för kaffekopp och mackor brevid spakarna...

Funkar det bra att lyfta in paketet i traktorn?
Jag skulle vilja tillverka nån slags arm som paketet kan hänga i när det inte sitter på traktorn och som underlättar av och påmontering, som idag är en rätt tungt och klumpig manöver. Idéer?


Ja visst blev det trevligt. Det fungerar rätt bra att lyfta in paketet.
Paketet sitter ju på en stång i tryckstångsfästet med 2st splintar. om man tar loss den övre kan man fälla bak paketet, där har vi en krok som vi hänger i kärran sedan får man ju lyfta av paketet ifrån stången men det fungerar rätt bra att montera på egenhand. Annars finns ju lyfthjälpen "vargen".

   TS
Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1440 Hejsan!
Ser att du har lastare på traktorn, hur är det att köra med lastare? Tar den mycket plats eller fungerar det bra?

Avatar Fallback
Christofer  
#1446
Andreas B skrev:Hejsan!
Ser att du har lastare på traktorn, hur är det att köra med lastare? Tar den mycket plats eller fungerar det bra?


Det fungerar allt rätt bra att ha på lastaren även i skogen. På den förra traktorn kunde man inte plocka av den så då hade vi alltid lastare iskogen. Men den här lastaren kommer jag nog plocka av innan jag åker ut i skogen igen iom att det bara är 2splintar sedan är den av.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1447
Christofer skrev:
Skogshuggarn skrev:Vilken skillnad är det egentligen mellan din 700, Christofer, och nya Valtra A 75?.
Får du tex runt stolen helt i din 700?.


Skillnaden på A75 och 700 är minimal.
När vi skulle köpa 700 hade även A75 kommit ut så vi frågade en del.
Motorn är samma, skillnaden är att A75 har sidomonterat avgasrör. Sedan innuti så skiljer dom sig inte heller så mycket. Man kan däremot få A75 med mer elektronik om man vill ha det. En stor skillnad däremot är att på A75 är det elektrisk i-och ur kopplingsbar fyrhjulsdrift. Sedan utrymmena är samma. Ja det går att vända stolen helt. man kanske skulle önska att man hade mindre stolpelare på den. Men det är mer utav en vanesak. Man kommer på tekniken vart man ska ha fötterna när man snurrar runt. Jag är riktigt nöjd med ekipaket.


Tack för svar!.

Börjar med att instämma med de andra gällande ditt ekipage.
Det ser riktigt bra ut!.

Ja, jag har faktiskt varit in och kikat lite på nya A 75 där jag anser priset som "någorlunda överkommligt", om man köper den extrautrustad men utan lastare.
Har dock inte jämfört den med 700án rent tekniskt utan bara pengamässigt så därför är det kul med lite "feedback".

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1448
Andreas B skrev:Hejsan!
Ser att du har lastare på traktorn, hur är det att köra med lastare? Tar den mycket plats eller fungerar det bra?


Jag tycker att det är lätt att lastaren tar i om det är trångt och trixigt(varken bra för lastaren eller de barkskrapade träden). Bättre att ställa av den om man ska köra några lass.
Men har man bara en traktor (som vi) och man kör en vända till skogen då och då och sen kör snö eller höbalar på lastaren mellan turerna så kan det vara lite jobbigt med ständiga av och påkopplingar :? och då funkar det OK att ha lastaren i toppläge, givetvis utan redskap.

/Björken

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1449 Se det positiva i att ha lastaren på, Björken

Du får ju lite extratyngd över framhjulen och kan tex ploga lite på avlägget.
Sedan beror det väl lite på hygget/stick/basvägar och hur man tagit upp ev vändplatser om det ska bli "onödigt", trixigt eller ej.

Avatar Fallback

Lastare i skogen

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1453 Körde tidigare med en FIAT 45dt med en rejäl lastare på. Dels tog den plats - nu kör jag med en VALTRA 6200 utan lastare, som känns nästan lika smidig- dels blev det aldeles för mycket tyngd på framaxlen. När det var mjukt var det ofta framhjulen som sjönk först. Fast det gick ju alltid att palla under lastaren o lyfta framvagnen. Nu får FIATen skotta snö o köra ensilagebalar, VALTRA är en mycket bättre skogstraktor. Enda tillfället jag funderar på att använda FIATen i skogen är när det är dags för skogsgödsling nästa gång. Den är ju onekligen "beståndsgående" och med snurran bak är det bra med tyngd fram.

Avatar Fallback

Re: Lastare i skogen

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1481
Åke Carlson skrev:Körde tidigare med en FIAT 45dt med en rejäl lastare på. Dels tog den plats - nu kör jag med en VALTRA 6200 utan lastare, som känns nästan lika smidig- dels blev det aldeles för mycket tyngd på framaxlen. När det var mjukt var det ofta framhjulen som sjönk först. Fast det gick ju alltid att palla under lastaren o lyfta framvagnen. Nu får FIATen skotta snö o köra ensilagebalar, VALTRA är en mycket bättre skogstraktor. Enda tillfället jag funderar på att använda FIATen i skogen är när det är dags för skogsgödsling nästa gång. Den är ju onekligen "beståndsgående" och med snurran bak är det bra med tyngd fram.


vad använder du för "snurra" i skogen. Bara undrar.

Avatar Fallback

Gödningssnurra

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1495 Helt vanlig Bogballe hydraulburen konstgödselspridare 500 l men den rymmer inte riktigt en säck.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6163 Hej Åke Carlsson Kan du beskriva skogsgödslingen lite mera.

Vad använder du för gödning och giva / Ha
Hur noggran körning handlar det om

Vi har ganska stenig teräng fungerar det då med traktor och snurra
För vår del handlar det om väldigt låga körhastigheter

Avatar Fallback

gödsling

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6184 Jag spred ca 500 kg Skog can per ha. Spridningen är ju inte särskilt noggran. Rotsystemen når ju rätt många meter ut. Se även http://fert.yara.se/se/crop_fertilizati ... ation.html. Tips : gödsla inte innan stormar hälften av mitt blåste ner i Gudrun. Rådet är ju att gödsla efter gallring men träden blir ju extra stormkänsliga om de gallras samtidigt som grönmassan ökar av gödslingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).