Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avesta, Kranman, Alstor, Vimek, Hjulhästen

27 inlägg 23705 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avesta, Kranman, Alstor, Vimek, Hjulhästen

ryared  
#141364 Tänkte se om man kunde skapa en tråd där man kan jämföra alla märken på miniskotare och se om vi kan kora en vinnare.

Börja med att fråga, tror ni att alstor kan ligga på så höga priser 400 000 kr nu när det finns lite konkurrenter. Vad jag tror så ligger ju en kranman bison på halva priset ungefär och sen har vi ju även hjulhästen. Kranmans ser ju faktiskt mer gedigen ut än alstor tycker jag.

Man ser ju att alla entrepenörer väljer riktiga skotare i stället för traktor och vagn. Varför?
Har ju aldrig kört en skotare så jag vet ju inte riktigt. Men om man nu har både ramstyrning och stark drift så tycker jag ju det är ganska likvärdiga ekipage. Och pratar vi nu miniskotare så vinner ju fyrhjuling eller vimek minmaster för dom är billigare (om man jämför med alstor).

Sen, hjulhästen ser ni någon fördel att man kan gå vid sidan av och köra? Det gör inte jag.
Snarare en nackdel då man skall backa så måste man ju hoppa av. Sen går den nog inte så fort heller, kan nog bli lite vingligt om man kör för fort när man sitter på fordonet.

I mina ögon så vinner vimek minimaster eller en hydraulvagn med atv. Med ramstyrning och stark drift typ avesta ms 38. Ekipaget skall självklart ha ramstyrning. Fördelen ser jag att priset är lägre än alstor och att man kan koppla bort vagnen och använda fordonet till annat.

Sen är det klart att kranmans bison är ju prisvärd men jag kan inte se fördelen med den.
En del säger ju att en sådan skotare tar sig bättre fram. Men stämmer verkligen det? Jag menar vimeken eller fyrhjulingen tillsammans med en driven vagn har ju faktiskt 8 hjulsdrift.

Det här var mina teorier fyll gärna på med egna teorier så får vi se vilket ekipage vi landar med till slut. Och fyll även på med mer märken och maskintyper.



   TS
Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Nolltax AB  
#141375 Hur ser markerna ut?
Långa avstånd tarvar fart.
Surmarker, bärighet.
Volym, drivkraft.
En massa plockepinn, smidighet å troligtvis fart.
Stock å sten? Markfrigång.

Det finns i praktiken ingen vinnare.
Maskinen som är rätt för mig ratar måhända grannen som skräp.
Jag jagar inte, det gör grannen.
Järnhäst synes vara lämplig dra ut älg med.

Grannen ringde, järnhästen var lika död som älgen de sökte dra ut.
Så jag drog ut järnhäst å älg med min ATV....

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

ryared  
#141397 Det är ju därför man skall säga vad man tycker är bäst och varför.

Tex har man långa avstånd så går väl hjulhästen bort men vad har den för fördel annars då? Jag kan inte se någon i alla fall. (samtidigt skall man nog inte välja en miniskotare om man har för långa avstånd, om man inte tycker det är väldigt kul att köra).

Surmarker , vilken tror ni har bäst bärighet?

Volym? skulle nog säga att vimek minimaster kan lasta störst volym men jag kanske har fel.

Drivkraft? Nu har jag ju bara kört avesta 3,4 med drivning. Deras nya ms38 säger dom skall vara 250 % starkare så den räcker till med råge. Undrar hur starka drifterna är på dom andra maskinerna?

Nolltax hur kunde hjulhästen var helt död, har sätt att den klarar av fullastade lass i terängen, det borde ju vara tyngre än en älg. Eller menade du att den inte startade? Utveckla!

   TS
Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Nolltax AB  
#141691 En älg med tungan hängandes i mungipan. Död.
En järnhäst med ett dussin gubbe som vet bäst. Död.
Ett dussin gubbe ber ej mig om hjälp om de inte måste.
Vilket det visade sig de måste i slutändan enär järnhästen dödde hade....

Surt sa räven......

Användarvisningsbild

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

herjman  
#141728 En sak jag funderat på är hur mycket de olika modellerna lastar i volym travat mått?
På en avestavagn tex borde det väll hamna på ca 3-4 m3t ?

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

lasseman79  
#141730 Finns väl ingen övre gräns hur mycket man kan lasta på något utom när hjulen trillar av
beror ju helt på teräng jag kan ju säga att min terri är bäst för den lastar mest.
Håller med Nolltax beror helt på vad man har för utgångspunkt.
Jag skulle dock inte vilja vara utan midjestyrning i skogen så då kan ni ju gissa vilka
maskiner jag tycker vinner.

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

BM 35  
#141735 Varför entreprenörer väljer skotare? Därför dom är byggd för att funka i skogen tar sig fram bättre, lastar mer, bättre komfort,
Alla små roliga maskiner är ju svinaktigt dyr

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

lasseman79  
#141793
BM 35 skrev:Varför entreprenörer väljer skotare? Därför dom är byggd för att funka i skogen tar sig fram bättre, lastar mer, bättre komfort,
Alla små roliga maskiner är ju svinaktigt dyr


Jo men det är ju därför småmaskiner är dyra. Leksaker ska kosta! i övrigt så ska man nog komma i håg att dessa småmaskiner är just leksaker.
Terrin skulle jag aldrig försöka kunna försvara ekonomiskt utan den är just min leksak
Ska jag räkna med förtjänst så lejer jag för jobbet och lägger min tid på mitt vanliga
jobb men det är ju inte lika roligt (:

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

lasseman79  
#141796 Alstorn är iaf i mitt tycke en väldigt fin maskin den enda nackdelen igentligen är att
den är väl dyr.
Den har fullt mekanisk 8 hjulsdrift ingen "Hjälpdrift" bra markfrigång och
lastar rätt mycket för sin storlek.
Sen är den väldigt enkelt byggd på gott och på ont den blir ju lätt lagad men man
kan ju sakna en del saker som diff och hydrostat transmision har iaf tidigare haft
ur-usel broms kan vara åtgärdat på senare har hört ryktas om att den iaf blivit
hydralisk vilket kan vara ett snäpp bättre än förut.

Annars Gillar jag Vimek 606 men den är ju ett steg upp både i pris och storlek mot
maskinerna som tas upp här.

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

ryared  
#141803 Herjman: har en avestavagn och och det stämmer ganska bra det du säger man han ju få på lite mer om man pressar lite.

Laserman helvete vicka lass du får, på hur många fubbar är det! Har du drivning på vagnen också?

Alstorn vinner då över kranmans bison pga av den mekaniska driften, men frågan är väl om det är värt 200 000!

BM 35 skrev:
Varför entreprenörer väljer skotare? Därför dom är byggd för att funka i skogen tar sig fram bättre, lastar mer, bättre komfort,
Alla små roliga maskiner är ju svinaktigt dyr



Då måste jag fråga varför på dina svar. Jag undrar ju då tex varför är det bättre komfort i en skotare, är det för att det är mindre buller, inte så skakig, skönare att köra, etc. Det att skotaren har bättre komfort det kan man väl få på andra fordon också.
Om vi då jämför tex Alstor med vimek minimaster som är i samma kategori så lastar väl dom ungefär lika jag kan inte se att alstorn skulle lasta mer bara för den är en skotare? Framkomligheten borde väl vara samma, lika många hjul som driver? Jag vet ju att alstorn har mekanisk drivning och vimeken inte har det. Men vi säger om båda hade haft samma drivning då hade dom väl tagit sig fram lika bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

BM 35  
#141903 Varför bättre komfort på skotare,,,du har ju svarat på det själv,,jag vet inte vad DU menar för skotare..Men att jämföra alstor och vimek med en stor skotare,,går ju inte dom spelar inte i samma division,,,
Alstor har ju bogie lådor som driver och vimek har driv rulle mellan hjulen på vagnen,det är ju den stora skilnaden därför driver alstor bättre,,,drivrullen har ju en tendens att slira mellan hjulen,,men mekaniskt är det väll på båda,,tror jag

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Nolltax AB  
#141920 Det finns en liten detalj.
Släp hem med tungt lass.
Vräk av å en fika.
Sen dags hämta nytt tungt lass.
Tom vagn bakpå å öppna fältet så långt ögat når..
En frustande ATV eller kom nu järnhästen så tar vi en promenad......

Användarvisningsbild

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141927 Tänkte lägga in min åsikt angående komfort skotare/atv-minimaster. Först och främst har du dubbelkommando, kan kör den med stolen svängd fram eller bak. Sedan har du att den är "stel" i midjan, så den går mycket mjukare över diken och knölar. Dragardelen rör sig mindre och lutningen i längsled är mindre.

/Dan

Avatar Fallback

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

ryared  
#142090
MadCoke skrev:Tänkte lägga in min åsikt angående komfort skotare/atv-minimaster. Först och främst har du dubbelkommando, kan kör den med stolen svängd fram eller bak. Sedan har du att den är "stel" i midjan, så den går mycket mjukare över diken och knölar. Dragardelen rör sig mindre och lutningen i längsled är mindre.

/Dan


Ja, okej det verkar ju som en vettig förklaring Dan. Så det är därför det är bättre komfort i en skotare. Det var en sådan förklaring jag var ute efter. Verkar ju som du är frälst på skotare, då jag läst vad du kör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142273 Inte vet jag om jag är skotarfrälst, kör för det mesta skördare, det är farsgubben och grabben min som kör skotarna. Tänkte även kränga iväg Terrin, ska försöka fixa upp den lite först.

/Dan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).