Skördare

Matarhjulsmotorproblem Poclain

20 inlägg 9013 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Matarhjulsmotorproblem Poclain

masterchief  
#141502 Är det fler som fått bekymmer med Poclains matarhjulsmotorer?
Vi har bytt samma motor 4ggr på ett halvår på H8an med egs405.
Första motorn var väl inget o säga något om, men de 3 senaste har lämnat in inom 1 månad.
Den sista motorn gick 60timmar.
2st har skurit ihop och 2st har skjutit packboxen.
Rottne skyller på Poclain och enligt dem är vi inte ensamma.



   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141503 Har såna på 742-an,398cm3,inga bekymmer tillsvidare,men har ingen desto större koll eftersom aggregatet var begagnat när vi köpte det.
Har väl ca 1500 timmar som vi kört med det.
Sitter Poclain oxå på 754-an som vi haft sen nytt,nu 6500 timmar och absolut inga bekymmer,är lite osäker på storleken på dom,men dom är minsta storleken som fanns,tror det är 500cc på armarna och nånting på 300 i ryggen 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141517 Sitter poclain på 360.2, vi ahr byttt båda nu, den första efter dryga 4000 timmar lite väl tidigt och den andra förra veckan efter 8500 timmar, men det är väl lite mer acceptabelt.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

masterchief  
#141531 Den första motorn höll 3500timmar, sedan har de rasat på löpande band :???:
Verkar som de har kvalitetsbekymmer 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141545 det ringer en klocka i bakhuvudet på mej - sedan gamla SP451tiden, att vi sköt nåra Packboxar, men jag tror det monterades backventiler på DRledningen, sen gick dom rätt länge - typ 6000h..

Kan du ha fått nått som orsakar tryck i DRledningen??

Jag hoppas mina Rexroth 400cc funkar längre än 3500h..

Avatar Fallback

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141553 Där jag jobbade förut så råkade dom klämma drän-slangen när dom stängde kåpan med haveri som följd på SP451.

Kanske är där något spökar?

Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

masterchief  
#141565 Rottne har undersökt ett antal H8or utan att hitta fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

rocky  
#141570 Bytte en på en 05a/402 som gått 11 000 timmar i förra veckan.....Inre läckage dryga 10L/Min

Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

masterchief  
#141574
rocky skrev:Bytte en på en 05a/402 som gått 11 000 timmar i förra veckan.....Inre läckage dryga 10L/Min

Hmmm håller tummarna för att det var något gammalt hyllgods du fick som utbytes....
Nästa haveri blir det o hitta ett begagnat agg o o sno hjulmotorn ifrån känns det som nu :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

rocky  
#141575 Haha jo det är sant men det hoppas jag slipper få reda på det för det är på en lånemaskin så jag blir av med den om ca en månad när den nya h8an kommer som skulle kommit 1a augusti......

Avatar Fallback

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

skogshasse  
#141582 hej vad är det för typ av motor kugghjul kolv radialkolv är det någon som vet

Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

Cruiser_no1  
#141596 När det inte är längre mellan haveriena skulle jag kunna tänka mig att det är nåt fel med flödet in/ur motorn, har du mätt tryck på läckoljan? och flöde? är det en ventil per motor el är dom seriekopplade?
är den ena varmare efter en dags körning än den andra motorn?

Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

masterchief  
#141604 Enligt Rottne så är det inte maskin det är fel på.
Vi hade ute en servicetekniker igår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141858 Inge skit i dräneringen? har vart med om det vid haveri med trasiga packboxar som följd..
Bytte drän slangen å problemet va väck.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjulsmotorproblem Poclain

finskpinne  
#141886 Jag har bytt en 398cc motor på mitt Kesla, men den var 8500 timmar medkörd så jag kan nog inte klaga. Den är det bara att byta en kolv i så fungerar den igen.

Det var en här i trakten som provmonterade ett Logmax aggregat på en Sampo och hade lite för klen dräneringsslang och förstörde packboxen på det viset. Annars har jag nog mest hört bra ord om Poclain...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).