Föryngring

Markberedning, harv eller högläggning?

13 inlägg 13731 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning, harv eller högläggning?

skogsbaronen  
#143650 Hej, vilken markberedningsform är att rekommendera, harv eller högläggning?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143698
skogsbaronen skrev:Hej, vilken markberednings form är att rekomendera?

Det är olika på olika marker.
Tjock humus i Härjedalen skulle behöva plöjning, annars harvning här. Vet att en del utanför Härjedalen föredrar högläggning. Harvning ger fler planteringspunkter.
Vad är det för mark?

Avatar Fallback

Re: Markberedning

skogsbaronen  
#143716 Hej. Det mesta dels av marken är torrbacke, det växer 90% tall sen lite gran och björk. Marken ligger i Norrbotten..

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning

wigge  
#143717 Skulle då köra på Harvning, har då gjort de på alla våra hyggen å de har funkat bra.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

mashun02  
#143721 Sandig grovkornig bör köras intermitent (fläckvis) framförallt i lutning.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

Gubben  
#143732 Skulle köra högläggning på hedland(beroende på sten) som ger mindre åverkan på marken (Ca 8-10%). jag kör själv högläggare med gssp-97. Är det tjock mossa och skvatram ris så är harv bättre. Jag brukar ligga på 2200-2300 plant punkt per/ha(godkända) om man sätter tall och 1600-1700 om det är gran. Jag kör all min körning i Jokkmokks kommun. Ge akt på vem som markbereder!.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

Engelthon  
#143737 Högläggare eller harv? Vad tycker ni är bästa sättet att markbereda på =p~

Användarvisningsbild

Re: Markberedning

Kse  
#143748
Engelthon skrev:Högläggare eller harv? Vad tycker ni är bästa sättet att markbereda på =p~

Återigen, beror på vad det är för mark.

Avatar Fallback

Re: Markberedning

skogsbaronen  
#143754 Behöver markbereda ca 65 hektar nästa år iaf =), sen plantering...

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning

Engelthon  
#143756
Kse skrev:
Engelthon skrev:Högläggare eller harv? Vad tycker ni är bästa sättet att markbereda på =p~

Återigen, beror på vad det är för mark.


Jo det håller jag med om. Jag är absolut ingen expert på detta området.
Men Nu fin det dom som kör högläggar eller harv överalt och då menar jag överalt.

När man pratar med dessa som kör dessa maskiner så kör dom den bästa markberedningen enligt dom. Må vara så.

Men vad tycker man om att markberera med?

Är högläggaren bäst eller är det harven att köra med :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning

Kse  
#143768 Ja jag kör ju med harv så då är det väl det som är bästa metoden :wink:
Frågar du lapparna så gillar dom inte harven då dom tycker den gör för stor skada, detta är dock inte sant utan beror helt och hållet på föraren.
Lätt harvning för sådd syns knappt efter några år, då kör vi med lättning och ofta helt utan drivning.
Går ju att köra i princip hur lätts om helst då man kan reglerar lättningstrycket.
Harven ger som tidigare nämnts fler planteringspunkter och klarar även extremt stenig terräng. Blir det för tunga och blöta marker så måste man ta i onödigt hårt med harven och då passar högläggaren bättre.
Bilderna nedan visar en lätt harvning och är körd med en FIAB harv, flytläge utan drivning då kunden ville ha en skonsam markberedning.
Markberedningen är 4 år gammal och jag tror planteringen är 2 år, ej jag som gjort den.
Inte mycket åverkan gjord men tillräckligt för att plantan ska få en bra start.
Tycker man att denna metod lämnat för stora spår ja då ska man inte markbereda
0609 001.jpg
0609 002.jpg

Användarvisningsbild

Re: Markberedning

Mäki  
#143786 Snyggt, enda harvning jag sett i verkligheten har sett ut som om man skulle ha dikat hela skiftet.
Stubbar och stenar har varit uppbrutna och 0,5-1m diken efter harven, och den markberedningen kan jag vara utan.
Men om det går att köra lätt så kanske det kunde vara ett alternativ, nu är det snart ingen kvar här som kör harv utan det är fläk upptagning med grävmaskin som blivit poppis.

Det kan markberedarna skylla sig själv för som dom kört sönder skiftena tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning

Kse  
#143788 Ja inte ser det alltid såhär snyggt ut men det går som sagt att köra försiktigare om marken tillåter det.
En del markägare vill ju att man ska ta i ordentligt så det blir en rejäl jordhög att plantera i och då ser det ut därefter. Går man direkt efter harven ser det ju betydligt värre ut än det gör efter bara en vinter när snön tryckt till tiltan lite. Väntar man ytterligare ett eller två år så har mossan och humusen ytterligare komprimerats och förmultnat. Stubbar och stenar däremot blir ju kvar men det som synns mest är ju oftast stora högar av torv och mossa för det är ju det man vill få åt sidan med ett lager mineraljord och humus att plantera i. Har man då ett riktigt tjockt humuslager så blir ju tiltan väldigt stor, då är kanske högläggning lämpligare.
fredrik 031.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).