Servicebyggnader

Larm och övervakning

23 inlägg 27262 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Larm och övervakning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140926 Har länge funderat på att sätt larm och ev någon kamera i laggårn, och i och med ett inbrott häromdagen har funderingarna åter uppstått.

Har ni några bra tips på bra och billiga larm och kameror?

Ett larm som för det första drar igång en siren och för ett jäkla oväsen, som förhoppningsvis skrämmer bort inkräktaren.
Och som kanske till och med kan ringa upp mig vid larm.

Att skicka larmet till vaktbolag känns meningslöst då det tar lång tid innan dom är här...

En eller ett par övervakningskameror som filmar vad som händer...
Skall klara mörkerfilmning, ett enkelt sätt att kolla av filmen så man slipper att kolla igenom timmtal där inget hänt... utan kan komma direkt till det intressanta, kanske till och med en funktion där man kan kolla av kameran på distans via nätet...

Någon ide?


Senast redigerad av Zixten ons 28 sep 2011, 22:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Larm och övervkning

ryared  
#140928 Det du skall tänka på med kamera är att det krävs tillstånd annars kan du råka illa ut. Sen vet jag ju inte om det behövs tillstånd om du skall filma i ladan men utanför så behövs det.

Användarvisningsbild

Re: Larm och övervkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140930 Antar att det inte behövs i ladan, och främst är det väl ett larm jag skall ha, men kan man få till en bra kameraövervakning och få en bra bild på de som gör intrång är det ju en fördel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Larm och övervkning

ryared  
Avatar Fallback

Re: Larm och övervakning

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140947 http://www.yoyomotion.com/yoyocamsvensk.html

Användarvisningsbild

Re: Larm och övervakning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140949
Zalman skrev:http://www.yoyomotion.com/yoyocamsvensk.html


Verker ok.
Men vad jag kan se kan man inte bygga ihop flera (?) utan att man har ett simkort i varje... Kostar runt 2 - 2500kr med...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Larm och övervakning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140960 Hittade något här....
http://www.homealarm.se/product_info.ph ... cts_id=111

Kan detta vara något att ha tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Larm och övervakning

elis  
#148389 Det verkar som man får filma där allmänheten inte har tillträde och det är ju ens egen mark, så det borde vara lagligt att filma utomhus. Det jag för egen del vill uppnå med kameror är att avstyra åverkan på och intrång i lokaler och maskiner vilket är såväl dyrt som obehagligt.

Jag har tänkt mig att upprätta en yttre första larmlinje med hjälp av kameror med rörelsedetektion, när kameran registrerar rörelse startar inspelning och bild och ev ljud sänds till valda media. Dessutom varnas inkräktaren (om möjligheten finns i kameran) med röstmeddelanden att intrånget är upptäckt, filmat och att larm ringts. Man varnar också för att ytterligare intrång kommer att utlösa kraftiga ljus- och ljudalarm.

Andra larmlinjen utgörs av vanliga standardsensorer på byggnaderna vilka vid påverkan utlöser ovanstående ljus- och ljudlarm.

Fastighetens/tomtens normala entrevägar skyltas så att det klart framgår att området är kameraövervakat. Jag har inte stött på några kameror/larm som varit både bra och billiga, i mitt fall kommer första linjen (3 kameror) att gå på 6-10 tusen beroende på val och kameraspec. Det får man ju då ställa i relation till värdet av att slippa påhälsning.
Jag tror att om man lägger krutet på täckande och effektiva kameror så kanske man kan hoppa över steg två.

Ett problem som jag fastnat lite på är hur få allt att fungera i åskoväder, jag har för vana att koppla ur allt från el och internet för att slippa köpa nytt varje gång det blixtrat lite. Någon som har funnit säkra och helst själv fått testat åskskydd?

Användarvisningsbild

Re: Larm och övervakning

bem1965  
#148400 Hej,

Som Elis skriver finns det inga bra och billiga övervakningssystem.....

Har tänkt installera följande själv efter rekomendation från andra och klokare...

Vid infart: Utomhusbelysning med IR-detektor.
Innanför alla ingångar till ekonomibyggnaderna, IR-detektor kopplad till belysning.

De som redan har detta har god erfarenhet av avskräckande effekt. Fördelen är att man själv får ljus automatiskt när man går in i byggnaderna och att det släcker automatiskt.

Vill man sedan ha kameraövervakning så måste man nästan ha belysning ordnad på något sätt ändå. De billiga kamerorna kan inte ta bilder på normalrörliga tjuvar, det blir bara sudd. Sen skall man inte glömma att de flesta bovar är listiga nog att lära sig att äta hjälpligt med kniv och gaffel, och därför även klarar att dra ner mössan och upp halsduken.

Som så ofta i när man tänker i dessa banor är det klokt att tänka igenom vad man vill uppnå! Slippa påhälsning av oinbjudna....
Glöm inte att diskutera med försäkringsbolag, de har mycket information om larm, övervakning och avskräckning.

Själv kommer jag köpa billiga kameror som tittar på bostadshuset och ekonomibyggnaderna för min egen skull (nerdfaktorn ej att förglömma) bor 25 mil från gården så det finns skäl att kunna ta en titt :-)

I bostadshuset har vi larm.
/Lars

Avatar Fallback

Re: Larm och övervakning

AndersNor  
#184747 Hej.
Jag vet inte om den här tråden är kall. Men jag har letat runt efter larm och övervakning och hittat billigt på http://www.aleka.se vet inte om man får skriva länkar här, men det är en bra sida'

Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Larm och övervakning

vetinte  
#184803 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Larm och övervakning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184814
vetinte skrev:Finns en änkel lösning: en ir koplad till en KSB tex.


Jag blev tvungen att googla KSB, verkar vara en tillverkare av pumpar.
Vart ämnar ni pumpa buset då, till grannen?

Avatar Fallback

Re: Larm och övervakning

AndersNor  
#184817
D Brown skrev:
vetinte skrev:Finns en änkel lösning: en ir koplad till en KSB tex.


Jag blev tvungen att googla KSB, verkar vara en tillverkare av pumpar.
Vart ämnar ni pumpa buset då, till grannen?


Haha

Användarvisningsbild

Re: Larm och övervakning

vetinte  
#184893 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Larm och övervakning

Tosca  
#184915 Ändra till dubbelpipig hagelbössa...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).