Uppvärmning

Vedröstning.

28 inlägg 16675 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

halvproffs  
#83987 Det som jag tycker har gett mest värme var gamla grova äppelträd som jag tog ner för antal år sen. Har även en gammal syrenhäck som jag börjat titta snett på :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

Torgny  
#95111
axwell skrev:
Famag skrev:Syren används som räfspinnar, i vad vi kallar harv. Kratta på rikssvenska.


Olika seder, rönn trodde jag var vanligast i höräfsa, barka, torka ett dygn, fintälj, sätt fast.


kan inte låta bli att lägga mej i men min morfar använde alltid ask till räfspinnar rönn duger knappt till att elda med lågt värmevärde

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

axwell  
#95156
Torgny skrev:kan inte låta bli att lägga mej i men min morfar använde alltid ask till räfspinnar rönn duger knappt till att elda med lågt värmevärde


Kan du ha förväxlat rönn med något annat trädslag? I större delen av Sverige är ask inget träd som offras till räfspinnar. Energiinnehållet är dessutom lägre i ask än i rönn!

http://www.angsjodal.se/ved.html


TrollKungens avatar
Reg: Apr 2008
Inlägg: 2 206

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
http://www.ved.se är en bra källa i den här frågan.
Speciellt http://www.ved.se/Vedfakta.htm .

Snabbt svarat och en bra sida, tack så mycket.
-Men är det inte lite tråkigt med en länk bara?

Energivärde per fast kubikmeter ved i kilowattimmar (Kwh)
Trädslag - Energivärde
Rönn - 3190
Bok - 3000
Ek - 2900
Ask - 2900
Lönn - 2800
Björk - 2650
Klibbal - 2350
Tall - 2350
Asp - 2000
Gran - 2000

Jag tog mig friheten att klipp & klistra lite.

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

frasse  
#95766
Famag skrev:Syren används som räfspinnar, i vad vi kallar harv. Kratta på rikssvenska.
Tror också att det är bra värmevärde i syren, den är då varje fall tung.

Har du satt upp "mågfälla" redan?

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127143 Ser inte bok med nånstans? Absolut det bästa att elda med, vi har rätt mycket bok här nere också, iallafall i klass med eken.

Jag vet, gammal tråd...

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

Kjell S  
#127144 Mest energivärde - fågelbär.
Päronträ är väldigt hårt, använt som gångjärn i träskåp mm

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127185
halvproffs skrev:Det som jag tycker har gett mest värme var gamla grova äppelträd som jag tog ner för antal år sen. Har även en gammal syrenhäck som jag börjat titta snett på :wink:


Rensa ur den, det har jag gjort med min, jättebra att elda med men det kan ju bli lite svårt att få ihop några kubik :grin:

I den här länken som Mangan skrev om tidigare i tråden så finns lite energidata:
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Ett litet utdrag med trädslagen i fallande ordning (det är lite stökigt att bara kopiera tabellen):
Syrén 4540 kWh/m3f
Ek 3600
Äpple 3180
Rönn 3100
Alm
Lönn
Ek (lite röta)
Björk
Tall (kådrik ved)
Ek (mycket röta)
Sälg
Alm (lite röta)
Tall (högre densitet)
Gran (högre densitet)
Tall (hustimmer)
Gran (fast brunröta)
Torrgran
Asp
Al
Gran (lägre densitet) 2080
Tall (lägre densitet) 2000
Tall (lösröta)
Alm (mycket röta) 1720
Gran (lösröta) 1600

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

izvek  
#140370 Har fått ta del av några kubik syrén, som blev flis, ska bli intressant att elda med i vinter.
När man körde dom lite större träden genom flistugg så fick traktorn jobba på rätt bra, så nog är det ett hårt och tätvuxet träslag med mycket energi innehåll. tror jag ska odla upp en syrénskog =D fin och blommar mycket =D

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

loppan  
#140377 Lite som att jämföra äpplen med päron bara veden är frisk ock riktigt torr,minst två år.

Jag har dock eldat lite En imellanåt,verkar vara högt värmevärde.

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

izvek  
#140398 Äpllen päron. tänkte mer mellan björk å syren är det rätt stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

j-eg63  
#140400 "Loppan". Du har alldeles rätt torka veden två säsonger då behör man inte torka veden inne i pannan :smile:

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148538 En och grangrenar är inte dåligt, men det bästa är om veden är ordentligt torr - oavsett sort.

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

rca1959  
#154175 Har eldat massor med vältorkad alm genom åren. Toppen! Tyvärr börjar den ta slut............

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).