Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 84901 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#141830 Aha, samma som vi kör i en maskin på jobbet då.
Kör med 80cc i en maskin som lastar ut berg i tunnlar.
Maskinmodellen större kör vi 160cc i.
Men ni kör bara hög/låg, eller kör ni tryckkompenserad så den växlar om från hög till låg automatiskt när det börjar gå tungt?

Jäkligt fina grejer, går ju att få bra fart på dom samtidigt som dom växlar ner och blir rejält starka när det behövs.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141843 Vi kör med manuel växling vilken kan ske under transport, nedväxling kan endast ske när hastigheten understiger 3 km/h. Motor sitter på en 2 växlad låda som är monterad direkt på framaxeln. I denna lådan har vi terräng och transportväxel. När man lägger i transportväxeln kopplas även driften till bakvagnen ur.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#141844 Förstod jag dig fel nu...
Hade ni inte en variabel hydraulmotor?

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141845 I princip är det en variabel motor men vi använder bara max och min deplacement via en magnetventil

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#141847 Okej, men sen har ni två växlar i en mekanisk låda också?
Hög/låg hydrauliskt och hög/låg mekaniskt?

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141850 jäpp

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#141852 Då förstår jag att ni har dragkraft ;-)

Bra valmöjligheter, hög/låg hydrauliskt kan man ju koppla om när man vill under körning...

Vi kör dock med tryckkompenserad. Ligger på min deplacement upp till ett inställt tryck, börjar det gå för tungt växlar motorn om steglöst ända till maxdeplacement om det behövs...
Det finns även en magnetventil som spärrar motorn i maxdep. när man har maskinen i lastningsläge.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141854 Nånting att fundera på Magnus :wink:

/Dan

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141888 Det är väl snart dags för dig att byta maskin, då kan vi diskutera det haha :-)

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141928 Nja, finns ingen orsak att byta maskin nu när den går så bra :P

/Dan

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141948
MadCoke skrev:Nja, finns ingen orsak att byta maskin nu när den går så bra :P

/Dan


Ved tycker du om Novotný LVS 5000?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141961 Det är en kraftig maskin, inte lika smidig som Malwan dock.
Har haft lite underliga fel på den, främst elfel. Lite konstiga lösningar men kan man kanske vänta sig med en tjeckisk maskin.

/Dan

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

fredden  
#148752 Tänkte kolla hur det går för er som har malwa.
Hur fungerar det för er.
Går det ihop sig med ekonomin, finns det jobb för små maskiner?

Nya filmer vore kul.

Mvh Fredrik

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179047
MadCoke skrev:Vår Malwa är den första (tror jag) med nya midjan och Kubota-motor och den börjar närma sig 1000h nu så de flesta missarna på maskinen är nu åtgärdade. Har haft en del problem i början, men det är inte Malwas fel. Första haveriet var motorn som skar efter ca 50h, packningen till oljefiltret var felmonterat från Kubota så när den for så tog det inte lång stund att tömma motorn på olja. Andra "stora" problemet var kopplingen till hydraulpumpen, verkstaden som gjorde dem hade fel vinklar på splinsen som gjorde att de nöttes ut på ca. 150h.
Det som ska åtgärdas till på vår maskin är större hydrostatmotor, är lite för svag vid tuffare terräng med orginal. Ska förhoppningsvis åtgärdas i sommar.
Annars är det en mycket smidig och bra maskin, om inte skotningsavstånden blir för långa. Och Magnus på Malwa har verkligen lyssnat på våra och andra kunder när det gäller svagheter och förbättringar. Priset ligger kanske runt 1,1-1,2.

/Dan



Jag gissar att du menar hydraulmotorerna och inte hydrostatmotorn för sådana finns väl inte. Byter du hydrostatpumpen så blir ju inte maskinen starkare utan bara snabbare.

Har räknat lite på kubotamotorns effekt, vridmoment samt dragkraften och jag får inte riktigt ihop det hela. Visserligen är vagnsdriften urkopplingsbar men om den ska vara så stark så har jag svårt att få den å gå 18km/h.

Finns det någon mekanisk hög och lågväxel också?

Någon som vet vad det är för storlek på hydrostatpumpen och motorerna?

Man kan såklart ha en fördelningslåda med hög och lågväxel där man kopplar ur bakhjulsdriften samtidigt som man lägger i högväxeln.
Alt så kan man ha en större hydrostatmotor än vad effekten räcker till men momentet.
Kubotadieseln har ett maximalt vridmoment på 80 Nm vad jag kan se.

http://www.mgbryan.com/products/engines ... es/d1703-m

Enligt mina beräkningar kan hydrostaten vara på max ca 18 cc vilket ger max 54 liter per minut vid 3000 rpm. Det räcker inte långt om man ska ha 35 kN och ren hydrauldrift.
Jag har inget kommersiellt intresse i mina frågor.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179049 Hej
Om det inte är ok att jag svarar får moderatorn ta bort inlägget.

Motorn 1703 M lämnar ca 105 Nm. Vi har bara en hydraulmotor(hydrostatmotor) den är monterad på en växellåda som hänger på framaxeln kardandrift till boggien, det är här vi har en elhydraulisk urkoppling av vagnsdriften. Hydrostatmotor 80cc med elstyrd hög och låg som växlas i fart. vid högfart tror jag deplacementet är på 35 cc. Hydrostatpumpen är på 45 cc. IQAN systemet effektreglerar hydrostaten för att bibehålla dieselnsvarvtal. Utan den mekaniska växellådan är det omöjligt att få hastighetsregistret. Vi har betydligt mer än 35 Kn i dragkraft idag.

mvh

Magnus Wallin

Malwa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).