Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köra diesel på flacket!?

11 inlägg 22554 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra diesel på flacket!?

221  
#142150 Skulle presis in handla en 300liters plast tank till pickupen, men för att vara noga så kollade min far (regel nisse) upp vad som jällde för att köra diesel på flacket. då han kom fram till att de inte var godkänt att transpotera det. som jag fattade det så fick man köra det enbart till skogen men inte tex inte ha den på när man ska åka och handla. vilket är ett måste då jag andvänder bilen privat.

så vad ska jag göra?
1 andvända oljefat vilket var godkänt. men får man serie koppla 2 så man kommer upp i 400l?
2köpa tanken i alla fall och skita i alla dessa regler me råka illa ut om olycka nån gång är framme?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köra diesel på flacket!?

javelhaven  
#142151 Har en 250 liters färmartank på flaket, IBC behållare.
Senast redigerad av javelhaven sön 12 jan 2014, 19:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Köra diesel på flacket!?

Kse  
#142157 450 lite får du väl köra utan ADR eller? Har jag fel så gör som javelhaven sa, säg att du är på väg till skogen. Måste ju vara omöjligt att kolla för polisen som ändå har dålig koll på vilka regler som gäller.

Avatar Fallback

Re: Köra diesel på flacket!?

blixxxt  
#142171 Är du certifierad?
Sånt kan oxå sätta käppar i hjulet. Inte säkert ni klarar en revision isf.
Jag köpte mig en godkänd plåttank för o vara på den säkra sidan. Dyrare, men ändå.
Hade själv revision (pefc) förra veckan och enligt kontrollanten skulle dom försöka få bort plasttankarna från certsystemet.
Verkar bero på vem man pratar med om dessa tankar dock. Man får olika svar på olika ställen :???:
T.ex som Kse säger om ADR. Jag är helt 100% att det var så dom sa till oss förra kursen samt att det då inte var krav på att uppdatera var 5e år längre vilket det tydligen är enligt certreglerna iaf 😈 Samma sak vad gäller tankarna (i plåt) dom ska besiktigas varannat år oavsett storlek vilket jag också fick lära mig för ett antal år sedan att det gällde bara tankar över 450 l.
Verkar vara en snårig djungel :roll:

Användarvisningsbild

Re: Köra diesel på flacket!?

221  
#142183 vill ha en tank som fårplats under flacklocket så den kommer inte o synas, men var som gubben sa till min far krockar man och tanken spricker så ligger man ila till. polisen oroar mig inte de är nog inte många som kan vad som gäller.

Kör enligt fsc de har ju inga såna revisioner vad jag vet. vi har bara haft på skogen.. Hitta en plåt tank som jag skicka prisförfrågan på så får väl se va det kan kosta. så man behöver inte besiktigas tankar under 450 l?

djungel var ordet:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra diesel på flacket!?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142191 http://www.rudskogasvets.se/?pageName=egna_produkter

Plåt tankar ska besiktas.

Köp inte plast. Det är bäst före datum på dom å sen kasering då det går ut.

Att du åker till affären med de på flaket gör inget. Kan ta den till korvkiosken oxå...

Avatar Fallback

Re: Köra diesel på flacket!?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142203
Henrik K skrev:http://www.rudskogasvets.se/?pageName=egna_produkter

Plåt tankar ska besiktas.

Köp inte plast. Det är bäst före datum på dom å sen kasering då det går ut.

Att du åker till affären med de på flaket gör inget. Kan ta den till korvkiosken oxå...

Hur länge stoppar en i plast då? Funderar på en mindre som tar 220L då jag inte är nån storförbrukare men vill slippa dunkar.

Användarvisningsbild

Re: Köra diesel på flacket!?

221  
#142246 stoppar de inte 5 år el är det livstid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra diesel på flacket!?

wrytter  
#142406 Hej.

Kör med en plasttank bak på flaket, vilket är helt lagligt, än om du skall till skogs eller till din lokala mataffär. Kruxet är bara att få tag i en godkänd tank som man ej behöver ADR för att hanskas med. Underskrider volymen 460 liter behövs ej ADR utbildning för att hanskas med tanken. Men då är plasttankar lite speciella, för hittils är Färmartanken de enda plasttankar som är godkända av svenska staten. Så jag använder mig av en 430 liters färmartank utav plast, vilket funkar mycket bra. Det enda som är synd är att PEFC skall förbjuda dessa tankar från och med 1 jan 2012 påstår deras revisor, trots att staten godkänt denna. Så är du certifierad och vill ha en plasttank, skynda dig att köpa en, för man får använda dem för PEFC i 5 år från och med köpedatum, förutsett att man köpt den innan 1 jan 2012.
Sedan skall man verkligen inte köpa för stor tank, har bytt till styvare fjäderstockar samt heavy duty dämpare på Hiluxen för att den inte skall säcka ihop, sedan märker jag att bakdäcken tar rikligt med stryk, både mönstret samt däcksidorna.
Tycker att Färmartankarna är riktigt bra, har en plåttank på 450 som står bak på markberedaren, och, kors i taket, den har hållit hela säsongen, och jag har testtryckt den 2ggr tillochmed.

Avatar Fallback

Re: Köra diesel på flacket!?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191989 Man får alltså ha plasttankarna enligt pefc certifieringen,men man får inte köpa nya om man är certifierad då?
200l fat är det mer godkänt än plasttank? Känns ju lite konstigt isf.

funderar på att bygga en "spillskyddsbalja"(har ändå en gammal villaoljetank som står här hemma) som man lätt kan spänna fast på flaket och lägga ett fat i och skruva dit lite riktiga anslutningar och en elpump.

Avatar Fallback

Re: Köra diesel på flacket!?

ollonet  
#192065 Gick ADR idag. Tydligen bestämmer försäljaren hur länge man får ha sin TRANSPORTTANK i plast som de heter. När man köper den så står det i pappren när den är förbrukad. Konstigt att jag får köra med oljefat utan att detta behöver besiktas i tid o otid, men min IBC tank som e byggd för ändamålet måste besiktas var 2,5 år. Föredrar dock plast. Ingen diesel i skogen som kan snos+ att när ja drar till tyskland för ölköp så slänger jag av den i ett huj.
Har ec skog några invändningar mot plast eller är det bara SMF cert. Har hört att SMF e väl petiga med regler o paragrafer :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).