Trädfällning (arborist)

Tips om trädfällning

42 inlägg 31291 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Kjell S  
#121186 Eller se till att man hamnar i frisk ved, va fa´en gör det att lumpa en klamp..?
Inga sid drag och se till att inte börja med för djupt riktskär ifall det är grövre röta..
.. då är det bara att ta ett nytt skär över det gamla.
Spjälkas det av vinschen har man nog varit "dumsnål" - brytmånen behöver inte vara mer än 25-35mm
på den här granen. Bryt-?kam - gångjärnet blir inte bättre/säkrare ju bredare det är.
Tänk på att en sån här gran är till 80% säkerhet frovuxen och därmed inte väger så mycket.
Se bara upp för "gung" - kilar är bra! Bara att följa efter.

Va´fa én har du inte lagt den än? :x :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#121188 Hehe, nä inte än.
Det stormar här uppe i jämtlandsfjällen, var nästan så att bilen blåste av vägen i morse...

Men granen står fortfarande, ska samla mod och utrustning och invänta bättre vindförhållanden.

Tack för de sågtekniska tipsen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Kjell S  
#121190 Kan inte det dröja till midsommar då?
Vindvändning menar jag...
Har sett att ni har det rätt tufft.. en vän bor i Mörsil..
Det har skilt sig en dj:a emellan bägge sidor om Flatruet har jag sett.

Har granfa´en stått hitills står den nog ett tag till, men som sagt - jag skulle nog inte lita på stubben.
Ser lite rötangripen ut...

Lagom att ta den o göra midsommarstång av då :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

falkestrom  
#123526 säkra med en vinsch, spara ordentligt med brytmån och sen ha bra kilar så klarar man det mesta.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

Robertberg  
#123538
Kjell S skrev:Spjälkas det av vinschen har man nog varit "dumsnål" - brytmånen behöver inte vara mer än 25-35mm
på den här granen. Bryt-?kam - gångjärnet blir inte bättre/säkrare ju bredare det är.


falkestrom skrev:säkra med en vinsch, spara ordentligt med brytmån och sen ha bra kilar så klarar man det mesta.



De som har studerat brytmåner säger ju att det räcker med 10% av stamdiametern i brösthöjd, upp till 30 millimers brytmån. Slltså behös det i princip aldrig mer än 30 mm brytmån.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

falkestrom  
#123576 Helt sant! Men sånna där träd spara då iallfall jag hellre lite för mycket brytmån än för lite. trädet faller iallafall inte åt fel håll. better safe than sorry :)

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#123585 Har sängen så jag ser granen när jag ligger...
Inatt blåste det så grymt mycket så jag trodde plåttak, gran å allt annat på gården skulle blåsa iväg.
Frugan går bara å hoppas att granen rasar ner på lagårn...då har vi anledning att bygga en ny bättre ekonomibyggnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

kallen  
#123592
storån skrev:Har sängen så jag ser granen när jag ligger...
Inatt blåste det så grymt mycket så jag trodde plåttak, gran å allt annat på gården skulle blåsa iväg.
Frugan går bara å hoppas att granen rasar ner på lagårn...då har vi anledning att bygga en ny bättre ekonomibyggnad.


Då har du ju den sidan med dig! Bara råka fälla åt fel håll :grin:

Jag har ett liknande projekt på g, en stor björk som står på sne bak vedskjulet men jag har lite bättre läge för det enda som står risigt till är ett gammalt utedass!

Användarvisningsbild

Re: Tips om trädfällning

Kjell S  
#123599 Största problemet med för stor brytmån, ( förutom att man måste ta i mer), är att ett tjuvdrag kan uppstå och har man inte fått över vikten ordentligt då - kan hela trädet vrida sig och ändra riktning. Då gäller det att vara snabb med sågen...

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

Nordik  
#129479 Anlita en professionell trädfällare med företag!? då slipper du ansvaret om något skulle gå åt helvete......

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

storån  
#139929 Nu ligger den.
Vajer fäst 7-8 meter upp, vinch fäst i ett träd 25m bort. Kilar.

Över 200 år gammal.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

zeetorg  
#139953 Bra gjort!

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

åberg  
#139967
storån skrev:Nu ligger den.

Eftersom du inte skriver att det gick snett får man anta att det gick bra? :smile:

Tillägg: Vad var det för vinsch?

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

ryared  
#139972
Nordik skrev:Anlita en professionell trädfällare med företag!? då slipper du ansvaret om något skulle gå åt helvete......

Och du sparade 10 000 på att inte anlita en dyr trädfällare, bra gjort.

Avatar Fallback

Re: Tips om trädfällning

jd6630  
#140022 har du en lastmaskin så tar du pallgafflar o så en nykter polare i hytten, du sågar o han har stammen mellan hornen, när de börjar knaka i stammen då puttar han va lastaren pallar o trädet ligger. gillar den metoden bättre än armen på grävaren för ett träd kan glida eller så kan armen göra de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).