Trädfällning (arborist)

Tips om trädfällning

42 inlägg 31293 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#140045
åberg skrev:
storån skrev:Nu ligger den.

Eftersom du inte skriver att det gick snett får man anta att det gick bra? :smile:

Tillägg: Vad var det för vinsch?


Det gick perfekt, gruvat mig i onödan. Men är man nybörjare så....

http://www.jula.se/handvinsch-med-wire-och-krok-334065

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

åberg  
#140056 Kan tro att du gått igenom fällningen i tanken några gånger innan. Alltid skönt när det går som det ska. :smile:

Hur såg stubben ut? Mycket röta? Bilder?

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#140060 Ska fixa bilder.
Kapade ganska högt upp, på 1.3m kanske.
Där var den istort sett helt frisk, möjligtvis en tendens till röta? (mörkt område).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Mäki  
#140486
jd6630 skrev:har du en lastmaskin så tar du pallgafflar o så en nykter polare i hytten, du sågar o han har stammen mellan hornen, när de börjar knaka i stammen då puttar han va lastaren pallar o trädet ligger. gillar den metoden bättre än armen på grävaren för ett träd kan glida eller så kan armen göra de.


Viktigt är att han som skjuter på inte har något tryck på fören trädet själv börjar falla.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

skogshasse  
#140509 hej jd6630 hur ska trädet kunna glida när man använder en grävskopa med tänder som trädet fastnar mellan har fällt mycket träd på det viset efter väg i 08regionen grävarn stod på asfalt och tryckte trädet in på tomten sen kunde jag kvista utan problem mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

jd6630  
#140511
skogshasse skrev:hej jd6630 hur ska trädet kunna glida när man använder en grävskopa med tänder som trädet fastnar mellan har fällt mycket träd på det viset efter väg i 08regionen grävarn stod på asfalt och tryckte trädet in på tomten sen kunde jag kvista utan problem mvh hasse



Ja har me fällt träd på de sättet. fällde en stor alm som stod i en alle. men allt kan misslyckas o de gjorde de för min del, då tanden på skopan knäcktes o tädet börja vrida sej mot elledningarna, hade som tur va L70 me skopan ute osse så puttade rätt me den.
så nu mer blir de lastmaskin o pall gafflar

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

herjman  
#140582 Viktigt som sagt att inte föraren i maskinen trycker på förens brytmånen är lagom tunn och trädet nästan själv skulle ha fallit om det var rakt.
Har gjort detta och föraren var lite för ivrig med tryckandet och trädet (40m ask) höll på att spjälka sig, det blir en fin käftsmäll om man inte är vaken..

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

jd6630  
#140583 för en del år sen fällde vi en död alm. stod fint i hörnet mellan några åkrar så va bara o kapa. hade en kompis me ute o ja såga
de knka till o trädet börja falla, då hoppar o viftar kompisen som en galning o pekar uppåt o ja tittade osse upp. då va hela kronan på väg rakt ner, undrar ni va ja gjorde??? ja sprang

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

herjman  
#140589 Haha ja det är väll därför man ska ha hjälm när man sågar...om det nu hjälper =)

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

jd6630  
#140590 mm ja hade visserligen både hjälm o visir men ville ente testa hållfastheten me hjälmen på huvet
träd e farliga saker o ännu farligare när dom e döa o torra

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

herjman  
#140594 Sant!

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

perbyl1  
#198894 Håller med TH, en fyrhjuling hjälper föga utan förankring om den skulle ge sig åt fel håll. Negativa momentet blir stort om man bara fäster 6 meter upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).