Skogsarbete

Student söker råd och "bra att veta"

14 inlägg 5091 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Student söker råd och "bra att veta"

beman12346  
#139958 halloj! Jag är en student som går på naturbruksgymnasiet i sollefteå. Och jag har några funderingar.

1. Är detta yrke speciellt lönsamt?
2. Hur gör man med olika skiften? (för att käna mest)
3. Är det lönsammare att köra skotare eller skördare?
3. Är fritid nånting man kan skriva in i kalendern?
4. Tycker ni att det är en bra idé att starta eget efter ett ex antal år i branshen?
5. Vi har på skolan John deere's E modeller. Är det några nackdelar med dessa ute på fält? (då jag bara har kört på "övningsplan".

Ni får väldigt gärna skriva några "bra att veta"!

Tack för alla svar! :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

Nolltax AB  
#140014 Vilket yrke avses?

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

jd6630  
#140017 1. NEJ!!! om du inte e milardärmiljonär redan o lever på räntan
2. vad menar du??
3. cyckla
4. fritid??? va e de?? kan man äta de
5. starta eget direkt efter skolan e de bästa. de gjorde ja fast innan ja ens slutat
6. JOHN DEERE äger överallt
7. du e inte proffs förrän du vält mins en gång

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

Nolltax AB  
#140029 Naturbrukånånting. Finns väl ingen millepengindivid som fastnar på det väl?

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

Robertberg  
#140033 Det yrke som avses är högst troligt skördar/skotarförare.

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

jd6630  
#140039 jo e man millejardärpeng ägare har man råd till o leka runt me både de ena o andra på skog o åker

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

kneedrag  
#140286 Jag undrar också lite samma? Vad plockar man ut i månadslön ungefär?.

Tråkigt att du ts inte får några seriösa svar. Är det stavingen och gramatik folk hänger upp sig på?

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140312 Rik blir du nog inte i denna bransch men om man ställer det mot vilken utbildning du förväntas ha så är det inte jättedåligt.
Jag har kört skördare i 2,5 år nu och presterar hyfsat bra,när jag hade gått ut ett treårigt skogsbruksgymnasium fick jag jobb direkt hos min praktikvärd.
Min ingångslön var 110kr/h i grundlön OB 32kr/h helgersättning på 43kr/h, firmabil höll företaget med och den fick användas privat inom rimliga gränser.
Tror som regel att skördarföraren har lite bättre betalt än skotarföraren.
Jag började efter skolan i en 1070d som gått 1700 timmar och nu sitter jag i en 1170E som bara gått 650h.
Maskinen har gått nästen klanderfritt hittills en slang är bytt och en mäthjulsarm som var felsvetsad,annars innebär E-modellen ett stort lyft i komfort och förarvänlighet.
Fler frågor?
Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

BetåndsgåendeH8  
#140605 1. Är detta yrke speciellt lönsamt?
Nej. det är det inte det motsvara ungefär ett industrijobb.

2. Hur gör man med olika skiften? (för att käna mest)
Jobbar du OB tid så får du ob ersättning. Vill du käna lite extra kanske du skall fundera på att de jobb som man ligger borta på traktamenten brukar bli lite extra pengar över på.

3. Är det lönsammare att köra skotare eller skördare?
Lön skillnaden är ca 4 kr/tim. Men det är lite intensivare att köra skördare.

3. Är fritid nånting man kan skriva in i kalendern?
Kanske att man får ställa upp lite extra de första åren för att bli en sk. rutinerad förare sen är det nog som vilket jobb som helst.

4. Tycker ni att det är en bra idé att starta eget efter ett ex antal år i branshen?
Det vet du efter ett par år. Då kan man nog diskuterar det där med fritid den kommer nog att vara begränsad de första åren.

5. Vi har på skolan John deere's E modeller. Är det några nackdelar med dessa ute på fält? (då jag bara har kört på "övningsplan".
Alla maskiner har sina nackdelar och fördelar men JD är inte sämst.

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

beman12346  
#140647 OK! :D tack alla för era svar!:) uppskattar det mycke! :) Jag har börjat köra ute på fält idag! :) och märker genast att john deere är (riktiga maskiner). Och jaa lön osv är ju som det är.
Men en fråga har jag som jag hade i lekions salen med min lärare som lyder: Visst kan man jobba nattskift och sen jobba helger? Då måste man ju få en liten slant till.
Svaret jag fick: Nej! man får aldrig jobba på natten. Det är förbjudet om man inte har speciella orsaker eller tillstånd. Stämmer hans svar?

Tack än en gång för svar! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

beman12346  
#140648 Ni som undrar så är yrket maskinförare (skotarförare/skördarförare)

   TS
Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140652 Din fråga om att starta eget är väldigt svår att svara på $-)
Att vara sin egen chef har sina för-men oxå sina nackdelar.
Bästa är väl nog att börja som anställd hos nån entreprenör ( som är "lagom" gammal :lol: ) för att sen kanske överta en färdigt etablerad firma.
Men om ingen sån möjlighet finns så är såklart ett eget företag ett alternativ.
Men då ska du ha goda kontakter till banken,finns tyvärr både goda och dåliga år i denna branch.
Samt ha en kunnig bokförare som kan pappersbiten och inte nån som läst bokföring i skolan på Hedenhös....

Nattskift är nog ingen höjdare,jag känner inte till era konstiga fackavtal i Sveariket,kör du natt så blir hela kroppen i olag,människan är ett däggdjur och ska sova på natten :!:
Då är ett bättre alternativ att köra nån timme extra på helgen,dock inte 7 dar i veckan,jag har försökt i min ungdoms dårskap,men man tappar fokus inne i veckan istället,så max 6 dar i hytten/ vecka

Användarvisningsbild

Re: Student söker råd och "bra att veta"

Sedvall  
#140654 Ja svaret stämmer, man får inte jobba natt i skogen om man är anställd. Entreprenören själv får ju så klart göra som han vill. Men det ska man ju vara glad för, jobbet blir genast mycket tråkigare när mörkret faller. Men de är ju klart att skulle de behövas nattkörning nån gång så är de ju inte svårare än att skita i regelverket. De är ju lika när du ska ut på praktik så får du ju egentligen inte köra skift för du får bara jobba fram till kl 6 eller nått. Men vill man visa framfötterna så kör man ändå, eftersom dom flesta maskiner går skift.

Är de förresten nån som vet vem som bestämmer att man inte för köra natt? Och varför?

Avatar Fallback

Re: Student söker råd och "bra att veta"

beman12346  
#140785 Okey! :) ja då vare sant de han sa då :) Har ju praktik Vecka 4-5 :) och de kommer nog bli super :) för jag ska praktisera hos en kompis till min pappa som bor i samma by. Och vi känner varandra ganska bra :)
Vi får vell se då ifall han behöver nån extra timmes körning :)

Tack för alla svar! :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).