Vedmaskiner, flishuggar

Spånsug till vedmaskin, Vilken?

9 inlägg 9229 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spånsug till vedmaskin, Vilken?

jonathanA  
#140720 Tjenare Tjenare Vedvänner!
Jag skall köpa spånsug till vedmaskinen och undrar om någon har en åsikt i detta ämne?
jag hade tänkt att ha en eldriven, eftersom jag bara står och kör på ett å samma ställe!
Kisa säljer en 220v för 2800kr +slang! verkar prisvärt, funkar den bra tycker ni?

ha d gött hej



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140736 Till vårt sågverk har vi en gammal fläkt från ett tröskverk.
Vi får dock ösa spånen i den, men så mycket spån blir det väl inte av en vedkap?
Tänk på att spån från kedjesåg går tungt att blåsa.

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

jonathanA  
#140740 Nu beställde jag en spånsug från Kisaved.com! :smile:
Hoppas den ska funka bra!
Jadu det blir allt en del om man kör några timmar, drygt en kubik på en dag ungefär om man kör 30cm ved!

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

RICKE3  
#308343 Hur gick det med spånsugen? Funderar också på att köpa en.
MVH Rickard

Avatar Fallback

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

gue  
#309481 Hej jag har en pilkemaster evo 36 och där samlas all spån inunder maskinen så till sist blir det så mycket att armen till svärdet går tungt så jag skulle vilja ha en spånsug som tar rätt på all spån,
då maskinen är traktordriven så har jag ej tillgång till el, kan man ha någon typ av fläkt med hydrauldrift och isåfall var kopplar man in den eller kan man sätta en remskiva på kraftuttagsaxeln och dra fläkten via en rem?
PS till er som har problem med stockmatningen nu finns det en hydrauldriven rulle att köpa som monteras på stockbordet.

Avatar Fallback

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

Rolfnilsson400  
#309483 Tänk på att ha så korta spiralslangar som möjligt, släta metallrör har mycket mindre motstånd

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309502 Bör man ha fläkten nära sågen eller kan den vara halvvägs dit den ska blåsa?

Användarvisningsbild

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

stegmaster  
#309525
gue skrev:Hej jag har en pilkemaster evo 36 och där samlas all spån inunder maskinen så till sist blir det så mycket att armen till svärdet går tungt så jag skulle vilja ha en spånsug som tar rätt på all spån,
då maskinen är traktordriven så har jag ej tillgång till el, kan man ha någon typ av fläkt med hydrauldrift och isåfall var kopplar man in den eller kan man sätta en remskiva på kraftuttagsaxeln och dra fläkten via en rem?
PS till er som har problem med stockmatningen nu finns det en hydrauldriven rulle att köpa som monteras på stockbordet.



Det normala er at man använder traktorens hydraulik om man kör med hydraulisk flakt.
Vil du kunna ta hand om alt spån, får du se til at ha en snabbkoling på slangen där spånet normalt kommer ut vid sågning, sen kan du lossa slangen snabbt och använda den som "damsugare" rundt maskinen.

Detta er flakten som passer min maskin.
Oljeflödet til flakten er minimum 15l/min.(1tryck och 1 öppen retur)
http://www.dalen.no/#/2041

Avatar Fallback

Re: Spånsug till vedmaskin, Vilken?

gue  
#318940 Hej kollade priset på spånsugen från Dalen , över 10000+moms + frakt från Norge finns ej att köpa i Sverige enl säljare på Dalen så det är mycket pengar för mig finns det något billigare?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).