Skördare

Hur kan jag lära mej att köra skördare?

15 inlägg 14307 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Seabass  
#142303 Hej, är intresserad av att börja köra skördare men har ingen tidigare erfarenhet av detta, är inte så intresserad av att börja på skolan igen eftersom jag är 28år och jobbar fullt som montörbas i Norge, ängnar mej åt skogsarbete på fritiden men har en önskan om att kunna jobba heltid i skogen, är händig och lär mej saker snabbt har provkört en 1070 och det gav mersmak, själva körningen blir inte det största problemet utan data programmen och kunskap om aptering osv är väll det som jag funderar mest på hur jag ska kunna lära mej.
Någon som kan ge mej lite tips på hur jag ska gå tillväga?
finns det dataprogram eller simulatorar osv som man kan ta lärdom av?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Cruiser_no1  
#142309 Jag tror det lättaste är att gå nån skogteknisk kurs som inte bara går igenom maskinkörning utan även lite skogsvård. sen får man väl alla intyg man behöver för att jobba i skogen. Och det är ju bra det när man ska söka jobb.

Avatar Fallback

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142329 Hej!

Det finns ju en hel del läsvärt i dessa böckerna: http://www.mieab.se/produkter.html

Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Seabass  
#142340 Tackar för tipsen, beställde båda böckerna + skivor, är det någon som har nått mer specefikt tips på vilken kurs/kurser man borde ta och var? bor i västra Värmland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

woodstar  
#142379 Hej Jonas

Tror att Södra Viken i Sunne har någon vuxen utbildning, men det innebär ju skolbänken förstås.

Det är tyvärr svårt att helt utan utbildning att bara börja köra i skördare. Annars är det nog bättre att genom kontakter få börja köra på t.ex helger när maskinen andå står still, och på så sätt bli varm i kläderna.

Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Seabass  
#142391 Ska försöka suga i mej all info jag får tag i och åka med så mycket som möjligt i kompisens 1070 så får vi se hur det går, inser att det inte blir lätt men jag har satt mej ett mål att kunna köra själv om 5år så jag har inte så bråttom :)
Skolbänken har jag inte tid med pga mitt nuvarande jobb men nån kurs iblan borde jag klara om det nu finns några bra sånna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Duffy  
#142396 Ring och prata med dom på Södra viken,.
Pratade med dom i våras om en kurs och uppfattningen jag fick av dom var att dom hellre hjälpte till än sa att det inte gick, Så kan nog vara värt ett samtal med dom för att se vad dom kan göra,.

Blev dock aldrig någon kurs för min del så kan inte säga nått om innehållet eller så,.

Avatar Fallback

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142404 Hej!

Alltså, det är långt ifrån omöjligt att lära sig köra skördare. Jag hade inte mycket kranvana när jag började köra och efter sådär 50 timmar eller så så hade jag i alla fall tillräckligt koll för att ta ner träd på ett någorlunda säkert sätt.
Har du kört tvåspaksmaskiner tidigare så hjälper det en hel del.

Börja med klen skog, gärna något stycke som ska kalhuggas och som blir massa eller brännved, då gör det inte så mycket om det blir lite fel.

Om du har mycket egen skog och inte är rädd för att mecka så kan du köpa en egen maskin. Du kommer att lära dig massor, men det kommer att bli en hel del skruvande också. Köp i så fall helst inget under 250000kr, det brukar vara mest skruvande med dessa maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Seabass  
#142454 Tack för tipsen. har 2 spak på traktorvagnen och 5 spak på 4hjulingen.
Det kommer inte bli aktuellt att köpa nån egen så länge jag får köra 1070d ibland.
Egen skog har jag men det är några år tills nästa gång jag behöver dit med stora naskiner tyvärr :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

skogsjan695xl  
#142465 Om du inte kan går skola så försök vara med din kompis så mycket du kan och kör kväll, helger när du blir såpass säker att köra så du kan vara själv.
Gallring är ju fint mest massaved ändå. Åk även med flera för att få lite tips och råd.

Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

#Pontus#  
#142517 personligen tycker jag att inan man börjar i skördarn ska man ha kört skotare i minst ett år först ! då vet man hur jävligt de är när högarna ligger kors å tvärs och att de sticker ut smala massa pinnar i högarna , höga stubbar osv + att man lär sej dra vägar mycke bättre ! de är iallafall min åsikt ! :)

Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Lindqvist  
#142537 Pontus tankesätt är nog väldigt riktigt för det är till stor nytta om man vet vilket arbete det krävs eller orsakas för skotaren när man gör fel. Så blir det bara dålig stämmning i laget
och det tar tllbaka i tidåtgång. På planen ska det ju lastas ännu på lastbilen och han märker det där också . Men alla skall vi ju lära oss i början. Jag har en son som börjat med skotaren och inte hade någon utbildning och skall säkert börja hugga också. Och så behöver man nog prova på först så man inte skolar sig i onödan att man verkligen trivs med det.

Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Fredrik Reuter  
#354499 Hej,
Hur gick det @seabass , blev det någon skogsmaskinskarriär?

Användarvisningsbild

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Seabass  
#495112 Hej. Inte ännu, mitt nuvarande jobb är tyvärr lite för bra betalt så jag kan inte ta steget ännu, drömmen lever kvar dock, tillsvidare fortsätter jag som självverksam i småskaligt skogsbruk på fritiden och trivs med det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kan jag lära mej att köra skördare?

Kristian84  
#495122
Seabass skrev:Hej. Inte ännu, mitt nuvarande jobb är tyvärr lite för bra betalt så jag kan inte ta steget ännu, drömmen lever kvar dock, tillsvidare fortsätter jag som självverksam i småskaligt skogsbruk på fritiden och trivs med det :)

Om inte körningen är den svåra biten, lägg tid på apteringen. Kontroll mätningen som ska göras varje skift får man ofta hjälp med, eftersom de skiljer sig mellan maskiner. Jag brukar alltid försöka aptera första stocken innan jag fällt trädet. Som nån skrev, va med mycket i maskin och försök få en känsla för hur de ska se ut och vilka fel på en stam som tex sänker kvaliteten. De är inte rymdfysik vi håller på med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).