Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hyggesplog

38 inlägg 22433 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyggesplog

Valmet 941  
#140448 Filmer från 60talet nångång







de är då bland de fränaste jag har sett iallafall :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesplog

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140450 så höll dom på här uppe på 60- 70-talet

Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

Valmet 941  
#140452 okej ja dom har ju kört så ganska mycke runt Orsa på 60talet

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

dexter  
#140468 Ett annat sätt å dika?

Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

Kalajsen  
#140471 Jag som inte kan så mycket i ämnet undrar varför de kör med en plog i skogen, vad är meningen?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplog

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140475
Kalajsen skrev:Jag som inte kan så mycket i ämnet undrar varför de kör med en plog i skogen, vad är meningen?



Läste lite i en bok som heter skog i förändring
Där stog det att sca använde hyggesplöjning för att dränera oc skapa bättre förutsättningar för plantor att växa på ytförsumpade och frostlänta marker, plantorna fick förbättdrad växtplats på de upphöjda tiltorna dvs högre marktemp och mera näring...

Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

dexter  
#140476 Med andra ord så är de en dikesmaskin och markberedare i en

Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140478 En minst sagt brutal markberedningsmetod. Men de fick skog att växa där ingenting hade växt förut.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplog

Skogshuggarn  
#140483 Ledsam mark att röra sig på!, men visst blev det skog i dessa "diken".

Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

Kalajsen  
#140487 Hur stort mellanrum brukade det vara mellan dessa "diken"?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplog

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140496 upp till två meter vad jag har sett på bilder

Bild

Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

Kalajsen  
#140498 Men i den takten måste det då ta en väldigt lång tid...

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplog

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140502 beror ju på marktyp och plogdjup, men det går inte fort när den bara gör en fåra åt gången, men det har kommit upp mycket fin skog efter plöjningen det är en sak som är säker, stog i boken att skog planterad på hyggesplöjd mark växer dubbelt så fort än på hyggen som har markberetts med fläck harv eller högläggare, på

hyggen som planterats utan markberedning tar växer 6-8 ggr långsammare än hyggesplöjd mark har jag för mig det stod
där ser man redan värdet av markberedning

hyggesplöjning blev förbjuden enligt skogsvårdslagen 1994

kanske är därför jag kör sån grov contorta då 25- 30 år gammal o väldigt ofta har en medelstam på mellan 0,09 och upp till 0,14 det skulle va intressant o veta mer om trakterna hur dom föryngrades :)

Avatar Fallback

Re: Hyggesplog

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140552 kan inte vara roliga diken att åka i när det var dags att gallra?
Har gallrat där en grävmaskin höglade och hade grävt alldeles för djupt det var inte speciellt kul.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplog

Skogshuggarn  
#140561
huggarn82 skrev:beror ju på marktyp och plogdjup, men det går inte fort när den bara gör en fåra åt gången, men det har kommit upp mycket fin skog efter plöjningen det är en sak som är säker, stog i boken att skog planterad på hyggesplöjd mark växer dubbelt så fort än på hyggen som har markberetts med fläck harv eller högläggare, på

hyggen som planterats utan markberedning tar växer 6-8 ggr långsammare än hyggesplöjd mark har jag för mig det stod


Hade jaktmark i mitten på 80 talet i ett hyfsat stort område som delvis hade hyggesplöjts, och där körde man gallring - ifjol. :surp:
Rör sig alltså om runt 30-35 år, och då bör det i sammanhanget påpekas att plöjningen gjordes på väldigt svaga boniteter.

Däremot ser det ju ut som någon idkat "skyttegravskrig" på marken, så det tar nog åtskilliga årtionden innan det sas "jäst igen" någorlunda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).