Arbetskläder för skogen

Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

23 inlägg 30188 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Robertberg  
#143029 Kom på en sak en gång när jag borstade tänderna..

Person Arne A går till affärn och köper en vara för 100:- tlli sitt företag, tex skogsbruk. Sedan bokför han den som sig bör och allt är enligt reglerna.
Sedan kommer Bosse B hem till Arne, och kopierar kvittot som Arne har liggande på skrivbordet, går hem, bokför samma kvitto i sitt företag, tar 100:- ur en handkassa och får dessutom pengar tillbaka av pappa staten.

Hur förhindras detta? I mitt huvud verkar det som en ganska enkel sak att sätta i system, i lämplig skala.

Har inte för avsikt att göra detta själv, men är nyfiken på hur detta "kryphål" har täppts till..

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Kse  
#143042 Grattis , du har uppfunnit skattefusk.
Är väl skattemyndighetens jobb att förhindra det.
Regleras i lagen och kan ge böter och fängelse.

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Robertberg  
#143046 Kände mig äkta kriminell när jag kom på förfarandet!
Det gäller alltså att fuska många små gånger, så att det täcker upp böterna utan att man riskerar fängelse.

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

haggloader  
#143047
Ekhagas trädfällning skrev: Nej, men en vanliga jacka, tröja och byxa som du trycker din logotyp på, så är det både arbetskläder och marknadsföring.
Egentligen inga problem, men så enkelt är det inte...
Det kan vara problematiskt för dagispersonal att dra av utekläder ("skidkläder") t ex.

Köper du en svart pilotjacka från snickers är det däremot inga problem.
Ekhagas trädfällning skrev:Svårare att motivera underkläder med tyck på. Så vida du inte också jobbar i eskort branschen... :)
Kan gå att motivera om du köper t ex ullunderställ och hävdar att dessa behövs som brandsäkerhet t ex.

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Johan C  
#143073 Jag hörde på nyheterna för ett tagsen att POLISEN inte skulle få avdrag för sinakängor som dom har i tjänst för dom går att använda privat????

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

JD 2006  
#143076 Känns som kängor i ett skogsföretag måste passera utan problem, känns konstigt annars :???:

Samma med sockar som Gotte undrade över, kan väl inte vara några problem att man som plantör/röjare nöter strumpor i abetet :?:
Jag tänker kanske för enkelt....för ibland är det inte enkelt med både det ena och det andra :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

Kse  
#143080 Jag tror så här.
Frågar du på Skattemyndigheten om det är ok att dra av på ett par sockar så blir nog svaret nej.
Om samme kille sitter och granskar en faktura från tex Skogma och där står: Huggarjacka, skyddskor, sockar, skyddsbyxor mm så tror jag inte att han bryr sig om det.

Avatar Fallback

Re: Dra moms, vad räknas som arbetskläder?

JD 2006  
#143140
Kse skrev:Jag tror så här.
Frågar du på Skattemyndigheten om det är ok att dra av på ett par sockar så blir nog svaret nej.
Om samme kille sitter och granskar en faktura från tex Skogma och där står: Huggarjacka, skyddskor, sockar, skyddsbyxor mm så tror jag inte att han bryr sig om det.


Ja precis....det är väl så det funkar. Egentligen så är det inte så himla avancerat, tror jag :???: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).