Skotare

Skotare med pendelarmar?

53 inlägg 22707 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

keja01  
#142130 Valmet 862 skotare hade en ovanlig konstruktion med sidopendlande framaxel likt en traktor. Stel midjeled mot bakvagnen.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

molnia  
#142170
keja01 skrev:Valmet 862 skotare hade en ovanlig konstruktion med sidopendlande framaxel likt en traktor. Stel midjeled mot bakvagnen.


Intressant! Tack för det Kedja01
Det var ungefär så jag menade när jag skrev;

molnia skrev:utan istället för en fast framaxel på en 6-hjulig skotare så har man typ en framaxel från en kraftig traktor och kan då svänga och nivelera och driften blir ju mekanisk genom framaxelns drivlina. genom befintliga kardanknutar i styrningen. typ som vimek 404 fast dom har inte en pendlande framaxel men dom kan svänga på hjulen.
syns i denna film från ca 7:10 in i filmen. Det ger vimek 404 en styrvinkel på 80 grader.


Min tanke var som Valmet 862 men med en led i midjan också så att man kunde nivellera hytten.

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

snubblaren  
#142172 Hade inte ponnse typ något sådant för deras 6 hjuliga skotare?

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

Mäki  
#142176 Ponsse ADS

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=amjljzyasPY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

snubblaren  
#142182 Japp det var det jag tänkte på hur funkar det både rörlig midja och pendlande framme?

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

molnia  
#142193 Är det någon som har kört den typen av Ponsse? Den borde vara rätt bekväm men är den bekvämare än en 8hjulig? Jag undrar nästan om den inte är det då hytten inte kränger i sidled?

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

finskpinne  
#142294 Vi har haft en 6-hjulig Ergo, på dom har dom ju haft detta system sedan 90-talet. Det är oerhört bekvämt att köra med en sån maskin. Man slipper mycket stötar som man får med en 8-hjuling tack vare dom stora hjulen. Tummen upp säger jag!!! :-bd

Den har ju rörlig midja med ett vanligt midjelås, sedan har den ju en pendelaxel under hytten. Det är två hydraulcylindrar som nivellerar hyttendelen så den alltid står rakt.

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#142334 fräsigt. 6 hjuliga maskiner e en fröjd att köra.. dom blir ju några ton lättare

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

leak  
#142335 dock så blir dom lägre under axeln en 8hjulingen men svänger bättre

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#142992 svänga runt hindret hihihi

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

finskpinne  
#162167 Här är en Skogsjan skotare med pendelarmar till salu. Dom säljer dessutom en extra vagn att hänga efter...

http://www.blocket.se/dalarna/Skotarvagn_med_hydraldrift_skogsjan_nyskick_38338358.htm?ca=4&w=3

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

snubblaren  
#162185 Drivaren i senaste nummret av boggi hade ju pendelarmar :)

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

Volundsmed  
#162221 är det fibercuten du menar? :wink:

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

snubblaren  
#162257 Vete fn vad den hette men det var iaf ett grönt åbäke med 10 hjul och gremo hytt.

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

the_berglund  
#162276 LL råkar vara inblandad i de bygget Kostigt att de e pendlar å radio styrt ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).