Servicebyggnader

Minsta vinkel på plåttak?

9 inlägg 72989 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minsta vinkel på plåttak?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141429 Jag har nyss travat upp två rätt stora högar nysågat virke längs en uthusvägg, tänkte då först jaga rätt på begagnad plåt och täcka virkeshögarna. Nästa plan var att ställa någon form av stolpar så plåten inte ligger direkt på virkeshögarna.
Nuvarande plan är att göra ett högt skärmtak ~35m² fäst i väggen och ståendes på tre stolpar längst ut. Jag tycker sista planen verkade bra så jag gjöt en sex meter lång betongkant med tre ingjutna stolpfästen i förrgår, så man inte bara sitter och planerar.

Tanken är att det ska bli så högt att man t.ex kan parkera en traktor där sedan.
Taket på befintliga huset är av dålig papp, planen är att samtidigt lägga plåt på detta, samt då montera en liten fotplåt längst ner och så den nya skärmtaket direkt under fotplåten.
Har nu riggat upp en planka och bräda för att få ett hum om hur höjd och vinklar blir, just nu ser det skapligt ut, rätt flackt men ändå fall.
Mätt med ett långpass så är fallet 14 cm/meter.

Vet någon vad lägsta rekommenderade taklutning är för vanlig tp18, jag har sett lite olika siffror?
Vad motsvarar mina 14 cm/meter i grader?


Senast redigerad av D Brown tis 13 dec 2011, 20:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minsta vinkel på plåttak?

Sti  
#141430 Om ena längden är 100 och den andra 14 och vinkeln är 90grader mellan de , så är spetsvinkeln 7,96 grader.

Avatar Fallback

Re: Minsta vinkel på plåttak?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141431 Tack som fan :grin:

Jag har läst både 5 och 7° som lägsta lutning, då är man ju rätt så rätt ute.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minsta vinkel på plåttak?

halvproffs  
#141433 Tänk på att det kan bli stora mängder snö på skärmtaket om/när snön åker av från den högre delen. Överdimensionera!

Avatar Fallback

Re: Minsta vinkel på plåttak?

wigge  
#141499 14 grader som minst rekomenderas för plåttak.

Avatar Fallback

Re: Minsta vinkel på plåttak?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141564
wigge skrev:14 grader som minst rekomenderas för plåttak.


Snickare jag pratat med säger 7°.
Lindabs monteringsanvisning säger 5° som minsta lutning, under 14° måste överlappet vara längre och tätningsremsa användas.

Jag bestämde mig för 13 cm/meter, borde bli dryga 7°, siktar på att slippa skarva plåten, måste jag skarva så lägger jag skarven i takfoten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minsta vinkel på plåttak?

Sti  
#141603 13cm pr meter ger 7.4° lutning

Avatar Fallback

Re: Minsta vinkel på plåttak?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143875 Köpte plåt igår och skruvade upp den idag på det flacka taket.
Byggmax 0,4 mm "folieplåt" kostar 74:95 kr
0,5 mm i längd 2 till 5 meter med 0,5 meters intervall hos en plåtfirma kostade ca 4 kr mer.
0,5 mm i valfri längd upp till 7 meter hos plåtfirma som korrugerade själva kostade ytterligare ca 4 kr mer.

Jag köpte 7 plåtar á 560 cm och 24 plåtar á 258 cm.
Effektiv hastighetsbegränsare att köra 560 cm långa plåtar på en enkelaxkad kärra, direkt över 80 km/h blev det otrevligt. #:-s

   TS
Avatar Fallback

Re: Minsta vinkel på plåttak?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150601 Så här blev taket, jag tycker i.a.f att det blev bra :grin:
Takytan blev ungefär 40m², fri höjd ca tre meter.
Takbjälkarna är 7 st 50*250 med en 50*150 limmad och skruvad på platten undertill, ovanpå detta en 10 mm fukttålig emballageplywood från indien, sedan 20 mm ströläkt längs takbjälkarna och 50*85 skruvreglar på tvärs.
Stolparna är gjorda av tre st 50*150 som är limmade och skruvade, 45°-strävorna är infällda upptill och nedtill i överliggare och stolpe.
Huset det ansluter mot är timrat och rakt så brett skärmtaket är, andra halvan byggt med stolpar och reglar och är i dåligt skick. Främre halvan ämnar jag riva och bygga upp igen i någon form i framtiden, det var därför skärmtaket blev i just den bredd det är.
Nu lade jag nytt plåttak på hela gamla huset eftersom mitt virkeslager där i mådde dåligt av takläckage.
En tanke är att riva främre halvan och där bygga sig ett pannrum istället, då borde man göra en fortsättning på skärmtaket utan gjuten kantbalk så man kan köra under med traktor för att ställa in vedpallar in i pannrummet........planer :roll:
Takfallet har i.a.f bra vinkel för solfångare......ännu mer planer :roll:
(fattas en bräda och hängränna längst ut på bilden)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).