Inomgårdsmaskiner

Köpa en snöslunga

40 inlägg 38266 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

zeetorg  
#98935 Roligare än en handslunga altså..

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98968 Jag köpte en sådan åt de gamle i vintras och tycker nog att elstart är lite overkill, ty den är mycket lättstartad med snöre - även för min 78-åriga moder! Däremot ångrar jag i efterhand att det inte blev varianten med banddrift, ty hjulvarianten slirar och fastnar lite väl lätt i snön tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98978
Niking skrev:! Däremot ångrar jag i efterhand att det inte blev varianten med banddrift, ty hjulvarianten slirar och fastnar lite väl lätt i snön tycker jag.
/Niklas


He he he :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

mats_o  
#99856 Kedjor fixar det rätt snabbt :)

Nackdelen med de bandare jag har provat är att de blir lite väl lätta i frontenoch därmed gärna klättrar istället för att gräva genom vallarna.

Var väl nått märke där man kunde flyta hjulen längre bak på också för att få mer tryck.

Just nu kör jag en Stiga SnowKing och den duger bra för röjning av större villatomt samt infart men jag saknar en sak på den. Handtagsvärme så det rekommenderas om du ska köpa ny.

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101852 Har inte tittat här på länge och nu är det väl sent med erfarenheter, men i alla fall..

Har själv en honda men storleken större än den du tänkt dig. Har fördelen med hydrostatisk drift. Helt suveränt för snön ligger inte alltid så jämt och då är det gott att kunna sänka eller höja hastigheten så att motorn drar lagom. Allt sköts med en spak som man skjuter helt steglöst framåt eller bakåt beroende på på vilket håll man skall köra.

Jag har inte märkt att hjulen vill slira. Det gäller att ha väldigt lågt ringtryck. Fick med kedjor men de har jag inte behövt.

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Nolltax AB  
#101860 Köpte en snöslunga. Elstart å lysen å drift.
Drift är positivt.
Farsan min tyckte om å snodde maskinen.
Det gör inget, jag har fyrhjuling å snöblad.
Grannen nasar entrepenadmaskiner, röjde snö med en värstingmaskin.
Sönder gick den å lämnade en massa snö mitt uppå väg.
Ut for jag å gränslade vall med blad å ett par vändor senare var det ingen vall....

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

BM 35  
#101993 Ä köp en Honda hs 1380 såg frän ut,,,blev ju sugen själv trotts att jag har traktor med skopa och slunga

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Phantom  
#103797
mats_o skrev:Var väl nått märke där man kunde flyta hjulen längre bak på också för att få mer tryck.

Min far köpte en Toro 826(tror iaf det är en 826) för många år sedan med just den funktionen. Jag har själv provat den och det var riktigt bra att kunna göra det tycker jag.
Problemet för mig är att när jag själv letar slunga nu så verkar det svårt att få tag på just den funktionen.

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

nordtravare  
#111380 För att inte blanda ihop olika maskiner kallar vi dom handragna för snörollator.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

totte  
#111385
nordtravare skrev:För att inte blanda ihop olika maskiner kallar vi dom handragna för snörollator.


:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Skogskenta  
#142774 Hejsan gott folk. Går i tankarna att införskaffa en snöslunga nu till vintern för att slippa pajja ryggen av all skottning. Den modell som jag snöat in mig på (hehe) är Stiga Snow Power. Dock är jag inte säker på att jag behöver en sån stor modell.

Jag bor i en relativt sett stor villa med mycket öppna ytor. Dock är underlaget av grus och ojämnt bitvis varav jag förstått att man då ska utesluta de enklare enstegsslungorna? Vill även slippa gå runt i timmar så antar att en större arbetsbredd är att föredra.

Finns det någon här som har erfarenhet av Stiga Snow Power eller någon liknande modell från Stiga? Är de bra kvalitet osv?

Tacksam för svar,

Mvh
Skogskenta

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

totte  
#142776 Man kan säga att alla de här vanliga, Stiga, Husvarna, Partner, MTD, Ariens m fl är i stort sett likvärdiga. Konsumentkvalitet, inte proffsmaskiner, men dugliga för sitt ändamål. Lite högre kvalitet och pris så har du Honda t ex. Riktigt dålig kvalitet finns också, kinamodeller på Jula m fl varuhus.

Enstegsslungor duger inte till någonting, en liten plattgång om man inte har för mycket snö. Kastar mycket kort så det är inget alternativ alls på lite större ytor.

Köp där du har god service, oavsett märke. Satsa hellre på rejäl storlek än på massor av finesser.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

viktor meck  
#142780 då ska du ha en tvåstegsslunga. där jag går som lärling säljer vi bara honda och toro. men folk köper mest toro, här nere i gbg är alla slungor nästan slut. vi får inte köpa in några mera. vi säljer mest toros enstegsslungor som drar sig fram av skoveln. den stören enstegsslungan är på 5hp (fyrtaktare) och slänger 10-12 meter medans den mindre på 3hp slänger 8-10meter. men om man har grus så ska man ha en tvåstegare och jag rekommenderar toro. här kommer en länk.
http://www.hako.se/swe_swe/snoslungor/T ... 28_OXE.php

den ligger på en ca 18 tusen. det som är dåligt med tvåstegsslungor är att tom tar mycket plats, kan vara klumpiga. tar inte slask och inte ända ner till marken. den jag länkade till styr man med två små handtag så att man låser ena hjulet och driver på det andra. då behöver man inte svänga den själv.tvåstegarna har b&s motorer med överliggande ventiler (ohv)

enstegslungor tar ända ner till marken därför är dom inte bra på grus. men dom kastar slask. till och med vatten. och dom tar inte dom stora snövallarna. men annars så är dom bättre än tvåstegarna. om man inte har mer än en meter snö och den stora kostar ca 8000kr. alla toros slungor går att få med 230v elstart. här kommer en film på enstegsslungorna och en på tvåstegarna obs!!! på filmen är det samma tvåstegsslunga som säljs nu bara att på bilden är det en tecumseh men nu är det briggsmotorer på dom.




Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143063 Såå har man blivit med en snöslunga, ASEA/Ariens modell HPD6-32.
Konceptet är:
Chassiet är en 32tums Ariens 2-stegs(bredd 80cm) 4 växlar fram och en back, vevbart utkast, orginal hjul med differential och snökedjor på.
Motorn är numera en ASEA 3-fas motor på 5,5HK (4kw) och givetvis en trefaskabel som jag lägger ut.
Startar alltid, inga avgaser eller illalukt, energi effektiv och råstark.
Fattas lite puts på detaljer, med typ skydd över drivningen och färg. väntar också på snön för en första hård test.
Får väl återkomma efter lite snö arbeten och med ev bilder om intresse finns..... :D :D :D

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

axwell  
#143075
Sweden-viking skrev:Motorn är numera en ASEA 3-fas motor på 5,5HK (4kw) och givetvis en trefaskabel som jag lägger ut.

Då är vi minst två som konverterat från arabiskt oljedrivet till närproducerat eldrivet, även i mitt fall via en Arien.

Elkabeln tog jag in genom ett vinklat rör som då styrde kabeln ca en meter höger/vänster beroende på vilket som passade bäst.
Elmotor Strömbergs 500 Volt 4 kW, samma konc. som ASEA.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).