tis 18 okt 2011, 03:36#142971
fram me yxan o hugg upp o sälj, går som smör i solsken, har de som hobby med 2 heltids anställda på övertid!!!!! mer beställningar än vi hinner me just nu o folk blir lite sura i kanten när ja sajjer 3-4 veckors lev tid. så kör hårt
aa sandspridare e lite dyra, tror mina 3 nya ja köpte i sommras gick loss på 120 000 st utan inbyte
el manövererad utmatning med vågceller o 2 spårs sandning, alltså dom lägger sand där bilhjulen ska gå kan naturligt vis köra helbredd också med dom, 2.50 breda lastar 2.4 ton hud tak så man behöver inte gå ut o sen en massa annat lull som elekrisk ökning minskning av sand mängd halv avstängning o en del annat.
men en väl begagnad spridare av normal typ borde väl inte kosta så mycke, fast jag har ärligt ingen aning om pris på sånna begagnade....
hur långt du kommer??? beror på underlaget antal dubb snö mängd framför bladet hur mycke skorpa du lämnar. gör du total rent ner till asfalten krävs mycke mer kraft än om du lämnar 2 cm snö skorpa,men du har bättre grepp i asfalten än på isen
hemma på gården klarar du de fint utan bakvikt,men ska de gå undan på jobb så rekomenderar ja en bak tyngd. har du frontvikter är det de enklaste att hänga upp på en dragbalk mellan lyftarmarna o så kan du testa fram hur mycke vikt du behöver. men 900 kg gör undervärk i baken, inte bara för o komma fram utan även för stabilititeten . inget skoj när traktorn glider lite okontrolerat i svängarna. vilket du kommer märka den gör ändå när de går fort, ett litet kas man vänjer saj vid efter ett tag.
när du kör med bladet i lastaren ska först armarna va riktigt låsta i armlåset, du kan komplettera me spännband från höger sida framaxel till vänster redskapslås långt nere på lastaren o motsatt på vänster
svetsa krokar på sidan i redskaps plattan så du kan spänna där, den får ente kunna röra sej i sidled
av samma anledning har du besvär om du behöver lyfta upp snö i högar eller ta daj genom en smal grind
ja kör lite hemma vid med 3,20 diagonal blad och spets plog i lastaren på casen,har då 800kg frontvikter i front bryggan på traktorn o 1250kg i lyften bak. de e som o köra rullskridskor på isbana jämfört med o ha de i frontlyften.
ja rekomenderar flytläge på höjden så den kan följa vägen över kullar o ojämnheter, sen kör du tilten lite för o ändra vinkel på bladet mot asfalten,tilta fram så går bladet lite hårdare i o bakåt så glider de över snön lättare
hörn e svåra,borde förbjudas, enklast e att köra längs sidan,vinkla bladet utåt o sen lyfta upp över snön in i hörnet o sänka ner bladet intel vägg eller annat i hörnet o backa så du drar ut snön o sen kan föra bort den
finns nog billiga vikplogar där de finns fasta lägen, vet tom de som får låsa bladen me sprint ,men de e inte nåt du ska ha, ifall du nu ville sitta i hytten o köra o inte springa o ändra vinklar, så ett hel hyd blad du kan köra helt steglöst är de allra bästa. för efter ett tag så märker du hur många gånger i timmen du ändar vinkel.
basic..... kör fort kör hårt kör för fullt. massor med ljus så du ser postlådor staket bilar soptunnor och annat jävla skit som alltid brukar stå på eller vid vägen. när du märker traktorn börjar släppa greppet tryck ner bladet växla upp o gasa max.ju högre hastighet o större vinkel på höger vingen ju längre skjuter du i väg snön, när du närmar dej ett hus vrider du höger vingen framåt o minskar vinkeln o låter vänster bladet ta snön, mest av den anledningen att villa ägare e så känsliga mot krossade fönster o rum fyllda me snö...
kör runt på de område o vägar du ska ploga redan nu och lär daj terrängen, träd postlådor hus svängar backar dalar.... i snökaoset kan ett gammalt träd innebära att du vet var du är, va de nu höger eller vänster om trädet..... jag har vatt med om att va vilse, fanns hus jag aldrig sett förut och hade sikt 5m runt lastmaskinen. du ska kunna vägen ,området i mörker med förbundna ögon, alla svängar backar brunnar trottoarer refuger .ALLT....låter dumt när du kör där varje dag,men vet du var kanten är?? från stoppskyltens stolpe,hur långt ut går refugen??massa sånna småsaker underlättar enormt när allt e vitt. gps e väldigt bra att ha, telenr till alla andra som kör snö så ni kan snacka förhållande, eller komradio. jag har 4 mobiler me i hytten när jag kör, o får hela tiden info om förhållande parkerade/avåkta bilar, fastkörda lastbilar o annat som finns på vid intill vägen. inget skoj ljud när man brakar in i en övergiven golf i 40km me vikplogen först......det har hänt o var väl tur ingen satt i bilen.
extra varnings trianglar solglasögon e bra då slipper du bli snö blind. mycke ombytes kläder varma kläder extra reflex västar ifall du kommer till nån fast körd bil, hänger du reflex västen på de som finns i bilen, kan komma andra snöröjare som inte ser er.reservdelar till traktorn lastaren snöbladet sandspridaren ,ja allt kan gå sönder o de gör de alltid mitt i natten långt ute på en mörk snöig väg. ficklampor finns även brytljus du kan ha ett gäng med, funkar ifall du behöver sätta upp som varning i snödrivor, gå till närmaste hus efter hjälp, om batterierna i ficklamporna lägger av så har du ifall du behöver gå ut. kaffe mat e ju aldrig fel o ha med. kartor över området du kör kan va till god hjälp. iom ja kör för sos special räddning. vilket innebär att jag blir utlarmad för att röja väg åt räddnings fordon så har ja alltid ett motorsåg med i lastaren, medicin för olika ändamål bandage plåster alvedon o massa annat,men de kan enligt mitt tycke gott finnas med i alla snö ekipage, papper penna GODIS listan kan göras lång men fundera på hur mycke du kör hur långt,vad som kan inträffa just där o förbered dej efter deja kör ju proffisionellt för svevia,komunen och under värsta tänkbara snökaos även för sos, vi blir utskickade före dom får ta till bandvagn för o komma fram så ja har ju hytten full med saker som 2 datorer med internet för o kunna få info, skrivare för rapportering,särskilda program för person och fordons identifiering. o massa annat. har elverk och extra hydral funktioner i lastaren, trycklyft för o kunna använda dom fina sakerna ja fått av räddningstjänsten för o kunna ta maj in i krockade bilar.så har rätt bra vana o kunnande om snö....helvetet
kör inte på trottoar kanter, akta gupp o vägbulor, kantstens satt refug mitt i gatan, felbyggda brunnar som sticker upp över asfalten......
dessa saker kan helt totalt konstruera om såväl blad lastare som traktor, allt medans föraren ligger ute på motorhuven o kollar lacken..... använd bälte om du har de i stolen
glatt humör o hjälpsam inställning till folk som behöver de, ett glatt ansikte isnön kan betyda mycke.
just därför ska jag berätta en sak som hände på julafton i år, va i ett lägenhets område o röjde snö åt komunen,ja har ju tel nr synligt på L70F en, o mobilen ringde o ett nr ja inte kännde igen, ja svarade o de va en tant som med kikare från 4 våningen sett maj o mitt nr, hon undrade om ja kunde hämta hennes hund o gå en kissrunda så skulle hon bjuda på kaffe
kl va 11 på förmiddan o ja hade kört 18 timmar i sträck, så de lät gott. men sa att de e ju inte min uppgift egentligen men ingen fara utan ja komme rupp en runda, vi möttes i trappan o en gammal vit hårig tant med rullator kom me sin lilla vovve. ja tog hunden och gick en sväng i snön, hade inte varit på kissrunda på 30 timmar pga snö o is så tanten våga ente gå ut. vi gick vår runda o sen upp till tanten o fick kaffe o nybakta kanel bullar o satt o prata en timme innan ja lämnade dom o körde vidare. ett trvligt break för maj,en trevlig stund för en 97 årig dam vars man gått bort några månader tidigare....