Traktorn i skogen

Billig maskin för att få ut skogen?

27 inlägg 14203 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billig maskin för att få ut skogen?

frema  
#142074 Nybörjare och tacksam för lite tips. Jag har köpt en liten gård med ca 8 ha skog och nu undrar jag hur jag får ut skogen med en så begränsad budget som möjligt.

Lite förutsättningar:
Virkesinnehåll 2450 m3sk
Merpaten av skogen 70-80 år (hyfsade stammar med andra ord)
Kuperad terräng
Med lite fantasi kan man ana en del gamla traktorvägar.

Vid avverkning och gallring tänkte jag ta hjälp med utkörning, men jag vill själv kunna ta ut för ved och ta hand om vindfällor mm. Om man inte kan ta ut själv är det ju lätt att virket blir liggande eftersom det kan dröja mellan avverkningar.

Orkar en fyrhjuling med så stora träd?
Klarar en traktor branta backar?
En traktor har fördelen att jag kan använda den även som gårdstraktor, men till vilken peng kan jag få ett fungerande ekipage? Det behöver inte vara vackert... Bara det fungerar och det går att få tag i reservdelar.
Finns det andra maskiner för begränsad peng? Klarar en järnhäst av lite större träd? Vad har de för terrängegenskaper? Pris?

Jättetacksam för tips!

Mvh Frema



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142078 Vill du ha en atv, köp det.
Vill du hellre ha en traktor, köp det.

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

ryared  
#142080 vad har du tänkt för prisklass?

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

jd6630  
#142083 tror en stor 4 hjuling e bäst, o en drivande vagn me kran. traktor i skogen e kankse ingen höjdare me tanke på sten stubbar o grenar.
visst du har mer kraft o ork me en traktor men en 4wd traktor e inte billig så ja hade satsat på en 950kb 4hjuling för min erfarenhet e att dom e urstarka o kan ta sej fram på ett helt annat sätt än traktor

Användarvisningsbild

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

totte  
#142085 Om du ändå behöver en gårdstraktor för andra sysslor så är ju valet klart. Skaffar du dig en hygglig vinsch och sätter på bra kedjor på traktorn så klarar du en hel del. ATV är ju smidigare att slinka omkring med i beståndet, men den är ju långt ifrån så universellt användbar som en traktor.

En järnhäst är ju enbart nåt för att släpa stockar och älgar och annat sånt, funkar nog bra till sitt ändamål, men har inte så många andra användningsområden.

Allmänt, du måste alltså fundera igenom vilka användningsområden du har, har du ett faktiskt behov av en traktor på gården för olika göromål, eller är du mer sugen på att kunna ha en ATV som lite nöjesfordon också.

Som ryared påpekar, vi behöver veta vad du har tänkt dig för budget, mycket lättare då att ge tips på olika typer av ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142086 Iofs, nu läste jag rubriken igen och inser att ordet Billig används.
Då måste jag rekommendera en 1964 års David Brown 990 och
enklaste möjliga vagn efter den, gärna med en Star-kran till.
Då klarar du hem hela ekipaget för ca 15000:-
Billigare än så lär du inte komma.

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142087 En sniklösning är en MF168 för ca 30.000kr och en skogsvagn+kran för30.000kr.

Har själv en MF168 med 18.4-34 däck. Med bra kedjor och vätskefyllda däck och
en bra pilot så borde det gå att få ut lite ved ur skogen.

Användarvisningsbild

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142092 En Järnhäst är inget för utskotning till väg om det rör sig om lite större mängder/sträckor, det tar helt enkelt för lång tid. En enklare modell kan du för runt 25 - 30 tusen begagnad och med vagn drar den två 5m ganska grova timmerstockar i de flesta terrängerna, utan vagn en stock. Den är annars suverän för att dra fram vinfällen mm. i kuperad terräng utan att behöva fälla diverse träd för att komma fram.

Ett riktigt budgetalternativ är Grålle med timmersax, där kan man komma ner till ca 10000.

Användarvisningsbild

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142093 http://www.blocket.se/varmland/David_Brown_990_med_karra_36074228.htm?ca=1_8&w=3

Bild


11900:-

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

frema  
#142101 Tack för svaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

skogshasse  
#142102 hej vill du tjäna pengar på skogen eller bara få ut den

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

aywa  
#142108 Tycker en äldre traktor verkar lämpligt! Leta gärna efter någon med frontlastare på, den har du god nytta av hemma på gården:)

Starkran eller väse ( eller liknande vajerkranar) och en boggiekärra så kommer du en god bit på väg! För ca 30 kkr så får du traktor, kärra och kran på blocket! Finns gamla traktorer som ser risiga ut, men som likväl fungerar fint! Åtminstone om, då du tänkt köra i skogen, så se till att din ev blivande traktor har störtbåge:) Just d ja, köp en som drivs med diesel, att stå på tomgång och vinscha en förmiddag med en bensinare blir dyrt (typ grålle- traktorer)...:)

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

Skogstinsen  
#142128 Min far hade en Fordson major 1954 årsmodell med vajerspel och en hydralsvängd kran på. Efter den traktor gick en 5tons sonny kärra, med fällbara stakar. Det ekipaget körde vi säkert ut 50m3 per år i säkert 20år.

Och ibland större mängder. Den traktorn va drypsäker, startade i alla väder. Nackdelen va väl att hytten va öppen med bara ruta framåt. Så skoter overall när man körde efter vägen vintertid. Men mycket billig i drift :D

Så för ca 30 tusen får du ett fint ekipage.

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

Midgård  
#142155 Jag har själv bl a en Volvo BM Buster 400 med 6-tons Rottneboggi, Star vajerkran, allt detta av årsmodell 1965. Allt fungerar perfekt. Min far har tidigare kört ut 1000-tals kubik ur skogarna med detta ekipage genom åren. Bustern har bra frigång och diffspärr så med kedjor på bakhjulen drar den fram det mesta. 8 ha är ju inte så mycket så det skulle nog räcka mer än väl. Har man också frontlastare till traktorn så utökas användningsområdet avsevärt. Det är en väsentlig skillnad på en ATV och en riktig traktor men som nämnts beroende på övrigt önskat användningsområde så kan ju en ATV vara intressant. ATV är dock mer leksak jämfört med en traktor.

Avatar Fallback

Re: Billig maskin för att få ut skogen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142158 Allt beror på terrängen ser ut, jag vill inte köra traktor på våra marker!
Tycker detta avgör valet av maskin för skogen.
Men en vanlig traktor har man som sagt stor nytta av till annat än att bara köra i skogen med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).