Före och efter jobbet

Tråkigt med skog

15 inlägg 5426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tråkigt med skog

Cruiser_no1  
#142412 Jag tycker att det har blivit tråkigare att jobba med skogen, det är skit dit o skit dit. Och inte en spänn får man över nån gång. Inte minst när man har nya maskiner.

På slutet av 90-talet och början av 00-talet kändes det ändå som en bransch att räkna med, och därav att man gick skogskola. Man hade såna förväntningar med skogen när man slutat skolan. Kanske köra några år och sen starta eget.
Frågar man dom som håller på idag med entreprenad så skulle dom alldrig ha startat ett företag som jobbar med skogen.

Det är precis som det är för små marginaler på allt i skogen, det får inte bli fel, inte nånstans och blir det fel så får man ju höra det tills öronen ramlar av. Och med hårdare krav på att vi ska köra mer stammar i timmen, mindre körskador, inga spår, inget vrak. Det är ju pressande för entreprenören att veta att det ska/måste hända lite i skogen för att det ska löna sig. Och skulle det stå still ett par dagar, så tar det ju hur lång tid som helst att komma i fas igen.

Och som jag senast läste så ska ju alla miljömuppar ställa till det ännu mer för oss med hårdare krav som följd. Regelverket som är för en som jobbar med detta proffisionellt, har ju blivit enormt stort på bara ett deccenie. Tänk så mycket man ska göra i skogen för utom att hugga träd.


När kommer vi till en gräns vad som är rimligt, när man kan bara köra ett enkelskift på en ny maskin, och ändå tjäna en slant? När ska det bli roligt med skogsarbete igen?
När kommer det att bli intressant att hugga i skogen. När ska det bli roligt att starta eget i skogen?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Nolltax AB  
#142413 Om tjugo år så är hela Sverige en glesbygd.
Nästa generation vill jobba i Bryssel å pensionärerna sitter antingen längs västkusten eller på valfri Spanienö.
Landet Sverige blir en skogslunga å skogsmaskinerna fjärrstyrs från Baltikum.
Allt subventionerat med bidrag från EU....

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142414 Om 20 år så tar vi betalt av kineser som är här och och andas friskt luft för 600:-m3s
Skogen är ett reservat med metertjocka tallar :wink:

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

kallen  
#142424 Vet inte om det är ett bra svar men alla branscher jag har varit i kontakt med har det varit likadant.

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142433
kallen skrev:Vet inte om det är ett bra svar men alla branscher jag har varit i kontakt med har det varit likadant.


Jag tycker lika dant. Jag har ställt åkeriet för jag får ingen ekonomi varken i lastbilarna eller skogsmaskinerna. Ändå har jag mer betalt än många här på forumet, så jag förstår inte hur dom klarar sig #-o

Jag har eller hade ett mindre sågverk men det gick inte häller ekonomiskt, så jag ställde av det tidigare i år. Verkar vara bättre att göra ved för det tjänar man någon krona på :lol: Annars är det bara vårt hyvleri som ger hygglig vinst.

Men att det finns dom som kör för 70kr/m3 för båda maskinerna begriper jag inte. Bra för vissa men dåligt för entreprenören som ska jaga som en galärslav i skogen 😈 .

Nä jag har slutat att bli lurad! Ska skaffa en drivare och sedan ska jag inte köra häcken av mig utan välja mina uppdrag och försöka köra på kvalitet i ställe för kvantitet.

Användarvisningsbild

Re: Tråkigt med skog

molnia  
#142434
Engelthon skrev:Nä jag har slutat att bli lurad! Ska skaffa en drivare och sedan ska jag inte köra häcken av mig utan välja mina uppdrag och försöka köra på kvalitet i ställe för kvantitet.


En drivare är intressant, skulle vara mycket trevligt och få se lite i en tråd sen hur det går om du är intresserad av att visa det...

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142436
molnia skrev:
Engelthon skrev:Nä jag har slutat att bli lurad! Ska skaffa en drivare och sedan ska jag inte köra häcken av mig utan välja mina uppdrag och försöka köra på kvalitet i ställe för kvantitet.


En drivare är intressant, skulle vara mycket trevligt och få se lite i en tråd sen hur det går om du är intresserad av att visa det...


Jag kommer att lägga upp en tråd lite senare här på forumet. Har gjort en kalkyl med bygget på Hemekarna. Det drar iväg med kostnaderna. Jag har även jagat rätt på en Pika 828 till i princip samma pris som bygget av Hemeken, så jag är kluven i beslutet.

Ska åka och titta på Pikan slutet på månaden.

Användarvisningsbild

Re: Tråkigt med skog

Cruiser_no1  
#142438 Problemet i det långa loppet är ju att ingen vill vara i skogsbranschen pga dels lönsamheten och runtikring arbetet. Jag vet att du kan kanske tjäna en slant i skogen idag men då är det ju endast om man har bra objekt som funkar enligt teoretikerna.
men det är ju sällan så enkelt som det står skrivet i maskinsäljarnas och bolagschefernas handbok.

Och ser man på själva investeringen i en maskingrupp som slutavverkar så är vi uppe i 7-8 miljoner, och med en investering på så mycket ska det ju generera mer än ett par hundra tusen i vinst varje år, förutsatt att skiten inte ryker sönder. Det är ju alldeles för stor risk att tjäna pengar på att.

Jag tror att nån måste få insikt om man vill få det att funka om 20 år. Vem vill sitta i skogen ensam inte en käft på 10 mils radie och jobba med en medelmåtta lön. När man kan sitta i en grävare el nåt och kunna ha ett socialt umgänge under dagen och ändå tjäna rätt bra. frågar man ungdomarna som ska välja skola så tror jag att det senare är det som drar mest. Vill man ha nya entreprenörer som ska jobba i skogen så är det nog en som brinner för att så mycket att det är mer en livstil än ett arbete. Men har man det engagemanget så kanske man förlorar både familj o vänner för att man sitter i skogsmaskinen alla timmar på dygnet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142439 Deg ger sig. Den dagen det är svårt att få tag i entreprenörer, så går priserna upp. Tyvärr så kommer kanske volymen gå ner, så det behövs färre entrprenörer.

Mn får inte stirra sig blind på att det kommer avverkas ett visst antal kubik per åf i Sverige, hur mycket som avverkas är beroende på hur mycket det kostar och vad man får betalt för virket.

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142442 Jag är nog unik i och med jag sitter på flera stolar. Den ena är jag entreprenör och andra sågverks ägare. Denna schizofrena situation gör att jag på nått set får se världen genom flera perspektiv :lol:

Problemet idag är att i princip ingen i producent ledet tjänar några pengar. Från maskin entreprenörer till tillverkare. Dom som kan gottas i detta elände är skogsägarna och köparna. Priserna på timmret skyhögt och sågade produkter till rena reapriser. Hur ska en välmående skogsbransch frodas i en sådan situation?? Nu är priserna på timmret på väg ner och priserna på färdiga produkter på väg upp.
Problemet är bara att om timmret blir för dåligt betalt kommer skogsägarna sluta avverka osså är det åt andra hållet. Så forsätter eländet år in och år ut som det alltid har gjort 🤷‍♂️

En tröst kan jag ge det är att skogen troligen alldrig kommer att ta slut så bortsett från datakonsulter m.m.m.m så består nog jobben i skogen. Så nog är det en framtids bransch :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tråkigt med skog

Fredrik Reuter  
#142475 Hej,
Tråden är nu delad.
Sågverkslinjen har fått en egen tråd: viewtopic.php?f=14&t=11765

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142539 På vilket sätt kan jag gotta.mig som skohsägare? Inte blir man rik av att avverka skog, täcker knappt kapitalnostnadenrna... Jag tror du skulle behöva en stol till att sitta på!

Skogen kanske består, men kanske ingen vill avverka den om femtio år. För det är en ren förlust?

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142544
Mangan skrev:På vilket sätt kan jag gotta.mig som skohsägare? Inte blir man rik av att avverka skog, täcker knappt kapitalnostnadenrna... Jag tror du skulle behöva en stol till att sitta på!

Skogen kanske består, men kanske ingen vill avverka den om femtio år. För det är en ren förlust?


Jo då även den stolen sitter jag på.
Priserna i skogen har då alldrig tidigare vara så höga som dom är i dag. Bara på ett år så ökade skogens värde med 25-30%. Om du nu inte får det att gå ihop hur lyckades du då förut? Betalade du för att avverka?
Priserna på sågade produkter har inte ökat i den takten. Det är till och med så att det är en prissänkning på totalvolymen.

Just nu sker en utslagning av sågverk i en stor omfattning. Dessa är ju era kunder!
Det här kommer på sikt även drabba entreprenörerna i skogen. För när ett sågverk sväljer 1.500.000m3fub skälv så kommer inte det att vara till ett trevligare klimat ute i skogen.
Utan dom stora bolagen SCA, Holmen, Strora, Södra m.fl kommer att kunna dominera marknaden på ett sätt jag ser som skrämmande.

Jag har mina tankar om detta men det behåller jag för mig skälv just nu.

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142549 Vad menar du med "priserna i skogen"? Fastighetspriserna eller på avverkat?

Att man får ett netto när man avverkar betyder inte att det betalar alla mina kostnader under en omloppstid, tex kapitalkostnad, plankostnad och röjningskostnad. Kapitalkostnaden är det stora. Att detta skall vara så svårt att förstå?
Inte avverkar jag med dagens priser, vill du ha min skog får du höja!

Avatar Fallback

Re: Tråkigt med skog

Engelthon  
#142551
Mangan skrev:Vad menar du med "priserna i skogen"? Fastighetspriserna eller på avverkat?

Att man får ett netto när man avverkar betyder inte att det betalar alla mina kostnader under en omloppstid, tex kapitalkostnad, plankostnad och röjningskostnad. Kapitalkostnaden är det stora. Att detta skall vara så svårt att förstå?
Inte avverkar jag med dagens priser, vill du ha min skog får du höja!


Det har du alldeles rätt i. Men jag styr inte priserna och prissättningen utan kalt konstatera vad som händer och kommer att hända om det forsätter i den riktningen som är idag.

Som skogsägare kan jag bara säga att man är alldrig nöjd men det är fel tråd att ta det i.

Som Entreprenör så har jag investera i en skotare för 3Mkr + att bakom hörnet står en investering av en skördare på 3-3,5Mkr. Dessutom har en Hemek skördare och skotare som är betalda. Men inga av dessa får jag någon hipp hipp hura siffror i skogen.

Som sågverks ägare är det rena botten idag. Dyr råvara, höga avverkningskostnader och köpare som inte vill betala mera. Vad göra??? LÄGA NER ELLER GÅ I KONKEN !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).