Skördare

Maxi datorhaveri

6 inlägg 4187 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maxi datorhaveri

M,ohlsson  
#141613 Har en valmet 901 -95 med den första maxi datorn i.
Datorn har havererat och vi har haft den ett flertal gånger (6 mån) hos tronitec som en gång i tiden tillverkade dessa datorer men han har inte lyckats rätta till problemet. Verkar som detta är ett ganska vanligt på dessa datorer och därmed är de svåra att få tag på begagnade.

Någon som har några tips om ngn annan som kanske kan laga dessa datorer?

Annars så är ett alternativ om det är värt att försöka med ett datorbyte till en nyare dator. Maskinen är ju trotts allt ganska gammal men ifs ganska fint skick.

Och den sista utvägen är ju att maskinen får gå till skrot.

Skriv gärna vad ni tycker att vi ska göra är, tacksam för alla svar!

// M,ohlsson



   TS
Avatar Fallback

Re: Maxi datorhaveri

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142023 kolla med någon som skrotar maskiner borde finnas datorer där. typ koppom, peters, vmd, somab.

Avatar Fallback

Re: Maxi datorhaveri

M,ohlsson  
#142279 Vi köpte en vbu (huvuddatorn) av peters som precis kommit in men blev lurade på den då det visade sig att den inte fungerade! Det är svårt att hitta några datorer, den som vi köpte var vi först på och då hade den nog bara varit hos peters ett dygn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maxi datorhaveri

Kse  
#142287 Svärfar hade en 911 -95 som dom bytte allt på i datorväg, funkade nån vecka och en servicekille var upp flera gånger men det fortsatte att krångla så han bytte in den på Swelog till en 901 -03.
På Swelog i Överkalix gick det iaf att få fram datorer.

Avatar Fallback

Re: Maxi datorhaveri

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142328 Hej!

Kan du beskriva felet på datorn?
Jag har lagat brorsans MAXI från en 911-96 ett par gånger, har även bytt komponenter och grejat i VBU-enheten på min 901:a
Lite beroende på hur felet yttrar sig så kan det vara enkelt eller i stort sätt omöjligt att fixa. Men det känns som att många som säljer delar är för lata för att verkligen lära sig felsöka och reparera grejorna. De säljer hellre något halvtaskigt begagnat för en hutlös peng utan att egentligen ha någon koll på hur grejorna fungerar...

Avatar Fallback

Re: Maxi datorhaveri

M,ohlsson  
#142385 Är flera saker som inte vill sig, från början var det att efter man kört maskinen i kanske 10-15 min så stannade bara arbetsvarvet och det gick inte att använda några funktioner som satt i armstöden förutom utskjutet eftersom det är en extra funktion eftersom denna maskinen har en vikarmskran så går endast den funktionen via on/off och inte via datorn. Det andra som skedde var att alla möjliga funktioner kunde gå Väldigt ryckigt, speciellt styrningen! Tror serviceteknikern nämnde att det var ngt fel på utgångarna i VBU:n.
Nu efter att vi haft datorn hos Tronitec så går fotfarande styrningen ryckigt ibland och så går inte knivarna att stänga och så går ena nivelleringskolven inte att köra ut.
När vi ringt upp han på Tronitec så tror han att det måste vara ngt annat eftersom allt skulle funka enligt honom.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).