Före och efter jobbet

S vill straffa bilar med stora utsläpp

45 inlägg 16429 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Skutt  
#141609 Hippie reklamfilmen :lol:
Problemet är bara det att vi tror fortfarande att bilens utsläpp är det värsta för miljön och inte den energi, transporter och de naturtillgångar som går åt vid tillverkningen av en ny bil, man måste se till hela levnadscykeln.

Kanske vore det bättre att subventionera de nya redan tillverkade och osålda bilar som står i lager. Dessutom finns det en enorm mängd lätt begagnade bilar. Så bristen på "nya" bilar är det inte.

Sedan håller jag med om att för framtiden så skall man ju självklart eftersträva bilar som är vänligare mot miljön, men det gäller ju även hela processen.

För egen del så finns det en faktor till som nya bilar inte lever upp till, och det är själva känslan. Nya bilar är fullkomligt könlösa och opersonliga. När det dessutom är så pass dyrt att ha bil så måste den ge någonting mera tillbaka... Men det har ju mer med trivsel att göra.

Behöver jag säga att rutig keps är den snyggaste huvudbonaden :D

Elmia
Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

totte  
#141616 Bara att få tag på en bra Citroën 2CV, går på runt 0.35 i blandad körning, redan tillverkad, drar inga nya resurser innehåller inte högvis med sällsynta metaller som skall utvinnas under gräsliga förhållanden i nåt uland, tuffar på i behagligt tempo, fortkörningsböter kan man få endast i tätort. På sommarn cabbar man ner taket, på vintern kan det i o f s behövas lite varma kläder.

Bara en alternativ vinkel på vad som möjligen kan vara en miljöbil.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141618 "Bara en alternativ vinkel på vad som möjligen kan vara en miljöbil."

Vad är en "miljöbil"? Om jag sätter eldrift på min packmoped,
får jag då en supermiljöbils premie på 40.000?

   TS
Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

åberg  
#141623
Skutt skrev:Problemet är bara det att vi tror fortfarande att bilens utsläpp är det värsta för miljön och inte den energi, transporter och de naturtillgångar som går åt vid tillverkningen av en ny bil, man måste se till hela levnadscykeln.

Tidningen Ny Teknik skrev nån gång att en vanlig bil utgör större miljöbelastning under användningsfasen än under tillverkningsfasen.

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141627 Men ingen kan väl vara emot att vi försöker få fram bilar som går billigare och samtidigt orsakar mindre skador för delar av naturen?

Så länge de verktyg som staten förfogar håller sig till sådant man kan välja att undvika, typ köpa en bil som inte fått högre skatt, och inte är retroaktiva.

Värre vore det om staten började använda sitt våldsmonopol för att få "oss" att bete oss på önskat sätt.....

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

totte  
#141631
Zalman skrev:"Bara en alternativ vinkel på vad som möjligen kan vara en miljöbil."

Vad är en "miljöbil"? Om jag sätter eldrift på min packmoped,
får jag då en supermiljöbils premie på 40.000?


Haha, bra frågor. I mitt fall var ordet närmast lite ironiskt använt förstås. Men annars finns väl inget svar utom vad politikerna senast fick för sig var väldigt bra för att verka handlingskraftiga i miljöfrågor. Gissar för den delen att du inte får nån premie för mopeden.

Men 2CV:n är skattefri om den är från 81 eller tidigare :mrgreen:

Sen kan jag ju bara hålla med Uvskogen att det är ju ur alla synpunkter bra att göra bilar som drar lite. Det är det politiska spelet och karusellen runt alltihopa som man kan bli skäligen trött på, det är mycket spel för gallerierna och ibland rent skadliga åtgärder, typ pumplagen, att ge miljöbilspremie åt bilar som drar flera liter etanol per mil och andra vanvettigheter som har förekommit.

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Kse  
#141653 Svågern kör en 2010 Suburban med 5,3 liters V8 med 320hk, klassad som miljöbil! :roll:

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

ryared  
#141655 Hur är det möjligt?

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

axwell  
#141661
ryared skrev:Hur är det möjligt?


Etanol?

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141678 Miljöpartiet vill tillföra en skatt på lastbilar med 14:- per mil!!!!!!!!!!!!! för att på så sätt överföra mer transport på järnväg!! lastbilstransportörer som redan idag går på knäna...... är det någon miljöpartist här som kan förklara hur vi idag tex kan köra ut timmer från skogen med tåg? på varje liten skogsbilväg? enligt mig så har miljöpartisterna rökt liiiiiiiiite för mycket "bananskal" för att tas på allvar! konstigt att dom tar % i städerna?? hahahaha.... :lol:

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Kse  
#141684
axwell skrev:
ryared skrev:Hur är det möjligt?


Etanol?

Exakt, Flexifuel.

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141688
Slurfi skrev:Sossarna har sänkt skatt tidigare, men bara åt höginkomsttagare. Tror nån att de skulle börja sänka skatter nu? Närå, vi får hoppas på den sittande regeringen.


de va fanimej de bästa du sagt slurfi!!

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141741 Nångång skulle det ju hända va?

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

totte  
#141801 Kan ju hända igen.

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141922
Slurfi skrev:Nångång skulle det ju hända va?



jajjamensan! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).