Före och efter jobbet

Vill jobba i skogen! HUR?

13 inlägg 11202 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vill jobba i skogen! HUR?

Kiddo  
#141696 Jag blir tokig!!

Har senaste året gått och plågats och vill så gärna byta gymnasium till nåt skogsrelaterat. Jag kan tänka mig i princip vilket yrke som helst, bara man kan ta det med sig om man emigrerar till tex kanada och att man får spendera en massa tid i skogen, som jag älskar.

Går nu höstterminen, andra året, på gymnasiet. Vill minst av allt behöva gå om igen då jag redan gått år 1 två gånger pga byte.. Det känns som en evighetsgrej... Vill inte heller läsa vidare efter gymnasiet, jag ska nämligen ut och resa en massa så fort jag är färdig - längtar efter detta och vägrar skjuta upp det längre.

Men för att genomleva gymnasiet vill jag gå skogsinriktning. Nu undrar jag om någon vet vad jag har för alternativ? Finns det någon genväg eller alternativ väg att bli skogsarbetare/få skogskompetens? Typ motsvarande byggsoft fast med skog som yrkesområde... Jag hittar inte och jag vantrivs på grafisk design-skiten.

Tack på förhand.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

Nolltax AB  
#141924 Kanada går fetbort.
Skogarna dör å gubbarna jobbar för minilöner.
Bevaka Nordafrika ex.vis.
Syr dom ihop en demokrati å får lite balans så vill dom säkert binda lite sand med skog....
Kineserna har oxå problem med öken. Å stålar har dom..
Ryssen å stora sjön vars namn jag ej minns. Aral måhända.
Lös den rebusen å stigen guldbelagd vore vara.....

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

Kiddo  
#142136 blir lite sur över att det enda svaret som ges är angående min önskan att åka till kanada, när tråden handlar om att jag vill jobba i skogen. det var ju bara en av mina många förslag på länder, och skulle ses som en parentes.

jag skulle uppskatta om någon hade nån matnyttig info att dela med sig av. mår lite dåligt över det här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142140 Om du är ute efter en genväg kan du ju alltid söka någon av landets yrkeshögskoleutbildningar med inriktning skogsbruk, det krävs gymnasiekompetens för att komma in och det är för sent för att söka nu men till nästa år kan du ju satsa på att söka yrkeshögskola. Jag gick själv en sån utbildning på älvdalens utbildningscenter och det ångrar jag inte, man får en bra grundutbildning inom skogsbruk och skogsmaskinskörning. Ett stort plus är att yrkeshögskoleutbildningar är på bara ett år och större delen består av praktik!

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

Nolltax AB  
#142343 Nordafrika. Innan revolutionsrörelserna bröt ut nyligen så stog den regionen för en fjärdedel av Sveriges virkesexport.
Om demokratin vinner så torde marknaden blomstra inom kort tid.

Öken.
Bästa sättet att binda sand är att plantera skog.
Ett land som ex.vis Kina skulle säkerligen pumpa in ex antal miljarder peng i skogsplanering för att binda sand.

Ryssland satsar stor peng på att förädla egen råvara.

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

Nolltax AB  
#142344 Och, Kiddo. Ditt enda förslag på tänkbara länder var just Kanada....
Kläck gärna fler förslag....

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

Nolltax AB  
#142345 Fast å andra sidan.....
Kanada pumpar förmodligen in stor slant i forskning kring skogsdöden....

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

elis  
#142360
Nolltax AB skrev:Och, Kiddo. Ditt enda förslag på tänkbara länder var just Kanada....
Kläck gärna fler förslag....


tex, som Kiddo skrev kan/bör även skrivas t ex, t. ex. alternativt till exempel och med det avses att det är ett av flera, ej nödvändigtvis namngivna, alternativ.

I övrigt tycker jag Kiddos text vittnar om allvarlig bristande förmåga att inom skolväsendet inför yrkesvalen rätt tolka och placera elever. Och när han på eget initiativ finner oss så har han turen att snubbla på en medlem som borde slängt sig över på andra sidan sängen i morse. :???:

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

mannen  
#142361
elis skrev:
I övrigt tycker jag Kiddos text vittnar om allvarlig bristande förmåga att inom skolväsendet inför yrkesvalen rätt tolka och placera elever.


Det är ju eleverna själv som söker till de program de vill gå. Man kan söka till flera program om man vill och sen beroende på betygen och söktryck får man se var man tar sig in.

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

elis  
#142362 Jassåå... när jag gick så fanns det ju yrkesvalslärare som man kunde prata med och de hjälpte en med förslag och ansökningar.
Sen förstår jag inte vitsen, om man har en plan, med att söka flera linjer som man inte är intresserad av!? Vad ska det kunna bli av en som under plågor och lidande gått 3 årig it-design när han vill spika upp kåkar?
Jag vet vad du menar men det är ju samhällsfientlig verksamhet att inte utbilda ungdomar inom ett område de är intresserade av.

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

Nolltax AB  
#142368 Vill man bara arbeta med skog så är Sverige täckt av det....

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

mannen  
#142402
elis skrev:Jassåå... när jag gick så fanns det ju yrkesvalslärare som man kunde prata med och de hjälpte en med förslag och ansökningar.
Sen förstår jag inte vitsen, om man har en plan, med att söka flera linjer som man inte är intresserad av!? Vad ska det kunna bli av en som under plågor och lidande gått 3 årig it-design när han vill spika upp kåkar?
Jag vet vad du menar men det är ju samhällsfientlig verksamhet att inte utbilda ungdomar inom ett område de är intresserade av.


Yrkesvalslärare eller syokonsulenter som jag tror att det heter nu finns det. Man behöver ju inte söka flera linjer man kan ju söka på samma program fast på olika skolor.
Det är ju ett begränsat antal platser på ett program så det blir ju de som har bäst betyg som får gå en linje som är eftertraktad.
Det är väl inget perfekt system men hur skulle man annars göra det?

Men nog off-topic nu.

Avatar Fallback

Re: Vill jobba i skogen! HUR?

elis  
#142416 http://www.skogstekniskautbildning.se/d ... bildningar
Här kanske du hittar något intressant.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).