Skördare

Lillebror

815 inlägg 352297 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139900 Vad tros om nåt sånt här för lite gallring/vedkörning?

http://www.blocket.se/dalarna/Skodare_L ... ca=1_9&w=0

Får man spendera mer tid med skiftnyckeln eller köra? Att det blir skruva i en gammal maskin är ju klart men hur mycket? Har läst det lilla som är skrivet om dom och vad det verkar är chassit vekt men är ju fixbart. Är det nåt annat som spökar och kostar en årslön?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mr_turbo  
#139918 Har en sån fast lite nyare. förstås så är det lite svets på den i chassit men kan man meka själv så kan det vara kul. du får nog räkna med lite skruvande i början

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140075 Får se när den kommer hem:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

Skogshuggaren83  
#140079 Far hade en sådan för många år sedan.
Till chassit fans det svetsplåtar kolla om de sitter där då är det ok.
Kranen ville spricka men lätt att förstärka, plattan under vridhuset likadant.
Men det största problemet var elkablarna i kran, de oxiderade när den stod stilla.
Vi hade problem med ett alu-block under hytt tror det var till servo tryck som sprack några gånger.
Motorn sitter lite tråkigt till men man utväcklade en extra led i armen tillslut :???:

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140120 Har förstått att chassit är i vekaste laget så om det inte är gjort ska det göras. Är lite elproblem på den bland annat sågen går inte och som du säger har maskin stått i ett år ungefär. Var lite andra mindre elfel som jag misstänker att det har ärjat eller jordfel. Saker går ju sällan sönder av sig själv stillastående. Hoppas jag :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140121 Har förresten en MF 1200, Patu 30 med fällhuvud och en Mowi 675 till salu :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142298 Nu står den på gården! Chassit är förstärkt så det kanske håller ihop en stund då. Däck lär inte behövas heller då dom var i nyskick och det följde med 2 i reserv på fälg. 2 gasolvärmare var med åxå plus att jag har en sen tidigare till skotaren så man borde ju få ihop en som funkar.

Har börjat med att riva ut vridpotten till arbetsvarvtalet för uppmätning då den verkar ha gjort sitt. När man vrider så vandrar varvtalet mycket och ibland dör den helt. Sen verkar det vara vajsing i knappen som man trycker in för att aktivera arbetsvarvtalet. Sågen går inte heller men valsar och knivar funkar.


Är det nån som vart med om liknande elfel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#142300 Du får gärna berätta om utvecklingen. Är i köpa tankarna på en gallringsmaskin så meddela gärna när du provat lite

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142302
mashun02 skrev:Du får gärna berätta om utvecklingen. Är i köpa tankarna på en gallringsmaskin så meddela gärna när du provat lite


Kan nog ta ett tag :grin: Men det finns ju andra här på forat som har likadana maskiner som säkert svarar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#160623 Hur går det med renoveringen av den? Mer och mer att åtgärda?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160706 Nja först nu sista tiden jag gjort nåt åt den. Bytt nästan alla oljor/filter och bytt kabeln som går ut till aggregatet men det hjälpte inte så jag kommer leja bort det jobbet. Pratat med Maskinservice i Byske och ev nu till veckan kunde han komma. Han har väl koll på Ketoaggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163213 Nu går alla funktioner utom tilt upp. Fick lödhjälp i Fredags att byta ett gäng knappar på paletterna. Felsökningen går vidare. Lär nog få byta fler knappar på andra ställen känns det som. Lister runt dörrarna är allt annat än täta så det har vart mycket fukt i maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#163417 Nästa år blir det gallringsmaskin för mig med.
Ska byta ut minimastern innan det mot en liten skotare med.

Lägg gärna ut bilder med.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163424 Kommer bilder senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165841 Vad för sorts knappar köpte du till paleterna :?: ska själv försöka löda dit några nya knappar på min supereva och har tittat på Elfa men det fanns ju hur många olika knappar som hällst...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).