Vedmaskiner, flishuggar

Spån ifrån vedmaskinen !!!

49 inlägg 32379 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#141561 jag producerar ca 6000 årskubik och har iår invensterat i en träkvarn. viket inebär att jag maler ned alla spinkor och avräns från ränstrumman och levererar sedan spån och flis till värme värk i närheten.
skickar ca 70 m3 flis och spån i månaden. det blir exstra klirr i kassan. från att ha restprodukterna som ett problem till att tjäna pengar på det. bra tycker jag.

men det är inte alla vermevärk som kan ta all sårts flis och spån. vissa verk har speciela krav på fraktionen på fliset uppdelat i procent. så det är lite efter forskning innan man hittar rätt leverans ställe.
däremot verkar det som dom flesta värmeverk vill ha fuktigt spån för att kyla pannan med.
nakdelen med att leverera flis/spån som är färskt är att det är sämre betalt än om det är tort, man får betalt per megawatt


har också funderat på att skaffa pellets/briketpress men det är mycket att invenstera plus att flisen från renstrumman är fär grov vilket innebär att jag ändå får mala det.
nästa problem är att man måste torka spån/fliset innan. är det dessutom lövträ så har jag hört att man måste tillsätta bindemedel för att det ska gå.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Alano  
#141569 Jag säljer spånet till ett lokalt värmekraftverk. De betalar 200kr per m3s mot att jag levererar spånet till dem. Kravet från deras sida är att jag inte blandar in material som är längre än 10cm eftersom det då riskerar att fastna i deras transportsystem.

Jag har nu investerat i en flishugg (vilken skall monteras innan nästa sågsäsong) som skall tugga ned allt grövre avfall i form av bark, smågrenar etc så att allt kan blandas och säljas till värmekraftverket i samma avfallscontainer som sågspånet nu samlas upp i.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#141775 hur mycket spån räknar ni med att där blir/m3 själpt ved.

jag har spånar och försökt att uppskatta och kommit frma dill ca 70liter spån/m3 ved
från renstrumman uppskattar jag det till 70liter avharp iform av flisor, bark och lite spån /m3 ved

tror ni det är rimligt?

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Robertberg  
#141776 Vid vilken vedlängd?

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#141777 30cm

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Alano  
#141790
vedhandlaren skrev:hur mycket spån räknar ni med att där blir/m3 själpt ved.

jag har spånar och försökt att uppskatta och kommit frma dill ca 70liter spån/m3 ved
från renstrumman uppskattar jag det till 70liter avharp iform av flisor, bark och lite spån /m3 ved

tror ni det är rimligt?


Stämmer bra med mina erfarenheter vid produktion av björk i 30cm längd.

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Vedproducent  
#141798 Jag kör spånen till värmeverk. De tar allt annat bös också men det visste jag inte förrens det var försent. Så det får bli nästa säsong dom får resten av skräpet med.

Tycker 70 liter spån/m3 låter mycket. Jag har med spånsugen samlat ihop 77 m3 på cirka 3000 m3 stjälpt 30 cm.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Robertberg  
#141804
Vedproducent skrev:Tycker 70 liter spån/m3 låter mycket. Jag har med spånsugen samlat ihop 77 m3 på cirka 3000 m3 stjälpt 30 cm.


Vedhandlaren räknade ju inte bara spånet utan även även flisor och bark.

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Vedproducent  
#141827
obantteg skrev:
Vedproducent skrev:Tycker 70 liter spån/m3 låter mycket. Jag har med spånsugen samlat ihop 77 m3 på cirka 3000 m3 stjälpt 30 cm.


Vedhandlaren räknade ju inte bara spånet utan även även flisor och bark.


Ok, jag uppfattade det som han menade 70 liter spån plus 70 liter flisor och lite spån från renstrumman. Då låter det väldigt mycket med 140 liter/m3. Men var det sammanlagt så stämmer det mycket bättre tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

vedhandlaren  
#141874 jag menade totalt 140 liter / m3. men det är kanske lite förmycket. jag har inte mätat så nogrant. nu så åker allt i flisbaljorna med en gång.

spånet blåser vi till spånfickan direkt från maskinerna. sen allt spån som inte sugentar och alla flisor som trillar från yxan kastar vi upp i transportbandet från vedmaskinen. sen åker allt in i renstrumman så ren ved kommer ut i andra änden. sen maler vi allt avharp och skickar till vermeverket.

tycket att det skiljersig lite imellan de olika träslagen.

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Vedproducent  
#141879
vedhandlaren skrev:jag menade totalt 140 liter / m3. men det är kanske lite förmycket. jag har inte mätat så nogrant. nu så åker allt i flisbaljorna med en gång.

spånet blåser vi till spånfickan direkt från maskinerna. sen allt spån som inte sugentar och alla flisor som trillar från yxan kastar vi upp i transportbandet från vedmaskinen. sen åker allt in i renstrumman så ren ved kommer ut i andra änden. sen maler vi allt avharp och skickar till vermeverket.

tycket att det skiljersig lite imellan de olika träslagen.

Ok, ja jag får 26-27 liter spån/m3 och då menar jag bara från spånsugen.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Robertberg  
#141896
vedhandlaren skrev:jag har spånar och försökt att uppskatta och kommit frma dill ca 70liter spån/m3 ved
från renstrumman uppskattar jag det till 70liter avharp iform av flisor, bark och lite spån /m3 ved


obantteg skrev:Vedhandlaren räknade ju inte bara spånet utan även även flisor och bark.


Jag läser ju som en kratta..

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Engelthon  
#141929 Vad får ni betalt hos värmeverken när ni säljer det dit?

Användarvisningsbild

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Vedproducent  
#141942
Engelthon skrev:Vad får ni betalt hos värmeverken när ni säljer det dit?

140 kr m3 stjälpt plus moms.

Avatar Fallback

Re: Spån ifrån vedmaskinen !!!

Engelthon  
#141946
Vedproducent skrev:
Engelthon skrev:Vad får ni betalt hos värmeverken när ni säljer det dit?

140 kr m3 stjälpt plus moms.


Jag har ett ts pris per ton. Vid medel 16% fukt (kutter) ligger jag på ca:800kr/ton.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).