Före och efter jobbet

S vill straffa bilar med stora utsläpp

45 inlägg 16427 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

S vill straffa bilar med stora utsläpp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141359 Det kommer att bli mycket dyrt att köpa en bil som inte klarar miljöbilsgränsen
120gCO2/km.

"Bilister ska beskattas efter hur stora utsläpp deras bilar ger upphov till. Det föreslår Socialdemokraterna i sin kommande skuggbudget, rapporterar SVT Rapport.

De som kör bilar med de största utsläppen ska få en registreringsskatt på upp till 15.000 kronor. De som kör miljöbilar, däremot, ska belönas med bonusar på upp till 25.000 kronor."



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Elfving  
#141362
Zalman skrev:Det kommer att bli mycket dyrt att köpa en bil som inte klarar miljöbilsgränsen
120gCO2/km.

"Bilister ska beskattas efter hur stora utsläpp deras bilar ger upphov till. Det föreslår Socialdemokraterna i sin kommande skuggbudget, rapporterar SVT Rapport.

De som kör bilar med de största utsläppen ska få en registreringsskatt på upp till 15.000 kronor. De som kör miljöbilar, däremot, ska belönas med bonusar på upp till 25.000 kronor."


För det första, detta är enbart en skuggbudget men det kan ge fingervisning om vad som riskerar att komma framöver...
Tyvärr finns nästan bara fågelholksstora bilar under den gräns som anges. Och om bilen är lite större så är den i stället så undermotoriserad att man får växla som en tok för att klara av en omkörning. :smile:

Om man tänker lite på detta så finner man att 15 000 kr är väldigt lite pengar i det läge där man står och väljer mellan nya bilar med tanke på att de ofta ligger runt 300 000 kr med lite utrustning. Så de där omkring fem procenten i rabatt kommer nog bara att påverka de modeller som ligger precis på gränsen till att vara subventionerade. Allt beroende på vad som avses med "bonusar upp till 25 000 kr" kan skillnaden bli större. De köpare som behöver större bil får vackert finna sig i att betala lite extra.

Sedan tycker jag att miljöbilsdefinitionen för närvarande är ett hån. Att köpa en bil som klassas som miljöbil på grund av möjlighet att köra på E85 genererar skattesubvention. Emellertid så har etanolen varit så dyr på slutet samtidigt som vissa bilar är dåliga på kallstart vintertid så folk tankar bensin i stället... På vilket sätt är det en miljövinst?

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

ryared  
#141365 Detta gäller väl bar nya bilar hoppas jag? Jag menar man kan väl inte få en straffskatt i efterhand bara för att man har stor bil?

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Elfving  
#141366
Zalman skrev:De som kör bilar med de största utsläppen ska få en registreringsskatt på upp till 15.000 kronor. De som kör miljöbilar, däremot, ska belönas med bonusar på upp till 25.000 kronor."


ryared skrev:Detta gäller väl bar nya bilar hoppas jag? Jag menar man kan väl inte få en straffskatt i efterhand bara för att man har stor bil?


Min tolkning är att en registrering utförs en gång i samband med idrifttagande av en bil, dvs när den är ny.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141367 "Tyvärr finns nästan bara fågelholksstora bilar under den gräns som anges. Och om bilen är lite större så är den i stället så undermotoriserad att man får växla som en tok för att klara av en omkörning"

Jag tycker att de flesta familjer kan köpa en miljöbil idag.
En VW Passat 140hk Bluemotion är varken liten eller undermotoriserad.
Data:
Lastutrymme 1731 Liter
Max släpvagnsvikt (kg) 1800
Acceleration 0-100 km/h (sek) 10,1

Alternativ1:
320d Touring EfficientDynamics Edition vill ha 0,43 liter diesel per mil och släpper ut 114 gram koldioxid per kilometer. För att ta sig från stillastående till 100 km/h vill den ha 8,3 sekunder på sig (8,0 för sedanen) och toppfarten ligger på 223 km/h (228 för sedanen).

Alternativ2:
Saab har en snåldiesel i 9-3 1,9 TTiD som trots 180 fartfläktande hästkrafter nöjer sig med 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer.

Alternativ3:
Volkswagen har också en i Passat TDI 170hk BlueMotion Technology som fixar 0,46 liter per mil och 120 gram per kilometer.

   TS
Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

ryared  
#141368 Men om man skall släpa runt på ett överlastat 3,5 tons släp så funkar ju inte dom där bilarna.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Elfving  
#141369 Zalman:
Visste inte att man kommer upp i de där effekterna och fortfarande kan anses vara miljöklassad. Ber om ursäkt, jag var inte uppdaterad.
Håller med om att 170 Hk räcker gott på svenska vägar.

Ryared:

De gånger man inte tycker att 170 Hk räcker får man skaffa en bil som inte är miljöbilsklassad och därmed betala en slant extra. Notera att detta är ett förslag ur en skuggbudget (dvs betyder inte ett skit med nuvarande regering).

Jag är övertygad om att de där 15 000 kronorna inte skulle vara ett jätteproblem för den som verkligen verkligen behöver annat än en miljöklassad bil. Tanken i förslaget är snarare att vanliga Svenssons styrs bort från att välja en bil med miljöoriktig motor.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

keja01  
#141408 Det är dieselmotorns högre verkningsgrad som gör att en del nya mellanstora bilar klarar gränsen för miljöbil. Med bensinmotor är det bara småbilar som kan klara under 120g/km.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

New holland patu  
#141409 Jag tycker det är kanon, bort med bränsletörstiga och skitiga bilar!

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

molnia  
#141410 Har själv en Saab 9-3 1.9TiD -06 på ca 150 hästar. Får dra 1400kg med den och har bla dragit min fars husvagn (1370kg) och jag är inte besviken på dragvilligheten. Men att komma under 0,56 som det står i pappret att blandad körning ger är mycket svårt. ligger snarare krig 0,6-0,65L/mil utan husvagn, med husvagn ligger det omkring 0,9L/mil.
Men man är väll lite för gasglad...

Men jag gillar också förslaget.(Undrar om jag hade gjort det för ett halvår sedan när jag inte hade en snål diesel?) Förmodligen inte... :wink:

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141420 Javisst, det är väl bra om försöker få ännu högre fart på utvecklingen mot snålare motorer. Det här förslaget är ju dessutom på nya bilar så alla får ju en möjlighet att anpassa sig i samband med nästa köp. Värre med förslag som är retroaktiva, de är hemska, man liksom sitter där "med skägget i brevlådan"

Användarvisningsbild

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141424 Är det sant? Vill sossarna höja skatten!?
Vilken genuin chock. Not.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

ryared  
#141425 Man får väl passa på och köpa en sista fet amerikanare då.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

mannen  
#141437 http://svt.se/2.22620/1.2552860/s_vill_ ... tadsjeepar

Det är inget fel i att ge en liten bonus till den person som vill köpa en miljöbil. Men måste man använda piskan för de som inte vill eller inte har möjlighet att köpa en miljöbil?
Vi betalar ändå så mycket i skatt och avgifter att man inte ska behöva bekosta miljöavdraget med en ny avgift.

Avatar Fallback

Re: S vill straffa bilar med stora utsläpp

Robertberg  
#141440 Är det inte ganska fantastiskt att ord som "stadsjeep" fortfarande lever kvar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).