Inomgårdsmaskiner

Köpa en snöslunga

40 inlägg 38262 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143123 @axwell:
Vore trevligt med lite bilder och rapport på din maskin.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

axwell  
#143189
Sweden-viking skrev:@axwell:
Vore trevligt med lite bilder och rapport på din maskin.

Någon bild kan det bli lite senare, den står på "långtidsutlånad" i Härnösand, förra hösten fick jag den åter men bara för att byta friktionsskiva och att montera en flexibel (mjuk) dragavlastning för kabeln i ytterändan av styrröret.

Jag fegade lite vid val av utväxling för aggregatet, istället maler den sig fram i alla snödjup utan att man kan höra att motorn tappar varv.

Större och mycket bredare hjul än original pga elmotorns högre vikt.

Du hinner kanske bli först med dina bilder.

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

JonasV  
#144402 Hej Nu när det närmar sig vinter fick jag för mig att kontrollera status på Slungor i stockholmsområdet.
Enstegsslungor verkar det finnas en del kvar av men tvåstegsslungor av fabrikat Honda eller Toro var värre.

Hittade en ÅF som hade 3 st HS622 HW: Hjuldrift samt snörstart.

Så jag fick köpa en tidig julklapp till mig själv för att säkerställa att det skulle bli någon alls.

Brukar det vara hets på att få köpa snöslungor alla jag talat med säger att de inte kommer få in några fler i vinter.


Hoppas på riktigt mycket snö nu så skall jag filma maskinen i arbete.

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Naders  
#144411 Här nere i de sydligare breddgraderna snöslungorna åt som smör i solsken.

Dock hörde jag nyss att hela November skulle bli milt iaf.
Idag visade termometern 14 plus så det känns avlägset till en halvmeter snö än så länge :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

axwell  
#144652 I senaste Tidningen Land fred. 4 nov -11 har man en marknadsöversikt.

Clas Ohlson har där en "eldriven" på 6,5 hp med en bensinmotor.

Honda har med sin värsting som verkligen har både elmotorer för banddrift och bensinmotor för aggregatet. Trodde först att det även fanns en felskrivning om Hondan när man angav max snömängd till1,5 ton/min.
Imponerande med bara 13 hp motor, visserligen äkta Honda hp.
Honda anger på sin hemsida 92ton/h.


Vad klarar en mindre traktorslunga.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

jnse  
#176216 Hur pass bra/dåliga är Partners snöslungor?
Jag har tittat på en Partner PSB270, som verkar intressant för mig.
68cm arbetsbredd.
5.46 kW (~7hk?)

En sån får man för runt 11000:-

Annars, om den inte är så bra, vad får man för annat, bättre, märke för runt 10-12000:- ?

Den kommer inte användas så mycket, det mesta plogar jag med 4-hjuling och plog.
Men där det inte går så tänkte jag köra med snöslungan.

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Phantom  
#176217 Då du plogar det mesta så tror jag att du klarar dig bra med en Partnerslunga. Ett alternativ är ju att leta efter en begagnad Toro eller Honda. Men vill du ha nytt med garanti så blir den säkert bra för dig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

totte  
#176220 För samma slant får du ungefär samma slunga oavsett fabrikat. Dom är normal konsumentkvalitet, håller hyggligt om dom inte skall köras för hårt och väldigt mycket. Oftast hyggligt lättkörda och ganska pålitliga. Funkar troligtvis mycket bra för det du skall ha den till.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

jnse  
#176223 Det låter bra :-)
Begagnat är inte så lätt att hitta vars jag bor och ska man ha grejerna skickat med bussgods så går ju det också på en hel del. (sen vill inte alla skicka så stora grejer, utan man måste hämta själv).

Jag får se vad det blir då, men Partnern verkar ha de funktioner jag vill ha.
Är det lätt att hitta reservdelar till dom?

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

totte  
#176237 Borde inte vara problem, Partner-slungor har väl sålts i massor. Men innan du köper kolla vad som finns i andra märken av samma prisklass där du har en märkeshandlare på orten. Typ Husqvarna, Ariens, MTD m fl. Service och delar är viktigare än märket, slungorna är ganska likvärdiga, många är gjorda i samma fabrik och målade för olika märken. De flesta märkena ägs numera av Elektrolux.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).