Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

17 inlägg 10924 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

Emil M  
#143456 Tjenare. Jag ska köra ut ved med en suzuki 750 kingquad med en vajerkran och undrar nu vad man kan ta betalt i timmen för enbart maskinen. Tacksam för svar. Tack på förhand, Emil.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

skogshasse  
#143527 hej om du jobbar på f-skattsedel så bör du ta ut 300 kronor för ditt eget arbete sen måste du ta ut för maskinen så då har du lite att fundera på i 08 regionen kosta en alstor 500 kronor i timmen 2009

Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

Henrik Petersen  
#143544 Här i småland ger jag 550kt/t for Gremo 950

Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

skogshasse  
#143553 hej henrik tycker du att det är okej timmpeng för en maskin som kostar 2-2,5 miljoner när föraren kostar ca 250-300 kronor i timmen då blir det 250 kvar till maskin för bränsle service reprationer underhåll och amortering det tycker inte jag det skulle vara intresant att syna den maskins ekonomi och se om den har någon vinst eller om den går +-0 och om det är så kan vi bara konstatera att det är bolagena som tjänar alla pengar ska det vara så jag bara frågar mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

Henrik Petersen  
#143559 Självklart är det inte rimligt,nu vet jag iofs inte om priset är kvar på den nivån heller då jag inte fået nån faktura dom sista gångarna han varit här. Detta beror på att han köpt flisen av mig så det antigen gået i 0 eller jag har fået räkning restbeloppet, men inte är det jag som pressar ner priset, det sätter han själva. Men åter till ursprångsfrågan: timpris på enbart ekipaget, vad vet jag? 100-150kr???

Henrik

Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

skogshasse  
#143590 hej henrik det tycker jag låter rimligt plus moms

Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143734 Hur länge går en ATV i tim?
En kompis har en som gått knappt 1000tim i skogen och den är rätt slut.

Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

skogshasse  
#143785 hej nisse visst är det så köper man billigt så är det oftast dyrt i slutändan därför förespråkar jag kvalite men då kostar det också som exempel vimek woodtiger mm mm smakar det så kostar det mvh hasse

Användarvisningsbild

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143836 400:-/timme plus moms för maskinen.
Sälj aldrig nåt billigt.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143839
Slurfi skrev:400:-/timme plus moms för maskinen.
Sälj aldrig nåt billigt.

Verkar vara en rimlig timdebitering om det både inkluderar lön och maskin.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

Mangelu  
#143896
skogshasse skrev:hej om du jobbar på f-skattsedel så bör du ta ut 300 kronor för ditt eget arbete sen måste du ta ut för maskinen så då har du lite att fundera på i 08 regionen kosta en alstor 500 kronor i timmen 2009


Det gör en minimaster 620 i norrbotten också.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143912
Mangelu skrev:Det gör en minimaster 620 i norrbotten också.

Jag har hittills bara kört i egen skog men nu börjar det komma förfrågningar från andra, bl.a. från kommun för mindre uppdrag. Debiterar du 500 kr + moms för vimeken?

Användarvisningsbild

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

anersimyra  
#143925 Jag tar 480:- exkl moms.(stockholmskommuner) med virekran.Har dock en bekant som debiterar 550:- exkl moms för snöröjning dagtid med hjuling :shock:
Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

Mangelu  
#143950
OAS-forests skrev:
Mangelu skrev:Det gör en minimaster 620 i norrbotten också.

Jag har hittills bara kört i egen skog men nu börjar det komma förfrågningar från andra, bl.a. från kommun för mindre uppdrag. Debiterar du 500 kr + moms för vimeken?


Vi debiterar 500:- + moms inkl. mig. Sanningen är ju den att ligger man inte i den nivån så är det ju lika bra att stanna hemma. Sen är det ju otroligt viktigt att göra ett bra jobb och vara effektiv så att prislappen stämmer överens med insatsen som man gör.
Man ska också komma ihåg att det är ofta frågan om mindre jobb med flytt och ställtider som följd. Här uppe har vi ju ofta riktiga vintrar vilket gör att verksamheten blir lite säsongsbetonad. Får man däremot större objekt med mycket timmar så kan man naturligtvis göra någonting på priset.

Annars får vi väl skola om oss och köpa en snygg svid, bli konsult och debitera 700:- /timmen + moms :surp: :wink: 8)

Avatar Fallback

Re: Lämplig timmpeng för ATV med vajerkran

Henrik Petersen  
#143984
Slurfi skrev:400:-/timme plus moms för maskinen.
Sälj aldrig nåt billigt.

Jag håller med, i principen iaf, men man kan inte men ATV och vajerkran med en slö elvinsch, producera så mycket att det går ihop med 400+M, det blir värdens dyreste ved.
Jag hadde då hellra anlitat en Alstor for 500+M, men nu var det ju inte det som var frågan.

Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).