sön 02 dec 2007, 20:34#14130
Tja hastigheten på 2an maxvarv enl traktormanualen är ca 3km/h men jag har inte maxvarv på motorn i skogen
Om hastigheten på traktorn överstiger drivmotorn varv sålyfts drivrullarna upp av däckens rörelse mor rullen annars drar rullen ner sig i däckmönstret om farten är lägre.
Flödet på pumpen motsvarar hastigheten så flödet följer ju farten men på 1an måste överströmningsventilen jobba endel.
Mycket riktigt så är det en cat 3 pump som står för flödet.
En mekanisk drivning som stämmer i utväxlingen är nog överlägsen men där behöver man väl frikoppla kraftuttaget när man ska upp på högväxeln och ändå roterar kraftöverföringsaxeln fort om du har riktig drivning i hjulen och inte typ robsondrive som jag.
Med tanke på att jag inte har ett drivhjulsberoende kraftuttag så är detta de enda alternativet som är smidigt och jag tycker att detta fungerar bra för mej och orsaken att vagnen ser ut som den gör vet jag ej då jag köpten den beg.
Vet inte om det är så ännu men innan rekomenderade inte Moheda att använda deras vagnar, som inte hade eget pumpsystem, till traktorer med konstanttrycksystem.
Vet inte om detta beror på att de inte går att reglera hastigheten, för pumpen vill i detta läge vinkla ut fullt.
På en skogsmaskin med hydrostatisk drivning sker styrning av utvinklingen så att hastigheten blir oberoende av motorvarvet.