Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avestavagnen ms 38?

114 inlägg 55455 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#141269
Hema skrev:Nolltax AB: Japp har man inte flyttbar boggie, fårman bara anpassa sig precis som du skriver! :) Fast när man åker nedför vill man nog allt att man har lagt stockarna mot gringen, för annars kan det nog smälla till och vips har du en helt annan viktbalans i ekipaget.. :)

ryared:
Dragstången skall minst vara rak, för att bibehålla markfrigång, den är näst intill obefintlig o särskillt med stödhjulet på (fast stödhjulet kan man såklart koppla bort). Kanske kunna erbjuda en flxibellösning, där man kan vända draget upponed, så man kan passa fler ATV:er.
Hydrauldriften är kanon, så man kan ha kedja, men samtidigt såsom jag såg det var det bara drift på bakre hjulen av boggien, vilket (jag gissar) antagligen är sämre mot en med robsondrift på lera, även med kedjor, tills du sätter på band...
Kranen Ja jag vet inte.. mowi vs. vikkran.. både för och nackdelar. Kanske mer fördel då en ATVvagn inte klar större stockar utan får dra in dem, vilket mowikranen skall vara bra på.
Vagnen Jag gillar att vinschen sitter på vagnen o inte kranen (fast ett fäste för att ha ett block/talja på kranen kanske skulle göra vinschen mer flexibel), så slipper man belasta den, samt att stödbenen hydraulkolv sitter jämte och inte utanpå, som på många andra, utifall att man skulle råka få en stock mot vagnen, så går inte kolven sönder.. Gillar att det är skivbroms, lätt att rengöra (antar jag), men bromsoket kanske skulle suttit på toppen, men det är väl bagatell. Samt bra att driften kopplas ur om ATVn kör snabbare.
Hydraulpaket Jag gillar att det är låga handtag (långa handtag gör det väl bara jobbigt att lyfta upp paketet på ATVn, som att jmfr. flyttlådor med handtagen högt upp, så man slår i knäna hela tiden, såvida man inte lyfter upp lådan o får kramp i armarna ist. :P , samt att det bara är två slangar, jmfr. med avesta och kranman som kör med 4-5st? mellan paketet och spakarna.

Funderingar:

Driften, finns det några band att få tag i ??, om inte så skulle jag vilja se ett test som bevisar att kedjor på ett hjulpar är bättre än robsondriften, annars är det inte något direkt vinst med att kunna köra med kedjor..

Hydralmotor & pump, skulle jag vilja se annat alt. med Hondamotor eller bättre :) + 2-Spak

Vagnen, jag ogillar när det börjar rosta på en tämligen oanvänd vagn och då på delar som inte är utsatta vid körning. (vinsch och låda/burk jämte). Att bulten som låser kolven för ramstyrningen är felvänd är väl bara ett monteringsfel, samt väldigt lätt att fixa själv. Dragstången kanske var just på detta exemplar, då Mikael hade sett flera vagnar för någon månad sedan, men nu fanns bara denna vad jag såg och Staffan sa inget annat.

Slutligen så saknar jag dokumentation för att rättvist kunna jmfr. denna vagn mot övriga. Jag vill inte dömma ut denna vagn, utan jag gillar att det finns fler alternativ på marknaden. Jag gillar vagnen med broms o hydrauldriftfördelarna och särskillt om det finns lämpliga band till (som måste vara enkla att montera av och på, för vägtransporter).


Det var en bra redogörelse hema verkar som du tänkt på det mesta. En sak som jag undrar med driften är om den är starkare. Det känns som man tappar lite effekt när man pressar ner en rulle hårt mellan hjulen. Medans navdriften går fritt så att säga.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#141272 Tackar för det ryared :)

Angående driften så antar jag att de har dimensionerat att driften skall klara av en fullastad vagn (timmer upp till grindkanten) i ca 10% lutning? blir det för brant får man väl lasta av lite.
Sedan är väl frågan hur snabb vagnsdrift är.

Kanske skulle ta o kontakta Mowi och se om man kan komma över en massa matnyttig info.

Ett förslag inför nästa större mässa vore väl att låta Avesta, Kranman, Mowi och XYZ tävla mot varanda :)
Kanske några här skulle kunna utmana varandras ekipage o lägga upp på youtube? :)

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141278
Hema skrev:Ett förslag inför nästa större mässa vore väl att låta Avesta, Kranman, Mowi och XYZ tävla mot varanda :)
Kanske några här skulle kunna utmana varandras ekipage o lägga upp på youtube? :)


En väldigt bra idé! :-bd

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#141318 Åter till driften, varför sätter man driften på bakre hjulparet. Känns som att sätter man driften fram i stället så klättrar ju boggin bättre.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#141327 I kombination med att ATV:n driver så gissar jag att bak är bäst, samt bättre att ha bromsen på de främre :)

Hittade detta http://www.vreten.no/pdf/broschyr_skog_ny_2007.pdf Vreten i Norge 2007, scrollar man ned så kommer man fram till en vang som liknar väldigt mycket Malwa/Mowi-vagnen. Där finner man lite data över kranen (och jag misstänker att det är samma) och då skulle jag nog välja en vanlig kran framför denna. Det är väl inte för inte som skotare kör med vikarmkranen. Står att det är elvinsch och det går bort! :P

Finner man passande band, kanske jag skulle välja Malwavagnen med Avesta 38-kranen? :)

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#141344 Jag skulle ta ms38 med Kranman 4,4m kran isf ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#141354 Nu går det inte att hitta (eller jag finner inte) info på 4,4kranen, men Avestas 4,2 är svagare än 38:an så.. Men det är underbart att finna favoritdelar hos olika fabrikat, alltid lika irriterande :)

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Nolltax AB  
#141373 Alltså... Jag har några utförslup som farsan min vägrar ta.
Aldrig fått nått lass smack i grind. Hur kör ni?
Men visst. Ska ni bränna utför Åreskutan så kapa 4,5 metersstock då....
Eller kapa några enmetersbitar å lägg på tvären bakom grind....
Eller dra ett spännband runt hela alltet så det ligger still när ni tar sats utför Holmenkollen.....

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Nolltax AB  
#141374 Osökt tanken går till friskusarna som söker göra frivolt med snöskoter.
Någon lyckas å peppar alla andra.
Fast dom landar på huvudet med skoter tung över rumpan....
Undrar när vi på Youtube får se en fyrhjuling med fullastad griplastarvagn göra en frivolt?
Ty se lär vi få....

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

mozart2011  
#141386 Finns det överhuvudtaget band till MS 38:an eller Kranman T1900 exempelvis?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#141400 Nej det finns det inte, funkar inte med drivrullarna.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#141432 Ptja, med ett (eller två frihjul) ovanför drivrullen så kanske :P Men det blir nog bökigt :)
Men är det någon som vet någon som kan ha band som kan passa en Malwavagn?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Henrik Petersen  
#141439 Malwa var ju ÅF ett tag, så kolla evt med swetrack.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

mozart2011  
#141456 Tyckte väl det att det inte skulle finnas! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#148060 Ingen som köpt eller provat MS 38 ännu?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).