Traktorn i skogen

Skillnad mellan blått kylmedel (glykol) och rött?

52 inlägg 223230 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad mellan blått kylmedel (glykol) och rött?

aywa  
#142350 Hej!

Vad är det för skillnad på blå glykol som kylmedeltillsats resp den röda??

Skall bl.a. annat byta kylarvattnet på grållen (TED20) nu. I den har jag haft den vanliga "blå glykolen" - men tänkte nu när jag ändå byter att det kunde vara intressant att få veta skillnaden samt vad som (egentligen) rekommenderas till en gammal grålle från 52? :P

Exempelvis hade jag på min gamla saab 9-5 vanlig blå glykol och när den var inne för turbobyte så sade mekanikern att det egentligen borde ha varit den röda -varför?? :???:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

Gremdeere  
#142355 Den röda är Longlife har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142358 Den röda brukar man ha på bilar med aluminium toppar

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

totte  
#142373 Färgen är farlig att lita på, olika tillverkare kan ha olika färg på samma produkt. Det gäller att läsa på vad det innehåller.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

andan  
#142426 Oftast:

Röd = Monoetylen

Blå, Grön = Propylen


http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... p?p=373574

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

totte  
#142429 Bra länk! Särskilt viktigt:

Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.


Vilket säger att bara för att glykolen har samma färg som den som är i så finns det inget som säger att den kan blandas utan vidare.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143425 Röd glykol ser ut som rostvatten och då kan man få för sig att man kör utan........ :P men det kanske har mer med mitt minne att göra :P än färgen på glykolen

Apropå glykol och grålle så är det dags för mig att fylla på lite också....... får hoppas att den klarade sig bra. Jag råkade glömma den på tomgång i går :oops: några timmar..... när jag kom tillbaka tyckte jag att det rök lite om den, då visasar det sig att nedre kylarslangen spruckit :roll: men tempen låg strax under 100C så om mätarn visar rätt etc... :sad: så får man hoppas den mår bra :???:

Lite mera seriöst ang. glykol så tror jag det bästa är att hålla sig till samma typ och fabrikat, rakt av på de motorer man har. Annars måste man nästan märka påfyllningslock för att vara säker på att inte blanda ihop det. :???:

Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

totte  
#143427
Lite mera seriöst ang. glykol så tror jag det bästa är att hålla sig till samma typ och fabrikat, rakt av på de motorer man har. Annars måste man nästan märka påfyllningslock för att vara säker på att inte blanda ihop det.


Rekommenderas av dom som är väl insatta i det, det går att förstöra kylsystemet totalt om man råkar blanda fel.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

HÅkan N  
#143476
huggarn82 skrev:Den röda brukar man ha på bilar med aluminium toppar



Det är aluminium i kylare oxå nu för tiden och värmepaket.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

ÅsaNisse  
#144146 Blanda INTE propylen och etylenglykol för då kan ni aldrig mäta vilken frystemp som vattenet tål.
Jag had min bil på verkstad och dom fyllde på med fel glykol ( Kommer aldrig ihåg vilken som är vilken) och då hade jag -12 grader.
Jag tömde ut en liter och fylld med ren glykol och efter varmkörning hade jag fortfarade bara -12 grader. Då fick jag förklaringen av Agrols specialist hur det förhåller sig och efter töming av systemet och fyllning med en sort så blev det -33grader.
Blå och grön av Agrols produkter är skillnaden att den ena har högre rostskyddskrav enligt militära föreskrifter.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

aywa  
#144187 Detta var mer viktigt än vad jag kunde föreställa mig:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

totte  
#144209 Det är så sant, längre tillbaka fanns det i stort sett bara en sorts glykol. Men numera är det dels två olika typer och dels dessa tillsatser som i värsta fall kombinerar sig till att bilda en massa som helt korkar kylsystemet. Egentligen är det ofattbart att kunskapen om det verkar vara så otroligt dålig på mackar och många verkstäder. Det går att fixa sig en reparation på många sköna tusenlappar om man har lite otur när man blandar.

Och så just det att det aldrig går att säkert avgöra på färgen om det är blandbart eller ej, man måste faktiskt veta vilket fabrikat det är i systemet.

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

aywa  
#144318 Med andra ord så borde man när man köpt en ny bil/ traktor (begagnade sådana) tömma systemet på kylarvattnet helt ist för att fylla på om det är för lite kylvatten i...

Kostar inte många hundringar på biltema för att få ihop en 20 liter vatten- glykolblandning (50/50)som tål ner mot minus 40 grader. Iaf är det billigt om mansätter det i relation till vad en blandning av olika fabrikat verkar kunna orsaka;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

totte  
#144320 Det är nog en mycket bra idé! :-bd ^:)^

Avatar Fallback

Re: Skilland mellan blått kylmedel och rött?

ÅsaNisse  
#144460 Billigt och billigt!!!
Ofta får men vad man betalar för. Köp en märkesprodukt med försvarets rostskyddskrav så klarar du dig längst om du tänker behålla motorn vill säga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).