Avverkning (slutavverkning)

Olofsfors bandens kvalité

31 inlägg 16012 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olofsfors bandens kvalité

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119321
Skogshuggarninorr35 skrev:Bra att veta det är så mycket pengar i banden och det är själva fan när dom inte kan göra dom så dom håller.
Dom brukar ju sällan få det att slita jämnt utan det är i regel flera år kvar på plattorna medans länkarna är totalslut 😡


För oss är det alltid plattorna som börjar gå av först, men det är klart 890n blir tung jämfört med 1210, men länkarna är det aldrig några problem med.
Vi har hittills kört med eco of och det brukar gå 6500-7000 timmar innan det börjar smälla plattor.
Det får väl nästan anses ok, storskotarna är ju hårda på band i stenigare terräng.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119361 enda Olofsforsbanden jag tycker ha fungerat bra är ECO-OF på 1410 har de inte varit några problem o plockat ur 10000 ur dom o ändå har vi rätt krävande terräng dvs, brant stenigt o mycke röjordbacke,


på 1710D ALS maskiner här lyckas dom brara plocka ur 4500 timmar ungefär på ett par ECO-OF, många har ist gått över till ECO MAX som har grövre o tätare länkar och fler bandplattor o nöta på... det går även nån 1410 o 1510 som dom satt ECO max på här :)

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119750 har hör en del negativt om Swingcut/Swelogband, Valmet tjatade på att Skyttmos i östersund skulle prova dom banden o det gick inte så lång tid innan det börja försvinna gummibitar ur nokianhjulenvilken inte gör med Olofsfors, samma vet jag hände på en Valmet 860 som går i gallring runt sundsvall

Avatar Fallback

Re: Olofsfors bandens kvalité

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119757 Vet inte om jag heller vill rekommendera swelogbanden, iaf inte på en stor skotare. Vi provade den dragande modellen. Vi körde bara ett knappt år på dom då hade det gått av säkert 10 plattor, så vi blev less dom och köpte nya eco of istället.

Avatar Fallback

Re: Olofsfors bandens kvalité

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119778 Enligt finska återförsäljaren/samarbetspartnern Metsätyö så har Olofsfors idag väldigt långa leveranstider.
Man har trissat opp produktionen till max.
Man får hoppas att dom inte tullat på kvalitetskraven på material och härdning :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120009 JD verkar ha lite band på lager, jag beställde ett par ny ECO-OF HA 710*26,5 jag fick dom efter två dagar men sen är ju 710 en vanlig däckdimension oxå, då jag kollade så hade swelog o stigs maskin 2 veckors leveranstid

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120119 canadaband håller fint, nån annan som kör med sånna?

Avatar Fallback

Re: Olofsfors bandens kvalité

wrytter  
#143357 Vi har ECO-OF på markberedaren (1710D 750*26.5) och efter en säsong i markberedning så måste man ju helt klart brodda om, för de är kanske 1-1.5 cm kvar av brodden, och det är ju inget att klaga över för i markberedning kör man ju hela tiden och på ett helt annat sätt än en skotare, kan tänka mig det är oehört mer krävande för banden att sitta på en markberedare. Hur som helst har vi bytt ut långlås mot kortlås, sedan har vi nu för en vecka sedan kapat bort en bygel och länk, så nu är de sträckta och fina igen. Och jag tycker inte de har slitits så hemskt mycket, hade förväntat mig mer, för bandplattorna ser faktiskt riktigt fina ut, där kan jag tänka mig att en skotare med tunga lass tär mer på bandplattorna än vad markberedaren kanske gör. Tycker inte, inte vi iaf, att man kan klaga på Olofsfors kvalitet :)

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143360
Skogshuggarninorr35 skrev:Bra att veta det är så mycket pengar i banden och det är själva fan när dom inte kan göra dom så dom håller.
Dom brukar ju sällan få det att slita jämnt utan det är i regel flera år kvar på plattorna medans länkarna är totalslut 😡



Det beror på var i sverige du bor....

Avatar Fallback

Re: Olofsfors bandens kvalité

javelhaven  
#143381
Solhemsskog skrev:Mina Clark har gått närmare 2000 å nu e de dags å sätta i de andra korta bandlåset... )=


Samma här, fast jag fick ta bort en bandplatta på mina. Men rätt bra ändå tror jag. Va har dem suttit på för maskin, storlek alltså?

Mina GL84 har sitter på en SMV.

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

finskpinne  
#143469
Henrik K skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Bra att veta det är så mycket pengar i banden och det är själva fan när dom inte kan göra dom så dom håller.
Dom brukar ju sällan få det att slita jämnt utan det är i regel flera år kvar på plattorna medans länkarna är totalslut 😡



Det beror på var i sverige du bor....


Instämmer... Jag bor ju inte i Sverige utan i Finland men det jag upplever på det område jag kör i är att länkarna ALDRIG tar slut!! Här nöter stenarna upp plattorna långt före länkarna går av.

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

Lill Junior  
#143498 Kommer nya dragande swingcut till 1710'an om 2 veckor, så då blir de dragande fram å bärande bak. Olofsfors banden stoppade 6500 timmar, varav sista 1000 som framband. Smv'n är uppe i 13000 timmar snart med samma swingcut band utan problem med avkrängning lr brott, och dom lär nog stoppa 4-5000 timmar till.

Avatar Fallback

Re: Olofsfors bandens kvalité

Tosca  
#143500
finskpinne skrev:Instämmer... Jag bor ju inte i Sverige utan i Finland men det jag upplever på det område jag kör i är att länkarna ALDRIG tar slut!! Här nöter stenarna upp plattorna långt före länkarna går av.


Du kanske ska ta och pröva att dubbelbrodda istället. Nästa omgång kan man sätta strax innanför eller strax utanför de nedslitna, undvik broddning på mitten då de går lättare av då.

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

finskpinne  
#143508 Här kört dubbelbroddat också men stenarna nöter nog rejält på plattorna ändå, men nog blir det förståss bättre med dubbla. Kör med Eco-track och brukar svetsa på en ny "ribba" på plattorna och sedan broddar på den. Är ett jäkla jobb men nya band är ju inte billiga heller, känns ju desstutom onödigt att kassera dom när länkarna är bra i skick. Kör nästan enbart gallring nuförtiden så det blir inte att köra med band året runt längre så dom nöts mindre nu... :lol: Men desto fler däck får man byta istället...

Användarvisningsbild

Re: Olofsfors bandens kvalité

Valmet6400  
#152225 Ena bandet (eco-track) brast för mig dan före dan, en klack (de som styr däcket på bandet) lossade, öglorna blev kvar men med påföljd att länkarna från bägge sidor hoppade ur.

Funderar om det är någon idé att skära loss klacken från en överlopps platta och svetsa dit den eller om det är bäst att kapa länkarna och sätta dit en ny platta och fyra skarv?

Har inte varit med om att klackarna lossat tidigare.

Har erfarit de samma som tidigare nämnda att de nog verkar vara väldigt varierande kvalité, banden som var på innan var ca 8000 timmar medkörda innan jag tappade intresset att skarva och svetsa. Ovannämnda är bara drygt 1500-2000 medkörda. Banden på skördaren av samma modell är från -04 och suttit på 3 olika ergon, dessa är knappt nötta. Men de har ju som sagt bara varit på skördaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).