Vedmaskiner, flishuggar

Hur undviker ni sorkpesten?

6 inlägg 5551 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur undviker ni sorkpesten?

Norrlänningen  
#140779 Att det är gott om råttor och möss i år är det nog ingen som missat. Jag har precis börjat att stapla in veden i vedhuset och det är jävligt mycket råttskit i veden. Det har blir inte roligt att elda tänker man.
Idag hade jag ett sådant där enkelt munskydd, typ engångs då jag jobbade med veden. Men det känns som att jag måste skaffa en seriös andningsmask för det var förjävligt så mycket skit det var i veden.

Någon annan som har problem och hur löser ni det?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hur undviker ni sorkpesten?

totte  
#140799 Beror på vad det är för odjur du har i veden, jag har för mig att det är åkersorken som kan dra sorkpesten. Är det vanliga möss så skall det inte vara nån fara. Men kolla med apoteket vad du bör ha för munskydd för att skydda mot virus. Själv har jag hållit på med veden här i över 20 år och föstås hittat nåt bo varje år men hittills inte drabbats. Är väl som min far sa: Stollar har tur!

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker ni sorkpesten?

Skogshuggarn  
#140817 Sök på: "Nepropathia Epedemica", om du vill veta mera, men pesten sprids via sorkens exkrementer och damm som du andas in, så ett tätslutande munskydd är ett fullgott alternativ.
Ved är inte värst, utan största riskgruppen är lantbrukare som tex håller på med gammalt hö eller foder.

Avatar Fallback

Re: Hur undviker ni sorkpesten?

axwell  
#140845 Urinen från främst sork, (skogs- och åkersork) men även andra gnagare kan sprida viruset.
Ungefär tre veckor överlever det i naturen, sedan minskar risken för att smittan drabbar oss.
Även råttskiten kan innehålla eländet men det dammar inte upp lika förrädiskt torkad urin.

Avatar Fallback

Re: Hur undviker ni sorkpesten?

storån  
#140852 Hade sorkpest i våras, inte trevligt.

Användarvisningsbild

Re: Hur undviker ni sorkpesten?

Skogshuggarn  
#140856
storån skrev:Hade sorkpest i våras, inte trevligt.


Enda fördelen är att du numera är immun mot sjukdomen. :wink:

Vad tror du var "smittkällan", om man nu bortser från själva sorken?.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).