Avverkning (slutavverkning)

Taktik virkesköpare??

11 inlägg 7077 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Taktik virkesköpare??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13976 Har ringt runt för att höra intresset för att bjuda på en lite större slutavverkning. Stor entusiasm. Nu är underlaget utskickat och redan har en köpare hört av sig och sagt sig inte behöva mera virke. Tre andra har sagt att de "tror inte" de tänker lägga ett bud.Är detta en slump eller ngn form av avancerat rävspel?
Stor post, bra till,fina vägar o delvis rätt grovt.Ett skambud kunde de väl ha kostat på sig.

Så nu har jag trillat av stolen fyra gånger.. Mest undrar jag varför en virkesköpare öht är på jobbet om man inte behöver mera virke?

Anbudstiden är inte ute, så fler svar väntas.

Ja,ja, ingen ko på isen. Jag får väl sälja ett annat år.

/Nisse



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13982 Kanske är lite sent på året för att få bra vilkor.

Jag läste i senaste ATL att de flesta sågverk har det timmer de behöver för denna vinter. De avvakta att kontraktera nya avverkningar till nästa år. Efterfrågan på sågad gran har sjunkit något.

Detta medför att timmerpriset kommer att ligga still, alternativt gå ner, den närmaste tiden. På lite längre sikt (till nästa höst) kan timmerpriset däremot stiga.

Kvartal 2´och 3 nästa år blir spännande för oss skogsägare.

Du Nisse föresten; vilken avverkningsform väljer du?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14005 Leveransrotköp.Inmätt volym på fyra sortiment.
Barr-löv, timmer resp massa.
Just nu lutar det åt att reducera volymen rejält och vänta till nästa höst.
Visst har det köpts väldigt mycket från privatsidan,många har passat på när priserna varit goda.
Fast jag undrar hur utbudet från privata kommer se ut framöver? Inte så många som gör större slutavverkningar årligen. Rimligen borde det finnas många som inte kan göra avverkningar på några år,vilket de sågar som är beroende av dessa förstås insett.
Man spekulerar alltså i att priserna ska sjunka trots lägre utbud och fler konkurrenter.
Det betyder väl att man förväntar sig en rejäl krasch i virkeskonjunkturen och inte bara en "normal" nedgång?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14009 Krash är ett starkt ord. Vi ska inte måla faan på väggen men en mindre efterfrågan på sågad gran får vi nog se.

Det är klart att sågerken kommer att gå även nästa år. Men den totala produktionen torde sjunka. Flera sågverk har varslat personal pga neddragen produktion.Jag tror inte sågverken har längre försäljningsplanering än 6 månader. Idag kan de överblicka tiden fram mot sommaren.

Men efter semenstern kommer de på att virkeslagret är slut och de måste fylla på. Min erfarenhet är att slutet av sommaren är bästa tiden för att låta virkesköpare bjuda på avverkningar.

Användarvisningsbild

Re: Taktik virkesköpare??

Skogshuggarn  
#14033
nisse skrev:Har ringt runt för att höra intresset för att bjuda på en lite större slutavverkning. Stor entusiasm,,,,osv

/Nisse


Är det mycket gran, Nisse?, och har du öht fått in några sortimentspriser såhärlångt?.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14035
OAS-forests skrev:Det är klart att sågerken kommer att gå även nästa år. Men den totala produktionen torde sjunka. Flera sågverk har varslat personal pga neddragen produktion.Jag tror inte sågverken har längre försäljningsplanering än 6 månader. Idag kan de överblicka tiden fram mot sommaren.


Den nerdragna produktionen beror (åtminstonde här i norr), pga av råvarubrist.
Det är bara sista månaden/månaderna som brädgårdarna varit fulla istället för tomma, men så är det oftast "före och efter", semestern, vilket gör att jag delar din teori om virkesförsäljning under sensommaren/hösten för renodlad vinterpost.

Till sist ska vi nog komma ihåg, att det är många som vill se en stagnering av råvarupriserna vilket indirekt påverkar fastighetspriserna.
12-15 % per år i värdeökning håller ju inte hur länge som helst.

Användarvisningsbild

Re: Taktik virkesköpare??

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98263 Nisse !

Du skulle väntat o sålt nu istället!!


V

Avatar Fallback

Re: Taktik virkesköpare??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98295 Kanske, men jag har faktiskt inte hört någon som fått nämnvärt bättre pris än vad vad jag till slut fick.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Taktik virkesköpare??

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98300
nisse skrev:Kanske, men jag har faktiskt inte hört någon som fått nämnvärt bättre pris än vad vad jag till slut fick.

/Nisse


Tja då vill man ju veta vad du fått för nettopris efter utkörning?

Tror nog att jag fick lite bättre pris nu när jag skrev kontrakt!!

V

Avatar Fallback

Re: Taktik virkesköpare??

sködarförare  
#99067 Har du räknat på vad det skulle kosta dej o förädla det själv (såga o hyvla,göra ved,flisa) vi funderar på o förädla vårat o andras virke o det ser ut o fungera bra.Priset på färdigsågat bara stiger o stiger.

Avatar Fallback

Re: Taktik virkesköpare??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99094 Nog går det att öka inkomsten med vidareförädling. Dock så krävs det intresse, kunskap, stor investeringsbudget, utrymme, tid mm.

Mest intressant vore att få ekonomi på smågallringar, vedgallringar och övriga områden med eftersatt skötsel. Dvs där hugg och skotning blir dyr och utfallet mest löv o massa. Har sålt en del som energi och långved, men det verkar svårt att få ett netto (om man inte gör allt själv).

/Nisse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).